Nog net op de valreep voor we 2018 inluiden zet Netflix seizoen 4 van Black Mirror online. En dat doen ze natuurlijk niet zomaar, want net zoals bij House of Cards hebben ze weer een mooie manier gevonden om de aandacht te trekken. Het aankondigingsfilmpje is onderaan de blog te bekijken en eerlijk is eerlijk. Het is helemaal Black Mirror style. Natuurlijk is net voor de jaarwisseling het ideale moment om seizoen 4 te lanceren, want wat gaat de toekomst ons (mogelijk) brengen. In onze eerdere Black Mirror blog zag je al welke 3 afleveringen we hebben geselecteerd uit de vorige 3 seizoenen. Ook in seizoen 4 van Black Mirror werpen we weer een blik in de toekomst. Welke technologieën kunnen we verwachten en moeten we daar wel zo blij mee zijn?

Vrijdag 29 december zette Netflix seizoen 4 van Black Mirror online. Het nieuwe seizoen bestaat uit 6 afleveringen die elk tussen de 45 en 65 minuten duren. Wat Black Mirror anders maakt dan andere series is dat de afleveringen op zichzelf staan. De afleveringen staan los van elkaar, maar hebben altijd het overkoepelende thema: technologie in de toekomst. Het kan dan ook goed zijn dat de ene aflevering je niet aanspreekt en de andere juist weer wel. Weet je niet of een aflevering wel of niet leuk is? Dan kan je in deze blog een selectie lezen uit seizoen 4. Er zijn 3 afleveringen geselecteerd uit seizoen 4 waardoor je hopelijk een keuze kan maken: (Let op de blog kan spoilers bevatten)

Review Black Mirror Seizoen 4 ArkAngelReview Seizoen 4 aflevering 2: Arkangel – Track & Trace je kind (IMDb-score: 7,9)

Ongeruste moeders kunnen gerust zijn in de toekomst. Weet je even niet waar je kind is of wil je zorgen dat ze geen enge dingen te zien krijgen? Laat je kind chippen met een chip van Arkangel. Het is al getest… superhandig toch? Je hoeft je geen zorgen meer te maken over waar je kind is en wanneer ze stress ervaren blur je zijn/haar zichtveld gewoon. Of dit ook echt zo handig is zien we als moeder Marie (Rosemarie DeWitt) haar dochter Sara (Brenna Harding) laat chippen. Wil je wel alles zien wat jouw kind ziet? Wil je wel weten waar ze is? En vindt Sara het niet vervelend dat haar moeder altijd kan meekijken? Hoe goed moeder het ook bedoelt, sommige dingen moet je maar niet willen weten van je kind. Hoe ver ga je als bezorgde ouder. Dat is de vraag waar Jodie Foster haar tanden in zette toen ze de regie voor deze aflevering voor haar rekening nam. De aflevering blijft boeien tot het eind. Het eind is misschien een beetje onrealistisch, maar de conclusie ligt wel voor de hand.

black-mirror-s4-black-museum-1Review Seizoen 4 aflevering 6: Black Museum – Uiterst luguber (IMDb-score: 9,2)

Nish (Letitia Wright) betreedt het Black Museum. Museum-medewerker Rolo (Douglas Hodge) vertelt haar de luguberste verhalen over de objecten die er liggen. Zo leren we een dokter kennen die een apparaat heeft zodat hij kan voelen wat de ander voelt. Best handig om een diagnose te stellen natuurlijk, maar wanneer het een keer mis gaat bij een patient raakt het apparaat op hol. Dokter Dawson (Daniel Lapaine) raakt verslaafd aan pijn. Hij gaat steeds verder om een kick te krijgen en dit levert superfreaky situaties op. De aflevering wordt op IMDb gerate met een 9,2, maar de aflevering is erg luguber. Mijn afhaakmoment: in jezelf snijden en een boor gebruiken voor een moord om zoveel mogelijk pijn te voelen.

Review Black Mirror Hang the DJ seizoen 4

Review Seizoen 4 Aflevering 4: Hang the DJ – Een onhoudbare relatie (IMDb-score: 9,3)

Tinder en Happn move over. Er is een nieuwe dating app waar je kan zien hoe lang de relatie zal duren met dat date die tegenover je zit. Maar is dat wel zo handig? Bij de nieuwe datingapp zoekt het systeem een nieuwe date voor je uit totdat je de perfecte match vindt. Je wordt wel geacht om binnen 12 uur op deze date in te gaan en af te spreken. Je kunt de houdbaarheidsdatum van de relatie bekijken als beide daters tegelijk om de houdbaarheid vragen. 5 jaar, 9 maanden of 12 uur. Geen gebroken hart, want je weet aan toe bent. De keerzijde is dat je misschien zoals Frank (Joe Cole) lang met een relatie door gaat terwijl je bij het eerste moment al weet dat het niets gaat worden. Eigenlijk heeft hij zijn hart verloren aan zijn vorige date Amy (Georgina Campbell), maar hun houdbaarheidsdatum was maar 12 uur. Ook in deze aflevering blijkt maar weer: wil je het wel weten? Gaat de lol er niet een beetje af als je toch al weet wanneer de pijlen van Cupido zijn uitgewerkt?

En die andere 3 afleveringen van seizoen 4 dan? De blog zou natuurlijk wel erg lang worden als alle afleveringen van seizoen 4 besproken werden. Daarom een suuuuperkorte samenvatting van de andere 3 afleveringen:

Seizoen 4 Aflevering 1 USS Callister (IMDb-score: 8,8)
Een vrouw ontwaakt op een Star Trek-achtig schip waar de bemanning haar als onverschrokken kapitein zien.

Seizoen 4 Aflevering 5 Metalhead ((MDb-score: 7,6)
In het post-apocalyptische landschap probeert een vrouw te overleven in een land vol met “honden”.

Seizoen 4 Aflevering 3 Crocodile (IMDb-score: 8,0)
Een verzekeringsagente interviewt mensen door hun herinneringen uit te lezen en raakt hierdoor verstrikt in een gevaarlijke situatie.

De makers van Black Mirror hebben weer hun best gedaan om 6 nieuwe afleveringen te verzinnen waarin we kunnen zien wat technologie in de toekomst kan betekenen. Ook de nieuwe afleveringen zijn soms wat luguber en de aflevering Crocodile doet erg denken aan aflevering The Entire History of You (aflevering 3 van seizoen 1). Toch jammer dat het concept van die twee afleveringen redelijk om elkaar lijken. Het verhaal is wel anders, maar het concept is hetzelfde. De vraag die altijd bij Black Mirror centraal staat is: hoe ver kun je gaan met technologie en wat is accceptabel? Ook seizoen 4 geeft een kijkje in toekomstige technologie. Hopelijk kan Netflix met een eventueel seizoen 5 van Black Mirror genoeg nieuwe technieken bedenken waardoor het geen herhaling van zetten wordt. Met andere woorden: hoe ver kan Netflix nog gaan met nieuwe seizoenen van Black Mirror voordat ze door de technoligieschrikbeelden heen zijn?

Deel deze postShare on Facebook2Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0