In Den Haag zijn de onderhandelingen voor een nieuwe coalitie geklapt. De verschillen waren te groot. De adempauze komt op een welkom moment, want op 30 mei verschijnt seizoen 5 van House of Cards op Netflix. Samen een serie kijken kan heel goed zijn voor de relatie, dus wij stellen voor dat de politici in Den Haag samen bingewatchen. We moeten wel oppassen dat ze niet te veel Frank Underwood-technieken overnemen. Dan komt het niet goed met Nederland.

Wat krijgen we te zien in seizoen 5? Gaat House of Cards de taferelen in de echte Amerikaanse politiek overtreffen? Welke politieke escapades kunnen we in seizoen 5 verwachten van president Frank Underwood en zijn vrouw Robin? Elke House of Cards fan krijgt al kriebels bij de openingstune en om alvast in de stemming te komen hebben wij een Den Haag-versie van de openingstune/scène gevonden.

Zet je schrap voor seizoen 5 van House of Cards, want de Frank en Claire Underwood regeren Nederland (en de rest van de wereld). Netflix geeft weinig prijs, maar we hebben de mogelijke scenario’s voor je uitgezocht.

Een nieuwe strategie in Seizoen 5: aandacht verschuiven

Frank (Kevin Spacey) en Claire Underwood (Robin Wright) zijn eind seizoen 4 behoorlijk in het nauw gekomen. Journalist Tom Hammerschmidt publiceerde een artikel waarin werd beweerd dat Frank verantwoordelijk was voor de dood van journaliste Zoe Barnes. De fanatieke House of Cards-kijkers weten natuurlijk dat deze beschuldigingen kloppen. Frank duwde Zoe Barnes in aflevering 1 van seizoen 2 hoogstpersoonlijk voor de metro. Maar Frank zou Frank niet zijn als hij in seizoen 5 wat alternative facts verzint om de geruchten eigenhandig de kop in te drukken.

House of Cards in Den HaagFrank bedacht met zijn vrouw Claire een nieuwe aanpak: Angst. Angst voor de ander en voor het onbekende. Het koppel was vorig seizoen niet bepaald on speaking terms en Claire dreigde met een scheiding. Toch zijn de Underwoods weer dichter bij elkaar gekomen en hebben ze de handen ineengeslagen. De Underwoods weten wat goed voor ons is en wat we moeten geloven. Dat artikel van Hammerschmidt klopt natuurlijk helemaal niet. Richt je aandacht op belangrijkere zaken. Op een gezamenlijke vijand bijvoorbeeld. Die terroristen van ICO zijn pas gevaarlijk. Dat konden we toch al zien in seizoen 4! Waarom hebben we het dan over zo’n onbenullig artikel?

Opvallend zijn de gelijkenissen met de echte Amerikaans politiek. President Trump ligt onder vuur vanwege zijn falende verkiezingsbeloftes, de mogelijke inmenging van Rusland, het ontslaan van de FBI-directeur en de hoge posities die hij vrienden en familie toeschuift. Het wordt Trump soms te heet onder de voeten en dus leidt ook Trump de aandacht af, door bijvoorbeeld spraakmakende tweets de wereld in te sturen. Met name de media moet het daarbij ontgelden. De Amerikaanse politiek en House of Cards beginnen steeds meer op elkaar te lijken. Tijdens de inauguratie van Trump schreven we hier al over in de blog Frank Underwood vs. Trump: House of Cards vs. Realiteit. Weet jij welke quotes van de fictieve president Underwood is en wat heeft de echte Amerikaanse president gezegd? Doe de test. Wij hadden er erg veel moeite mee 😉

© NetflixBegin van het einde? Een hoofdpersonage gaat dood

Zal de macht van Frank en Claire in seizoen 5 afbrokkelen of blijven ze president en first lady van Amerika? Het artikel van Hammerschmidt zou het begin van het einde kunnen zijn. Of lukt het de Underwoods om zich toch weer uit deze benauwde situatie te redden? Makkelijk zal dit niet zijn, want hun steun en toeverlaat bodyguard Meechum –waar Frank en Claire nog een eenmalige romance mee hebben gehad- redde in seizoen 4 het leven van president Underwood. Hij dook voor de kogel die voor Frank bedoeld was en Meechum overleed. Bovendien heeft Chief of Staff Doug Stamper (Michael Kelly) de benen genomen om samen met zijn nieuwe liefje Laura te verdwijnen. Doug zal wel in seizoen 5 te zien zijn, want zijn naam staat namelijk op de lijst met cast-leden voor het nieuwe seizoen. Dead or Alive? Ja dat is de vraag, want acteur Michael Kelly vertelde in een interview dat “je afscheid moet nemen van karakters waar je dol op bent”. Zou dit om Doug gaan?

Complottheorie: Grijpt Claire de macht en vermoordt ze Frank?

Er zijn wilde verhalen op internet dat Frank Underwood zelf de pineut zou kunnen zijn. In seizoen 4 overleefde hij ternauwernood een aanslag en was er een levertransplantatie nodig om zijn leven te redden. Het zou veel fanatieke House of Cards fans niet verbazen als het fashionista en first lady Underwood zelf is die haar man naar de eeuwige jachtvelden stuurt. We hebben al kunnen zien dat Claire niets uit de weg gaat en net zo gehaaid is als haar man. Er zijn House of Cards-fans die denken dat er al gehint wordt op een machtsovername van Claire aan het eind van seizoen 4.

Frank en Claire Underwood regeren Nederland
© Netflix

We zagen Frank en Claire Underwood in de Situation Room getuige zijn van een gruwelijke moord van ICO op de Amerikaan James Miller. Iedereen kijkt weg, maar de Underwoods niet. Frank kijkt in de camera en zegt: “That’s right, we don’t submit to terror, we make the terror” en plots kijken zowel Frank als Claire in de camera. Normaal spreekt alleen Frank ons aan en vertrouwt hij ons zijn snode plannen en gedachtes toe. We worden medeplichtig en weten net iets meer dan zijn achteloze slachtoffers. Het toespreken van het publiek wordt ‘breaking the fourth wall’ genoemd. Deze techniek werd veel gebruikt door William Shakespeare. Ook Claire lijkt deze techniek te hebben ontdekt, maar wat heeft dit te betekenen? Tot onze verbazing spreekt Claire ons ook toe in de nieuwste trailer. Zou dit een machtsgreep van Claire betekenen?

Seizoen 5 van House of Cards zal dus vanaf 30 mei te zien zijn op Netflix. Seizoen 5 telt 13 afleveringen net als de vorige 4 seizoenen. Leuke House of Cards fun fact; de 13 afleveringen per seizoen verwijzen naar het kaartspel (aas t/m 10, heer, vrouw, boer).

Wij verwachten rustige straten en pleinen. Een leeg Binnenhof en veel drukte op de social media kanalen. Misschien krijgen een aantal BN’ers weer een tweet van President Underwood himself zoals politici Boris van der Ham en Domien Verschuuren kregen in 2015. Op en rond 30 mei is er maar 1 ding ECHT belangrijk. Het nieuwe seizoen van House of Cards. We zullen zien wie de Nederland en de rest van de wereld dan regeert.

Deel deze postShare on Facebook4Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0

2 thoughts on “Frank en Claire regeren Nederland met Seizoen 5 van House of Cards

• Amina