“Computersystemen plat na wereldwijde cyberaanvallen, 200.000 slachtoffers”. Dit nieuwsbericht domineerde afgelopen week het nieuws. Door een hack kan je computer worden besmet met deze ransomware. Wil je jouw bestanden terug? Dan zit er weinig anders op dan het betalen van de 300 dollar losgeld(ransom) per gegijzelde pc. Betaal je dit niet binnen 3 dagen, dan worden alle bestanden van je computer gewist. Het kon zo een aflevering van Black Mirror zijn. De serie Black Mirror –te zien op Netflix- laat ons deze duistere kanten van technologie zien.

Surrealistisch realistisch

Black Mirror is een satirische sciencefiction serie bedacht door Charlie Brooker en geproduceerd door het Britse productiehuis Zeppotron voor Endemol. In tegenstelling tot de serie-serie, die elke aflevering een stukje van de puzzel laat zien, bestaat Black Mirror uit afleveringen met verschillende thema’s, die elk een uniek verhaal vertellen. Zo heeft elke aflevering ook een geheel eigen cast.

In 2011 kwam het eerste seizoen uit in Groot-Brittanie op Chanel 4 en in november 2012 won Black Mirror een internationale Emmy voor beste tv-film of miniserie. Seizoen twee werd in februari 2013 gereleased en was net zo succesvol als seizoen 1. Dit viel ook Netflix op en Netflix kocht de uitzendrechten voor de 6 afleveringen van seizoen 3. En waarom heet de serie Black Mirror? Black Mirror verwijst naar de weerspiegeling in een tv of computerscherm als het scherm op zwart staat. Het verwijst naar de duistere kant van de technologie.

Eerlijk is eerlijk. Niet alle afleveringen van Black Mirror spreken ons aan en omdat elke aflevering een eigen verhaal heeft beschrijven we de meest intrigerende aflevering per seizoen.

Confronterende herinneringen (seizoen 1; aflevering 3)

Black Mirror BlogStel je je voor dat we in de toekomst allemaal een implantaat hebben waarmee we ons leven kunnen terugspoelen. Al onze herinneringen verschijnen met één druk op de knop weer op je netvlies. Herinneringen afspelen in je hoofd of op een beeldscherm wordt een ‘redo’ genoemd.

In de aflevering ‘The Entire History of You’ zien we dat Liam Foxwell (Toby Kebbell) na een evaluatiegesprek op weg is naar een etentje. Wanneer Liam binnenkomt staat zijn vrouw Ffion (Jodie Whittaker) amicaal met een man te praten. Hij kent de man niet, waarschijnlijk een vriend van Ffion van vroeger en hij stelt zich voor. Tijdens het eten komt het evaluatiegesprek van Liam ter sprake. Handig toch zo’n implantaat! Zo kun je samen het gesprek evalueren.

Jonas (Tom Cullen) gebruikt het implantaat anders . Jonas –de man waarmee Ffion aan het praten was- vertelt dat hij de intieme momenten met zijn scharrels terug kijkt en lonkt daarna naar Ffion. Liam begint iets te vermoeden. Eenmaal thuis bekend Ffion dat ze een relatie heeft gehad met Jonas. De relatie duurde één week. Na doorvragen wordt het een maand en uiteindelijk een half jaar. Het liegen van Ffion maakt Liam nog wantrouwender. Het idee dat Jonas de beelden van zijn vrouw kan terugspoelen, wordt hem teveel. Hij bedreigt Jonas en dwingt hem de beelden te verwijderen. Dan ontdekt hij beelden van Jonas en Ffion van pas 18 maanden geleden. Toen werd toch zijn dochter Jodie verwerkt? Is Jodie wel van hem? Ze komen er maar op 1 manier achter en dat is het terugspoelen van de beelden of Jonas en Ffion het wel verstandig hebben gedaan…

Het eeuwige (digitale) leven (seizoen 2; aflevering 1)

Black Mirror Be Right BackJe bent jong, net verhuisd naar het platteland en gelukkig met je grote liefde. Martha (Hayley Atwell) en Ash (Domhnall Gleeson) beginnen aan een hoofdstuk van hun gelukkige leven als Ash omkomt bij een verkeersongeluk. Ash brengt het verhuisbusje terug naar de verhuurder, maar als Ash tegen het donker nog niet terug is, begint Martha zich zorgen te maken. Het noodlot heeft toegeslagen en ze zal Ash nooit meer zien. Toch?

Martha is kapot van verdriet, totdat haar vriendin Sarah haar op een nieuwe beschikbare online dienst wijst. Ze kan online met Ash ‘praten’. De nieuwe dienst verzameld namelijk alle uitspraken en teksten die Ash in zijn leven online plaatste. Daaruit maken ze een analyse, hoe Ash zou praten, hoe hij in bepaalde situaties zou reageren, welke kenmerkende woordjes hij gebruikte etc. Nadat Martha verslaafd raakt aan het chatten met Ash wil ze meer. Je kunt ook telefoongesprekken voeren op basis van de stem uit filmpjes die Ash ooit heeft geüpload online. Heftig! Ook dat is niet genoeg. Op basis van het profiel én de foto’s van Ash laat ze een levensechte kloon maken. Totdat de kloon onvergetelijke fouten begint te maken…

Social(e) status: Alles voor het perfecte plaatje (seizoen 3: aflevering 1)

Instagram, Facebook, Twitter en Snapchat. Social media kunnen we niet meer wegdenken uit ons dagelijks leven. Voor velen een positief tijdverdrijf, maar het kan ook onzeker en jaloers maken. Want je ziet niemand een superlelijke foto van zichzelf posten? Nee, het draait om het perfecte plaatje. Kijk je naar een gemiddelde Instagram feed, dan zie je de mooiste vakantiefoto’s, het perfecte Zweedse interieur en zelfs eten wordt tot kunst verheven. De social media status wordt steeds belangrijker.

