Sluit ramen en deuren. Michael Scofield (Wentworth Miller) en zijn broer Lincoln Burrows (Dominic Purcell) zijn vanaf 5 april om 21.00 uur weer ‘on the loose. Prison Break komt na een pauze van 7(!) jaar weer terug met seizoen 5. Deze revival belooft de grootste ontsnapping ooit te worden. De doodgewaande Michael Scofield blijkt nog te leven en zijn broer Lincoln schakelt hulptroepen in om hem te bevrijden. Geloof je niet dat Michael nog leeft? Er is  bewijs, want Michael is levend en wel zien in de trailer van Seizoen 5:

De uitbraak van RTL naar FOX

FOX is de gelukkige die Prison Break mag uitzenden in Nederland. Prison Break wordt geproduceerd door FOX Amerika, dus de Nederlandse FOX zender lijkt het meest voor de hand te liggen. Toch leek het erop dat seizoen 5 bij RTL te zien zou zijn. RTL had immers ook seizoen 1 t/m 4 uitgezonden. Wij hadden begin februari een interview met de programmadirecteur van FOX. Hierin gaf hij aan dat FOX Prison Break graag wilde uitzenden, maar RTL had waarschijnlijk de rechten nog. Een nieuw seizoen van zo’n populaire serie slaat RTL vast niet af. Fans hebben 7 jaar moeten wachten en de hype rondom Prison Break is daardoor alleen maar groter zou je zeggen. Tot onze verbazing zagen we een paar weken geleden een reclamespotje bij FOX voorbijkomen. Prison Break is vanaf 5 april om 21.00 uur exclusief te zien op FOX. Dus toch!

De gouden tip van T-Bag

In seizoen 5 kunnen we ons verheugen op 9 afleveringen van 45 minuten. Dankzij een gouden tip van de altijd creepy T-Bag (Robert Knepper) komen Lincoln en zijn oude liefde Sara Tancredi (Sarah Wayne Callies) erachter dat Michael nog leeft. Een probleempje: hij zit in een gevangenis in Jemen. Hoe kan het ook anders! Waarom hij daar zit en hoe hij zijn eigen dood in scène heeft kunnen zetten, ontdekken we vast snel.

Een geniaal (getatoeëerd) ontsnappingsplan lijkt Michael deze keer (nog) niet te hebben, maar de hulptroepen zijn onderweg. Lincoln -a.k.a. Linc the Sink- schiet te hulp en gelukkig staat Lincoln er niet alleen voor. Voormalig medegevangenen T-Bag, C-Note en Sucre reizen met Lincoln af naar het Midden-Oosten om hun oude vriend Michael te helpen. Zonder Michael zaten ze immers nog steeds in Fox River. Het ontsnappen moet voor de heren inmiddels een koud kunstje zijn, maar van 4 seizoenen Prison Break hebben we geleerd dat ontsnappen slechts de eerste stap is. Dat deze keer de ontsnapping in Jemen plaatsvindt, maakt het er ook niet makkelijker op. En dan duikt special agent Paul Kellerman ook nog op in seizoen 5. Ohoh..

Terwijl de heren zich druk maken over cipiers, vluchtroutes en politiehonden is Michaels oude liefde Sara verder gegaan met haar leven. Ze is getrouwd en voedt het kind op dat ze samen met Michael heeft gekregen. Maar wat doet Sara als ze erachter komt dat Michael nog leeft? Zal ze Michael helpen om uit de gevangenis te komen of is ze over hem heen? Tsja; dat is wel wat lastig voor te stellen.

5 redenen om toch weer te gaan kijken

Niet altijd is een revival een goed idee. Voor de twijfelaars hebben we nog 5 redenen om wél elke woensdag op Prison Break af te stemmen:
1. Wentworth Miller (need we say more)
2. Na 7 jaar is Prison Break eindelijk weer op tv te zien. Genoeg tijd om een ‘killer-plot’ te bedenken zou je denken.
3. Seizoen 5 zal bestaan uit 9 afleveringen van 45 minuten. Genoeg om een nieuw verhaal te vertellen, zonder te veel in herhaling te vallen.
4. Het creepy personage T-Bag. De rillingen lopen soms over je rug, maar tegelijkertijd is het een personage die de serie iets extra’s geeft. Wat een glansrol van Robert Knepper!
5. Prison Break is altijd super spannend. Reserveer elke woensdagavond om 21.00 uur alvast maar het puntje van je stoel.

Jouw eigen Prison Break

Prison Escape Break
(C) Prison Escape

Lijkt het je leuk om een keer zelf uit een gevangenis te ontsnappen? Daar hoef je niets strafbaars voor te plegen, want er is een heuse Prison Escape. 6 april is het mogelijk om te ontsnappen uit de Koepelgevangenis in Breda. De vorige versie was in een gevangenis in Rotterdam en die ervaring was ronduit fan-tas-tisch! De woorden experience en beleving worden te pas en te onpas gebruikt, maar bij de Prison Escape is het echt op zijn plaats. Er waren/zijn meerdere verhaallijnen, zodat iedereen iets anders beleeft en zijn eigen Prison Escape meemaakt. Loop rond in een gevangeniskloffie, laat als gevangene een mugshot maken en zoek een manier om te ontsnappen. Hoe je dat doet? Laten we zeggen dat flink wat uren Prison Break een ideale voorbereiding is, al is het geen must.

Of het in Breda ook zo spectaculair zal zijn is nog maar de vraag. De timing is natuurlijk perfect één dag na de release van seizoen 5 in Nederland. Het is niet goedkoop, maar het is het geld dubbel en dwars waard. Als het aan ons ligt gaan we in Breda nog een keer langs, want ontsnappen uit de Rotterdamse Prison Escape was een van de tofste dingen om te doen!

Aflevering 1 Ogygia

Wil je een Prison Break liever vanuit je luie stoel meemaken? Aflevering 1 -genaamd Ogygia- van Prison Break seizoen 5 wordt op 5 april uitgezonden. Vanaf 5 april zal er elke woensdag om 21.00 uur een nieuwe aflevering van Prison Break te zien zijn bij FOX (kanaal 11 bij Ziggo en KPN kanaal 14). Wij zitten er klaar voor. Met ramen en deuren gesloten. Dat wel natuurlijk ;).