Sam is 18 en vindt het toch wel een keer tijd worden voor een vriendinnetje. Maar Sam heeft autisme en vindt daarom omgaan met mensen maar ingewikkeld. Als mensen iets zeggen vat Sam het letterlijk op en lichaamstaal gaat aan hem voorbij. In de nieuwe Netflix Original Atypical zien we hoe Sam (Keir Gilchrist) aan het daten gaat en wat Sam’s autisme betekent voor de rest van het gezin.

netflix atypical review blog
Atypical Season 1

Sam’s inner circle

Meet Sam Gardner. De meeste mensen vinden hem een weirdo, zo zegt Sam zelf tegen zijn therapeute Julia. Sam zit in het autistisch spectrum. Hopelijk is het zo correct opgeschreven, want dat komt nogal precies. De persoon komt voor de stoornis. Daar komt vader Doug (Michael Rapaport) ook snel achter, want het is niet “mijn autistische zoon”, het is “mijn zoon met autisme. Moeder Elsa (Jennifer Jason Leigh) heeft de opvoeding van Sam grotendeels voor haar rekening gehouden en dit kan behoorlijk zwaar zijn. Het gezinsleven draait vaak om Sam, waardoor zus Casey (Brigette Lundy-Paine) nog weleens vergeten wordt. Moeder Elsa moet haar zinnen verzetten en begint een affaire. Niet bepaald handig.

Naast het gezin en de therapeute heeft Sam één vriend, Zahid. Zahid is zijn collega en supergoed met meisjes. Hij is dan ook regelmatig Sam’s vraagbaak als het op daten en meisjes aankomt. Sam heeft een oogje op zijn therapeute Julia, maar het lijkt een goed idee om eerst een oefenvriendin te nemen. Daten is nooit makkelijk, maar Sam heeft toch wel wat extra hindernissen te nemen. Hij heeft moeite met dingen die de meeste mensen toch wat makkelijker afgaan, zoals:

• netflix atypical review blog samHet herkennen van gevoelens en lichaamstaal.
  • Tussen de regels doorlezen. Sam neemt uitspraken erg letterlijk. Waarom zou hij samen studeren met een meisje (die hem leuk vindt, al ziet Sam dat natuurlijk niet)? Sam haalt toch een 10, dus wat is dan het voordeel van samen leren?
  • Het verdragen van felle lichten en harde geluiden. Gelukkig is er wel een oplossing: een geluidsdichte koptelefoon
  • Het hebben van een rem. Laat Sam zijn gang gaan en hij praat maar door over Antarctica. Pinguins, iglo’s en Antarctica-weetjes… Sam is een echte expert en lepelt de meest bijzondere feitjes op. Wist je bijvoorbeeld dat het al 2 miljoen jaar niet geregend heeft op Antarctica?

Coming-of-age en hoe realistisch is Atypical?

De Netflix Original Atypical is een donkere coming-of-age komedie. We zien Sam –en zijn zus- worstelen met de puberteit en de verschillende issues die de puberteit met zich mee kan brengen. Pestgedrag, daten en jezelf leren zijn. Netflix lijkt met Riverdale, 13 Reasons Why en Atypical steeds vaker een highschool als ‘decor’ te kiezen.

Als je een serie maakt over autisme is goed onderzoek hiernaar belangrijk. Atypical producent Robia Rashid sprak daarom met een leraar aan het UCLA Centre for Autism Research. Hoofdrolspeler Keir Gilchrist – die Sam speelt- heeft samen met de producent naar eigen zeggen veel research gedaan, waaronder veel boeken gelezen en films bekeken. Was het resultaat dan ook een realistisch beeld? De meningen zijn nogal verdeeld, want sommige delen zijn goed neergezet, andere minder goed. Met een 8,5 op IMDb is het ‘grote gros’ seriekijkers erg positief over Atypical.

Review: lekker wegkijken, komische scenes en moeder die afleidt

Of de serie realistisch is, is voor mij moeilijk te zeggen. Wat ik wel kan zeggen is dat Atypical lekker wegkijkt en soms erg komisch is. De 8 afleveringen die vanaf 11 augustus online staan zijn elk 30 minuten, waardoor je zo door seizoen 1 heen bent. Het is interessant dat Atypical laat zien dat Sam autisme heeft, maar precies dezelfde dingen wil dan elke andere puber. Net als iedereen zoekt hij liefde en genegenheid. De weg ernaar toe is gewoon wat lastiger voor hem. Je gaat met Sam mee op zoektocht en leert naarmate de afleveringen vorderen Sam steeds iets beter begrijpen.

netflix atypical review blogToch ook twee kritische noten: De verhaallijn van moeder Elsa vond ik een beetje dubbel. Je kan je wel indenken dat het zwaar is voor ouders, maar Elsa vlucht in de verkeerde dingen. Daarbij komt dat het uiterlijk van actrice Jennifer Jason Leigh nogal kan afleiden. Soms was ik zo afgeleid dat haar verhaallijn aan me voorbij ging. Eigenlijk ook niet zo erg, want de scenes met moeder Elsa en haar buitenechtelijke lover waren niet echt interessant.

Het eind van Atypical is wat abrupt en voor een groot deel zoetsappig. Het seizoen eindigt wel met een behoorlijke clifhanger, maar verder is het eind van het seizoen wat mat. Waarschijnlijk hopen de makers dat door het einde seizoen 2 besteld zal worden. Wat mij betreft verdient de serie dat wel. Atypical is erg komisch, het tempo van de serie is lekker en het kijkt lekker weg. Niet elke verhaallijn wordt even goed uitgediept, maar dat volgt misschien in seizoen 2. Genoeg reden om toch te blijven kijken.

Nog meer tekeningen en Antartica-feitjes in seizoen 2?

Niet elke Netflix Original krijgt een vervolg. Zo worden The Get Down, Gypsy en Sense8 niet hernieuwd. Het is daarom ook nog niet duidelijk of seizoen 2 van Atypical besteld is. Door de goede IMDb-score zou het wel logisch zijn dat er een vervolg komt. Hopelijk kan iedereen nog genieten van meer pinguins, iglo’s en Antarctica-feitjes in een vervolg.

Vond je Atypical ook interessant? Kijk dan ook eens naar de waargebeurde documentaire Life Animated. Life Animated heeft meerdere prijzen gewonnen en gaat over het dagelijkse leven van Owen Suskind die de wereld om zich heen kan duiden door middel van Disneyfilms (ook te zien op Netflix). Uiteraard is iedereen met autisme anders, maar hoe meer series en documentaires er online komen hoe meer begrip er hopelijk zal zijn.