Dit thema staat centraal in de aflevering ‘Nosedive’. Nosedive geeft ons een kijkje in het online leven van Lacie (Bryce Dallas Howard). Ze leeft in een wereld waarin alles draait om sociale status en geranked worden door anderen. Alles wat je doet, wat je zegt en hoe je eruitziet wordt geranked in een score van 1 tot 5. Daar blijft het niet bij, want de scores zijn ook zichtbaar als je op straat loopt. Zorg er dus voor dat het perfecte plaatje klopt, en stop niet met glimlachen. Een negatieve score kan je rating beïnvloeden. Dit klinkt nog surrealistisch, maar zeg nu zelf, verschilt dit nu zoveel van het aantal likes, de hartjes, duimpjes en smileys die we nu al kennen?

Alhoewel sommige verhalen vergezocht zijn, er zit altijd een kern van waarheid in. En dat vinden we best schokkend om te zien. In een rap tempo heeft de technologie zijn intrede gedaan in ons leven. Het speelt een steeds grotere rol en we kunnen steeds minder goed zonder. Afgelopen week zagen we dat een cyberaanval voor paniek kan zorgen en het dagelijks leven plat kan leggen. Denk aan elektriciteitscentrales, openbaar vervoer, het betalingsverkeer. Best beangstigend.

Wat kunnen we van seizoen 4 van Black Mirror verwachten?

Net als seizoen 3 kunnen we in seizoen 4 ook 6 afleveringen zien. Elke aflevering belicht een ander thema. Er zullen zowel komische  als serieuze/beangstigende verhaallijnen zijn. Aflevering 2 heeft een moeder-dochter relatie als plot. Deze aflevering zal geregisseerd worden door Jodie Foster (bekend als actrices in o.a The Silence of the Lambs en The X-files). Aflevering 3 speelt zich af in IJsland en is gebaseerd op een misdaad triller. De meest angstaanjagende aflevering, zo vindt Black Mirror-bedenker Brooker, is aflevering 4 ‘Relationships at the heart of it’. Bovendien belooft Brooker een aflevering die teruggrijpt naar de wereld van San Junipero (aflevering 4 uit seizoen 3). Seizoen 4 komt in 2018 uit. Spannend!

Black Mirror laat de gevolgen zien die technologie op ons leven kan hebben in combinatie met de duistere kant van de mens. De serie is weliswaar extreem, maar geeft indirect kritiek op de maatschappij en lokt debat uit. Hoe ver willen we gaan?

Black Mirror bestaat in totaal uit drie seizoenen, die allemaal te bekijken zijn via Netflix. Seizoen 1 en 2 bestaan elk uit 3 afleveringen. Seizoen 3 heeft er 6 en er is nog een kerstspecial ‘White Christmas’. Elke aflevering duurt zo’n 60 minuten.

7 thoughts on “Black Mirror: de duistere kant van technologie

• Irene

Ik zag alleen de eerste aflevering en die vond ik al zo walgelijk dat ik niet meer verder durfde :p

Hi Irene, ja om eerlijk te zijn schrikten sommige afleveringen ons ook af. Via via hoorden we welke afleveringen echt goed zijn en daarom hebben we er ook voor gekozen om de beste afleveringen/meest interessant met jullie te delen. Deze drie zijn echte aanraders!

• Irma

Leuk! Mijn eerste aflevering van Black Mirror was ‘Nosedive’. Die vond ik te gek! Eigenlijk zou iedereen deze aflevering moeten bekijken. Dan zie je meteen hoe vreemd je eigenlijk bezig bent, met proberen te voldoen aan virtuele plaatjes. Inderdaad spreken sommige afleveringen me wel aan, maar andere totaal niet…

Hi Irma, Wat leuk dat je reageert op onze blog! Altijd leuk om reacties te ontvangen naar aanleiding van de blog die we geschreven hebben. Nosedive is echt een hele goede aflevering. Juist vanwege het thema hebben we deze aflevering uitgelicht, want het geeft een interessante kijk op social media en de rol die social media speelt. Wij waren ook niet over alle afleveringen even enthousiast maar hebben daarom de beste afleveringen -wat ons betreft- uitgekozen. :).

• Naomi

ik vond het heel bizar om te zien de serie. Ik las laatst ergens dat een aantal dingen al beginnen uit te komen. Bijvoorbeeld de aflevering met de ratings, in Japan wilden ze dat al doorgaan voeren en op basis daarvan bepalen of mensen een huis mogen kopen.

• Vrouwen die van Series houden

Hoi Naomi, de serie zet je inderdaad echt aan het denken. Er gebeuren gekke dingen. In Amerika schijnt er een bedrijf te zijn dat de medewerkers wil voorzien van een (NFC) chip, zodat ze deuren kunnen openen en hun koffie in de kantine kunnen betalen.. Bizar. Wat zal er nog meer uitkomen van de Black Mirror voorspellingen?

• Bianca

grappig dat je dat zegt, ik zat laatst in een uber taxi en daar geef je elkaar ook ratings. De klant geeft de taxichauffeur een rating, maar de taxichauffeur ook de klant. Toen we uitstapten werd er dus ook naar elkaar gezegd, ik geef je een goede rating. Toen dacht ik inderdaad even terug aan die aflevering van black mirror.