Na een beroemde gevangenisontsnapping en een daaropvolgende klopjacht is Joaquin “El Chapo” Guzman wereldberoemd geworden. Geen wonder dat na het succes van de tv-serie Narcos Netflix de handen ineengeslagen heeft met Univision om de volgende serie rondom een drugsbaron te lanceren. Sinds vorige week vrijdag (16 juni) is seizoen 1 van El Chapo met 9 afleveringen van elk 50 minuten op Netflix beschikbaar.

Graven naar rijkdom en vrijheid

“El Chapo” (de kleine) begon bij het drugskartel van Felix Gallardo, de baas der bazen, en werkte zich stap voor stap op tot hij aan het hoofd stond van het Sinaloakartel. Op een gegeven moment was dit kartel verantwoordelijk voor bijna een kwart van al de binnenkomende cocaïne. Dit criminele succes kwam niet zonder bedreigingen. “El Chapo” werd een keer bijna geliquideerd door een concurrerend kartel. Van 1993 tot 2001 zat hij de vast in de gevangenis, in plaats van weg te kwijnen in de nor bleef hij aan het hoofd staan van het Sinaloakartel. Hij leefde als een prins in de gevangenis door deze om te toveren tot een vijfsterrenhotel inclusief alle geneugten van het leven.

El Chapo Netflix Seizoen 1In 2001 ontsnapte hij voor de eerste keer. “El Chapo” wist tot 2014 zich schuil te houden voor de autoriteiten. Nadat hij in 2014 werd gepakt begon hij met zijn beroemste “werk”. Hij smokkelde drugs door tunnels te graven onder de grens Mexico en de VS. Hij verdiende bakken met geld en liet geheel in stijl een tunnel graven tot aan zijn cel. In juli 2015 was deze klaar en “El Chapo” verliet zijn cel door naar de wc te wandelen en hierachter in de tunnel te stappen om zo te verdwijnen. Een ontspanning waar Micheal Scofield uit Prison Break jaloers op zou zijn. Deze keer kon El Chapo maar een jaar van zijn vrijheid genieten. Tegenwoordig zit “El Chapo” in een gevangenis in Manhattan, New York. Hij heeft het nu twee keer geprobeerd, drie keer is scheepsrecht…

Veiligheid en portretrecht

El Chapo Netflix Seizoen 1Seizoen 1 van “El Chapo” kon ironisch genoeg niet in Mexico opgenomen worden. Sinds de laatste arrestatie van “El Chapo” was het in Mexico zo onveilig dat de serie opgenomen is in Tabio, Colombia. Opnamelocaties zijn wel vaker niet wat je in eerste instantie zou verwachten. Om niet op te vallen gebruikte de crewleden codewoorden en was slechts een deel van de crew op de hoogte welke serie opgenomen werd. De overige crewleden dachten dat ze een soap aan het opnemen waren. Deze geheimzinnigheid lijkt niet overbodig, want begin deze week kwam naar buiten dat er een Nederlandse cameraploeg is ontvoerd in Colombia. Filmen in Colombia is ook niet zonder gevaren.

Een tweede reden om het seizoen 1 van “El Chapo” in Colombia op te nemen was om juridisch redenen. “El Chapo” stond niet te springen dat er een tv-serie over hem werd opgenomen. Hij probeerde via zijn advocaten om de opnames in Mexico te hinderen omdat de producers volgens hem inbreuk maakte op zijn portretrecht. Dus een goede reden voor de producers om de opnames ergens anders te starten.

De casting van “El Chapo”

Voor een tv serie waar de titel de naam draagt van de hoofdrolspeler is het belangrijk dat de acteur voor deze rol lijkt op de echte “El Chapo”. Met de 38-jarige Mexicaanse theater acteur Marco de la O. zijn de producenten hierin ruim geslaagd. Voor De la O. was het een uitdaging om “El Chapo” te spelen vanwege zijn complexiteit. “El Chapo” kwam uit een armoedig milieu en klom dankzij zijn criminele imperium op tot de allerrijkste mensen ter wereld. De la O. wil niet over “El Chapo” oordelen. Hij zet het karakter neer zoals hij hem ziet en deze werkelijkheid kan hard zijn.

Robin Hood en corruptie

Het onderzoekswerk voor seizoen 1 begon drie jaar geleden en dankzij de vele strafrechtelijke onderzoeken kon men een gedetailleerd beeld van “El Chapo” zijn leven maken. De producers wilden voorkomen dat “El Chapo” neergezet zou worden als een moderne Robin Hood. Toch zagen veel mensen hem wel zo. Hij kwam uit armoede en wilde koste wat kost voorkomen daar ook te eindigen. Om hiervan verzekerd te zijn gebruikte hij veel geweld.
Seizoen 1 van “El Chapo” gaat niet alleen over het levensverhaal van Joaquin Guzman. Het gaat ook over de corrupte politicus Don Sol, die als voorbeeld dient voor de corrupte Mexicaanse overheid. In El Chapo volgen we de opkomst van beide heren en zien we dat de ambities van beide naast elkaar kunnen bestaan en elkaar versterken.

Review/recensie: Bluf, geluk en geweld

Seizoen 1 keken wij in het Engels, want ja, ons Spaans is niet om naar huis te schrijven. Helaas doet dit wel afbreuk aan het verhaal. De keuze voor Engels heeft namelijk tot gevolg dat de serie is nagesynchroniseerd. Beeld en geluid lopen daardoor vaak niet synchroon en dat is jammer. Een groot irritatie punt en vaak een reden om weg te ‘zappen’. Ondanks dat de nasynchronisatie afbreuk doet aan de beleving, blijf je toch kijken.

El Chapo Netflix Seizoen 1Waarom bleven we kijken? De serie is gebaseerd op waargebeurde feiten dus een verrassend einde hoef je niet te verwachten, maar het verhaal fascineert! Hoe krijg je het voor elkaar om van een niemand helemaal bovenaan één van de machtigste drugskartels te eindigen?

Je ziet hoe El Chapo onderaan de ladder begon, zijn bijnaam “de kleine” geeft je een idee hoe anderen naar hem keken. Door bluf, geluk en geweld groeit “El Chapo” naar de absolute top. Hij krijgt van Pablo Escobar, ja die drugsbaron uit de tv-serie Narcos, 48 uur om zich te bewijzen. “El Chapo” moet binnen deze tijd een zending cocaïne transporteren en afleveren van Colombia naar Los Angeles. Bijna alles zit tegen tijdens deze rit, maar het lukt hem om binnen 48 uur de zending af te leveren. En de tunnelontsnapping moeten we nog meer zeggen…

De rest is geschiedenis, het is een crimineel succesverhaal. Geen wonder dat Netflix met een vervolg komt, seizoen 2 staat gepland voor najaar 2017. We kunnen niet wachten en blijven nog even in onze tunnelvisie.