Bij een romantische komedie, denk je niet meteen aan drank, drugs en een nerd… toch? In de nieuwe ‘realistische’ romantische komedieserie LOVE van Netflix kan het wél allemaal. Of niet? In deze review lees je waarom wij teleurgesteld zijn in deze ‘liefde’ van Netflix.

All you need is LOVE?

Vanaf 19 januari zendt Netflix de nieuwe romantische comedyserie LOVE uit. LOVE is geschreven door Judd Apatow, die filmtitels als Knocked up, Freaks and Geeks, Trainwreck en Bridesmaids op zijn naam heeft staan. Ken je deze films? Dan kun je al raden wat voor serie LOVE is. Je moet ervan houden. LOVE neemt je mee in het vrijgezelle leven van Gus (Paul Rust) en Mickey (Gillian Jacobs). Al in aflevering 1 van seizoen 1 zien we hoe hun relaties stuk lopen. Gus zijn vriendin biecht op dat ze is vreemdgegaan en de vriend van Mickey laat haar in de kou staan.

Vanaf dat moment volgen we ze in hun zoektocht naar ware liefde, de ideale man of vrouw en de prins op het witte paard. Dat laatste is Gus allesbehalve. Gus is een echte uber nerd en nice guy die probeert door te breken met het schrijven van een boek. Huisje, boompje, beestje is zijn ideaal. Gus bestelt, zoals Millenials doen, zijn boodschappen vooral online. Als hij net een nieuw vloerkleed (hoe burgerlijk ook!) heeft besteld, vertelt zijn vriendin dat ze is vreemdgegaan. De meeste mannen zouden vloeken en schreeuwen maar Gus niet. Gus reageert met een ‘Oke, kan gebeuren’ niks-aan-de-hand-zinnetje. Totaal verbaasd reageert zijn vriendin zoals hij –volgens haar- gereageerd zou moeten hebben en ze vraagt hem waarom hij niet boos wordt. De reactie van Gus is wederom erg raar. Hij doet alsof hij boos wordt en vertrekt met vloerkleed en al naar een ander appartement.

Parallel aan de verhaallijn van Gus, wordt het verhaal van Mickey verteld. Mickey leidt een losbandig leven en heeft een nog merkwaardigere relatie (voor zover je seks een relatie kunt noemen). Seks, drugs en rock and roll is wat haar bezig houdt. Als op een ochtend haar vriend besluit om liever met zijn moeder een nieuwe broek te gaan kopen dan tijd door te brengen met Mickey, maakt hij het uit (Huh, hij?). Zo vreemd als deze review overkomt, zo vreemd is de serie ook. Eigenlijk zou je voor de grap gewoon eens de eerste aflevering moeten kijken.

Om een lang verhaal (wat LOVE ook is, gaap) kort te maken, komen de twee (verhaallijnen) uiteindelijk bij elkaar. In seizoen 1 draaien de nerdy Gus en de losgeslagen Mickey nog om elkaar heen. Als casual vrienden biechten ze hun problemen aan elkaar op. Het levert veel ongemakkelijke momenten op, maar ook vertrouwen en uiteindelijk liefde. In seizoen 2 zoeken de twee uiteindelijk toenadering tot elkaar en krijgen ze een relatie. Wie had dat kunnen denken…ahum.

Review: Alles behalve liefde voor LOVE

Op IMDb heeft LOVE een 7,8 en dat vinden we echt een opmerkelijk hoge score! You love it or you hate it. En dat lees je ook terug in andere reviews, want de meningen zijn nogal verdeeld. In veel reviews lees je dat kijkers zich constant ergeren als ze naar LOVE kijken. De scènes zijn ontzettend traag en erg overdreven. Bovendien vinden wij de karakters van Gus en Mickey verdorven. Goede series bevatten karakters die interessant, fascinerend of sympathiek zijn. Gus en Mickey zijn niet interessant. Niet fascinerend. En ook niet sympathiek. Ze neigen eerder naar egoïstisch, gemeen, oppervlakkig en onuitstaanbaar.

LOVE wordt bestempeld als ‘de realistische komedieserie over liefde’. De romantische komedies die we tot nu toe kennen zouden niet waarheidsgetrouw zijn. Is liefde in het echt dan ook zo ongemakkelijk, traag en saai, net als deze serie? Zoals LOVE de liefde omschrijft, dan hoeft de liefde wat ons betreft niet realistisch. Soms wil je gewoon wegdromen. En hoezo komedie? Het is eerder om te huilen. Kortom, kijk niet. Genoeg serie-visjes in de Netflix-zee.

Zoals je vast al hebt gemerkt in deze review, is de vonk voor LOVE niet overgeslagen. We hebben met verbazing naar seizoen 1 van de serie gekeken. Onze conclusie: We verbazen ons dat LOVE zelfs een tweede seizoen heeft gekregen. Voor de mensen die het toch met eigen ogen willen zien: LOVE wordt uitgezonden sinds 2016 op Netflix en heeft 2 seizoenen. De tien (seizoen 1) en 12 (seizoen 2) afleveringen duren 30 minuten. Je bent gewaarschuwd.

4 thoughts on “Review: Netflix’s LOVE: You love it or you hate it

• Vivian

Deze lijkt me niet echt leuk haha. Bedankt voor het advies!

Hi Vivian, nee dat was het ook niet. Zonde van de tijd. Komende vrijdag hebben we een blog over een supertoffe serie. Dat is wel echt een aanrader 🙂

• Heleen

Haha, dit is heel herkenbaar. Ik heb het zelf na 4 afleveringen opgegeven. De eerste aflevering vond ik eigenlijk nog wel veelbelovend, zo van: dit kan weleens heel grappig worden, maar het is alleen maar nog meer van hetzelfde.

Hoi Heleen, bedankt voor je reactie. Fijn dat je je herkent.. Dan heeft deze LOVE pijl van de Netflixcupido jou dus ook niet weten te raken 😉 Morgen komt er een blog online over een serie waar we wel helemaal hooked aan zijn. Dus houd onze blog in de gaten!