De laatste tijd is er veel commotie en tumult rondom de Amerikaanse politiek. Er gebeurt van alles in het Witte Huis van Trump. De Verenigde Staten lijkt verdeelder dan ooit. In onze blog Frank Underwood vs Trump. Serie vs realiteit vroegen we ons af waar de realiteit de series inhaalt en of uitspraken van Trump en Frank Underwood nog wel van elkaar te onderscheiden zijn. Onze conclusie: Wij zijn tot de conclusie gekomen dat series niet veel verschillen met de werkelijkheid. Maar kan een scenario a la de serie Designated Survivor zich voordoen? Laten we hopen van niet.

De aangewezen overlevende (Designated Survivor)

Januari 2016. Alle leden van het Amerikaanse Congres (het huis van afgevaardigden en de Senaat) komen bijeen in het Capitool en maken zich op voor The State of the Union. Een belangrijk moment waarop de Amerikaanse president van de Verenigde Staten de leden van het Congres toespreekt over de ‘staat’ van het land (State of the Union). Niet alleen de Congresleden worden toegesproken, het hele land kijkt live mee op televisie. Miljoenen Amerikanen zijn getuigen als het beeld ineens op zwart gaat. Storing? Of is er soms iets ergs gebeurd? Alle sleutelfiguren in de Amerikaanse politiek zitten bij elkaar. Op één na. De ‘Designated Survivor’. Tom Kirkman (Kiefer Sutherland) kijkt mee vanaf een geheime locatie. Ook hij ziet hoe het beeld op zwart gaat. Kirkman rent naar het raam… Een grote vuurzee, waar eigenlijk het Capitool had moeten staan.

The Eagle is gone

Vanaf dat moment gaat het razendsnel. Alhoewel Kirkman zelf nog niet kan bevatten wat hij net heeft gezien, wordt Kirkman naar Het Witte Huis gereden in een zwaarbeveiligd konvooi. Daar wordt tegen hem gezegd: “The Eagle is gone. Sir, you are now the president of The United States of America”. Oke. En nu??? *Slik.

Eenmaal aangekomen in Het Witte Huis, komt de Bijbel tevoorschijn. Designated Survivor Kirkman wordt ingezworen als president. Al snel stelt Kirkman een onderzoek in naar de aanslag. Niemand eist de aanslag op, wie zit hierachter? Kirkman raakt al gauw verwikkeld in het politieke spel en komt erachter dat de aanslag nog maar het topje van de ijsberg is.

Underwood versus Kirkman

Designated Survivor wordt vaak omschreven als een mix tussen House of Cards en Homeland. In Homeland worden terrorisme-onderzoeken van inlichtingendiensten gevolgd. House of Cards heeft de sluwe Frank Underwood (Kevin Spacey) als president. In Designated Survivor is Tom Kirkman een brildragende, onzekere, nerd die onbedoeld president is geworden. Hij was als minister van huisvesting misschien zelfs wat tè idealistisch ingesteld. Dat idealisme is bij Frank Underwood in ieder geval ver te zoeken. Designated Survivor heeft daarmee gekozen voor een interessante invalshoek. We zien de president een keer in een ander perspectief. Geen grote leider, superheld of sluwe vos, maar een “gewone” onzekere man.
Een andere glansrol in Designated Survivor wordt gespeeld door Kal Penn die de rol van Seth Wright als persvoorzitter vertolkt. Hij heeft praktijkervaring opgedaan bij president Obama in het Witte Huis, waar hij in 2009 en 2010 werkte als ‘Associate Director of Public Engagement’.

Hebben we in Nederland een ‘Designated Survivor’?

In Nederland hebben we een ander politiek stelsel en ligt de absolute verantwoordelijkheid niet bij één persoon. Maar het kan voorkomen dat het voltallige kabinet, alle senatoren én kamerleden bij elkaar zitten, bijvoorbeeld in de Ridderzaal tijdens de Troonrede. Als al deze mensen door een aanslag om het leven komen, dan geldt het ‘staatsnoodrecht’. Dit houdt in dat de overgebleven vertegenwoordigers van bijvoorbeeld Defensie, ambtenaren van de NCTV (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) en ministeries in crisisberaad bij elkaar komen. Deze groep neemt dan de nodige beslissingen om ons land te besturen.

De winterbreak cliffhanger van seizoen 1

Na de winterbreak van seizoen 1 zullen we antwoord krijgen op de vraag: ‘Who took the bullet’? Maar, hoe zat het ook alweer?
Peter MacLeish (Ashley Zukerman) wordt beëdigd als vicepresident. Hij zou de enige overlevende zijn van de aanslag, maar FBI agente Hannah Wells (Maggie Quigley) komt erachter dat er nog een overlevende is. De stafchef van de omgekomen President blijkt nog te leven. Hij waarschuwt Wells dat er is sprake van een complot. De inauguratie ceremonie is volop bezig. Tegelijkertijd zien we een scherpschutter zijn vizier scherpstellen op Kirkman. Wells is intussen naar het Witte Huis geracet en baant zich een weg door het publiek. Wells ziet de scherpschutter en pakt haar pistool. Een dubbelschot klinkt, één uit Wells haar pistool en de andere door de scherpschutter. Maar wie is geraakt? Alvast een voorproefje met de trailer voor aflevering 11.

Aflevering 11: Who took the bullet? (SPOILERS)

Aflevering 11 gaat verder waar we gebleven waren en laten we direct met de deur in huis vallen: President Kirkman is neergeschoten. Er is goed en slecht nieuws. Het goede nieuws: de kogel ging door zijn lichaam en raakte geen belangrijke organen. Het slechte nieuws: Kirkman moet toch geopereerd worden en zal dus een tijdje uit de roulatie zijn. MacLeish moet als vicepresident invallen voor Kirkman. Hier is Kirkman natuurlijk niet blij mee en hij vraagt Senator Kimble Hookstraten een oogje in het zeil te houden.

Ondertussen vragen MacLeish en zijn vrouw zich af wat er mis is gegaan. Hun plan is mislukt, want Kirkman leeft nog. MacLeish moet als vervangend president belangrijke beslissingen nemen. Een aanslag op de president zorgt voor onrust in de wereld. Aan MacLeish om daar een stokje voor te steken, ondanks de adviezen van alle adviseurs kiest MacLeish zijn eigen pad. Is dat nou wel zo slim?

Agent Wells wordt in aflevering 11 in handboeien afgevoerd. Ze wordt ondervraagd, want zeg nou zelf: schieten op een inauguratie is vragen om moeilijkheden. Wells geeft aan dat als ze meer zou weten over de aanslag ze het alleen tegen president Kirkman zou zeggen. Daar gaat je verhoor.

Aflevering 11 van Designated Survivor is in Nederland op 15 maart te zien op Netflix. Vanaf 15 maart zal er elke week een nieuwe aflevering op Netflix staan. Seizoen 1 bestaat uit 22 afleveringen van ongeveer 40 minuten, dus hebben we nog 12 nieuwe afleveringen tegoed. Wij zitten er dedicated klaar voor!