Als je het boek ‘Girlboss’ van Sophia Amoruso niet al gelezen hebt, dan staat hij vast nog op je ‘to read’ lijstje. Huh, gaan we nu ook al boekrecensies schrijven? Nee. Het boek, gebaseerd op het leven van de succesvolle Sophia, is verfilmd en sinds 21 april op Netflix te zien. Wij waren natuurlijk reuze nieuwsgierig en hebben deze Netflix-serie direct bekeken.

Over de serie Girlboss

Wij waren al fan van het boek én zijn gek op waargebeurde verhalen in series. Een gouden combinatie? Wie weet. Voordat we vertellen wat we van de serie vinden, vertellen we je waar ‘Girlboss’ over gaat.Netflix-Girlboss_Review

Sophia (Brit Robertson) is een twintiger die niet goed weet wat ze met haar leven aan moet en zet zich af tegen het volwassen worden. Ze studeert niet en overleeft van dag tot dag met tijdelijke baantjes waar ze, door haar opstandige gedrag, vaak gauw weer ontslagen wordt. Na haar zoveelste ontslag stort ze in en om zich beter te voelen koopt ze in een tweedehands kledingwinkel een 70’s biker/rockstar jacket. Deze past precies bij haar rebelse karakter. Thuis krijgt ze een ingeving. Ze heeft weinig geld en kan moeilijk kan rondkomen dus zet ze het jasje op een eigen aangemaakte webshop van E-bay. Niet zomaar natuurlijk, maar met een rockstar gestylede foto. Nietsvermoedend klapt ze haar laptop dicht, om de volgende ochtend pas weer te kijken en… het jasje blijkt gewild en duizend euro waard. Een gat in de markt!

Girlboss’ Nasty Gal

Vanaf dat moment krijgt Sophia de smaak te pakken. Ze steelt (want ja, Sophia blijft rebels en blut) een e-commerce-voor-dummies-boek en gaat met tips aan de slag. Met haar laatste bij elkaar gesprokkelde geld koopt ze kleding in op executieverkopen. Sophia blijkt een succesvolle business babe en een ster in onderhandelen. Al gauw ontdekt ze de mindere kant van haar webshop op E-bay en besluit daarop haar eigen website te lanceren ‘Nasty Gal’. Ook haar nieuwe website is populair en haar business groeit. Met het groeien van haar eigen bedrijfje komt ze ook achter de keerzijde van het succes. De eerste slechte recensies komen binnen en de concurrent staat op de stoep…

Naast de struggles van Sophia op zakelijk gebied, beschrijft de serie ook haar dagelijkse beslommeringen. Actrice Ellie Reed maakt daar onderdeel van uit. Ze speelt Sophia’s beste vriendin Annie, die elkaar -hoe kan het ook anders- op het politiebureau heeft leren kennen. Tussen alle bedrijven door leert Sophia Shane kennen, die deel uitmaakt van haar jonge liefdesleven.

De serie is geschreven door Kay Cannon (o.a. bekend van New Girl en Pitch Perfect) en geproduceerd door Girlbosses als Charlize Theron en Laverne McKinnon. Sophia Amoruso heeft ook meegewerkt aan de serie.

#Girlboss: The real deal

Dat de serie gebaseerd is op een waargebeurd verhaal maakt het natuurlijk nog interessanter om naar te kijken. Wat wij, als diehard fact checkers doen, is meteen opzoeken hoe het Nasty Gal nu vergaan is.

Nasty Gal blijkt een enorm succes te zijn geworden en is sinds 2008 een echt kledinglabel. Nasty Gal is te koop in meer dan 60 landen en bereikt een omzet van 100 miljoen dollar per jaar. Tot in 2016 het merk failliet werd verklaard en overgenomen door een Britse investeerder. Maar een echte Girlboss laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Want na het verschijnen van haar boek #Girlboss richtte ze ook de Girlboss Foundation op, om vrouwen te stimuleren hun eigen business te beginnen. Yeah!

Maar wanneer ben je nou een Girlboss? Check de 8 Girlboss-kenmerken:

  1. Een Girlboss is positief
    95 procent van de start-ups haalt het niet., maar 5% haalt het dus wel! Look on the bright side 🙂
  2. Een Girlboss is uniek en onderscheidend
    Aandacht voor detail maakte Sophia’s webshop succesvoller dan die van haar concurrent. Sophia geeft een eigen twist aan haar producten door ze van een creatieve naam te voorzien (prairie bitches bij een dirndle jurk), benadert haar klanten persoonlijk en heeft net iets professionelere foto’s. Rock on!
  3. Een Girlboss heeft de nodige zelfkritiek
    Accepteer je jezelf, dan zullen anderen je ook accepteren. Een quote van Sophia: ‘The last thing the world needs is another boring person or another boring brand, so embrace all the things that make you different’. He-le-maal mee eens.
    Een Girlboss is altijd spot on
    Sophia weet wat haar klanten willen. Maar beter nog: de klanten van Sophia weten niet dat ze het willen, totdat ze het bij deze Girlboss zien.
  4. Een Girlboss kent haar playground
    Voordat je succesvol bent, hebt je al een hele weg afgelegd. Hoge prijzen of juist lage? Welke jurken vliegen over de toonbank, terwijl andere gratis nog niet worden afgehaald? Speel met wat wel en niet werkt voor je business en blijf ontdekken, want ‘stilstaan is achteruitgang’. Je moet de concurrentie voor blijven.
  5. Een Girlboss laat zich niet leiden door de meningen anderen
    Bij succes hoort aandacht en dan zijn er ook negatieve reviews. Laat je hier niet door leiden. Probeer ze zo goed als mogelijk op te lossen, maar houd wel de controle over je eigen leven. Maak je niet druk over wat anderen over je denken!
  6. Een Girlboss verlegt haar grenzen en ziet haar angsten onder ogen
    Van fouten kun je leren, toch? Wil je echt weten wat winnen is dan moet je eerst flink verliezen. Verleg je je grenzen en zie je angsten onder ogen. Daar leer je van en zo blijf je de Girlboss over je eigen leven.
  7. Een Girlboss heeft fantasie
    Met fantasie en vindingrijkheid ziet Girlboss oplossingen waar anderen problemen zouden zien. In de serie is Sophia outsider en mag als kind niet meespelen met andere kinderen. Ze bedenkt haar eigen tijdverdrijf en al snel wil iedereen het spelletje van Sophia doen.

Wat vinden wij van de serie Girlboss?

We waren erg enthousiast over het boek, maar vonden het begin van de Netflix-serie Girlboss echt enorm inkomen. Door de serie lijkt het alsof het boek een slechte chickflick is. Dit ligt misschien aan de vertolking van Britt Robertson als Sophia. Ze speelt een verwarde, rebelse tiener die steelt en scheld. Naar onze smaak nog net iets teveel in de puberteit en gewoon niet sympathiek neergezet. Maar Girlboss is prima weg te kijken en krijgt een 7,2 op IMDb, maar meer zit er voor ons ook echt niet in.

Bij het worden van een Girlboss komt meer kijken dan een goede dosis geluk. Dat had Sophia Amoruso goed in de gaten. De producenten van de serie minder goed. Toch zullen wij Girlboss zeker niet afraden. Het eerste seizoen van Girlboss bestaat uit 13 afleveringen van ongeveer 30 minuten en is te zien op Netflix.

 

Update: inmiddels heeft Netflix bekend gemaakt dat Girlboss geen vervolg krijgt. Seizoen 2 van Girlboss zal dus niet op Netflix verschijnen.

Deel deze postShare on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *