Op 2 februari was het zover. De FOX première van de nieuwe Marvel-serie Legion, gebaseerd op de stripserie ‘X-men’ van Chris Claremont en Bill Sienkiewicz. Geen rode loper maar een groot zwart scherm, een cocktail uit een Erlenmeyer (laboratoriumglas) en binge-watch-pillen om tijdens deze première te slikken (don’t worry, het waren gewoon M&M’s). En wij waren erbij!

Het ziekenhuisregime van David HallerLegion_Marvel_vdvsh_FOX_blog

Stemmen, visioenen en onverklaarbare krachten dus. Het overkomt David Haller, het hoofdpersonage in de Marvel-serie Legion, allemaal. David (Dan Stevens, bekend van Downton Abbey) kreeg als kind de diagnose schizofrenie. Hij belandt vanaf dat moment van het ene psychiatrisch ziekenhuis in het andere. Als David tegen de dertig loopt is hij slaaf van het ziekenhuisregime: ontbijt, therapie, lunch, therapie, avondeten, therapie, medicatie en slaap. En dat élke dag (als je daar niet gek van wordt?).

David en Lenny

David heeft het liefst rust om zich heen (met meerdere persoonlijkheden kunnen wij ons dat natuurlijk helemaal voorstellen). Maar die rust wordt regelmatig verstoord door zijn praatgrage buddy Lenny (Aubrey Plaza). Lenny is een verknipt, doorgedraaid meisje die kampt met een levenslange drugs- en alcoholverslaving, maar ze is en blijft erg optimistisch. Ondanks de verschillen gaan David en Lenny graag met elkaar om.

Doorbroken routine

Ontbijt, therapie, lunch, therapie, avondeten, therapie, medicatie en slaap. Dit ziekenhuisregime verdooft David en hij leeft op de automatische piloot. Totdat er een nieuwe patiënte wordt binnengebracht. Syd Barrett (Rachel Keller, bekend van Fargo) is oogverblindend mooi en zet de routine van David volledig op z’n kop. Alhoewel Syd eerst helemaal niets met David te maken wil hebben, groeien de twee toch naar elkaar toe. Er is wel één beperking. David mag Syd niet aanraken (haar afwijking en de reden waarom ze in de instelling zit). Dit houdt hij een hele tijd vol. Totdat Syd vertelt dat ze vanwege goed gedrag wordt ontslagen uit de kliniek.

Onverklaarbare krachten

Bij het afscheid kan David het niet laten. Hij probeert Syd te kussen. Dan gebeurt er iets raars. Er komt een enorme kracht vrij. Iedereen voelt, ziet en merkt het. Zou het dan toch niet tussen zijn oren zitten? Is hij dan toch niet gek? Zijn de visioenen, stemmen en krachten dan toch echt? Syd wordt door verplegend personeel snel in veiligheid gebracht, weg van de ‘gevaarlijke en gekke’ David.

Door de enorme onverklaarbare kracht die vrijkomt, trilt de instelling op zijn grondvesten. En daar blijft het niet bij. Alle kamerdeuren verdwijnen en … is Syd veranderd in David? HUH? (Volg je het nog? Ja, dit is ook voor mij high level series kijken, maar believe me, de serie wordt nog veel interessanter).

Geplaagd door gedachten

Compleet in de war van zijn eigen gedachten, ontsnapt David uit de instelling. Hij zoekt zijn toevlucht bij zijn zus Amy (Katie Aselton) die erg verrast en geschrokken haar broer binnenlaat. “Ben je genezen verklaard?” Amy weet natuurlijk niet wat zich in de instelling heeft afgespeeld. Ze wijst hem het logeerbed toe wat in de grote Amerikaanse kelder staat. Ook daar gebeuren weer merkwaardige onverklaarbare dingen, die David met zijn krachten veroorzaakt. Amy voelt zich niet veilig en stuurt David door naar therapeut Melanie Bird (Jean Smart). Melanie en haar team ontdekken dat David niet gek of schizofreen is, maar dat hij uitzonderlijke krachten bezit.

Review: Niets is wat het lijkt

De echte X-men en Captain America fans herkennen een Marvel uit duizenden: superhelden, mutants en bovennatuurlijke krachten. Je denkt op het ene moment te begrijpen waar je naar kijkt. Het volgende moment blijkt het tegenovergestelde waar. Niets is wat het lijkt. Marvel’s Legion is daarmee echt een mindfuck.

De serie zit vol met fantastisch geschoten beelden waarin David de striplegende wordt neergezet als echte superheld. Daarnaast zien we ook veel toffe, kunstzinnige shots a la Stanley Kubrick. Heel gaaf gedaan en zeker het kijken waard. De Marvel reeks Legion is een co-productie van FX Productions en Marvel Television en geproduceerd door scenarioschrijvers Noah Hawley en John Cameron (ook bekend van ‘Fargo’). Ik begrijp helemaal waarom Vanity Fair Hawley heeft uitgeroepen tot de ‘toekomst van Hollywood’. Ik ben ook fan.

Marvel hype

Naast Legion kunnen we van nog meer Marvel-series genieten, zoals Luke Cage, Jessica Jones, Agent S.H.I.E.L.D. en Daredevil. Op CBS is Supergirl te zien en in de loop van 2017 komen er nog drie Marvel series uit: The Iron Fist (17 maart), The Defenders en The Punisher (beide najaar 2017). Deze nieuwe Marvel-series zullen ook te zien zijn op Netflix. Zie je door alle Marvel-series het bos niet meer? Deze site heeft een overzicht gemaakt van alle films en series van Marvel. In deze infographic kan je zien welke volgorde je kan aanhouden om de Marvels in chronologische volgorde te zien. Superhandig 😉

De lang verwachte Marvel dramareeks Legion is elke donderdag te zien om 22.00 uur bij FOX (kanaal 11 bij Ziggo en KPN kanaal 14). Seizoen 1 bestaat uit acht afleveringen. Iedere aflevering duurt 45 minuten. Genieten!