In maart 2017 maakten we kennis met de beroemde 13 tapes uit Netflix’ 13 Reasons Why. De serie bracht veel teweeg, want de zelfmoord van Hannah Baker (Katherine Langford) stond centraal in seizoen 1. Direct nadat seizoen 1 op Netflix te zien was, werd duidelijk dat seizoen 2 gemaakt zou worden. Op 30 april dit jaar maakte Netflix bekend dat seizoen 2 al op vrijdag 18 mei op Netflix te zien zal zijn!

Of seizoen 2 net zoveel reuring gaat veroorzaken als seizoen 1 dat deed is natuurlijk de vraag. Wat wel duidelijk is, is dat we in seizoen 2 geen tapes meer te zien krijgen. Als je de trailer (onderaan de blog) moet geloven dan staat seizoen 2 in het teken van foto’s/polaroids.

De polaroids/foto’s van seizoen 2

13 reasons why tyler seizoen 2In de trailer en promofoto’s zijn de polaroids behoorlijk prominent aanwezig. In seizoen 1 leerden we dat er een personage was die zich erg met gewilde en ongewilde fotografie bezighield: Tyler (Devin Druid). Tyler is de creepy fotograaf die Hannah op de gevoelige plaat zette en daarom was bandje 4 (tevens aflevering 4) aan hem gewijd. Tyler zoekt in zijn foto’s naar de echte personen en legt vaak de onbewaakte momenten op de gevoelige plaat.

Op de rondvliegende polaroids in de trailer zijn teksten als “Liar” of “know your place” te zien of laten foto’s zien van hoe de personages zich echt voelen of wat er achter het oppervlak schuil gaat. Zo is Jessica (Alisha Boe) niet zo gelukkig als ze op social media wil doen geloven en Tony lijkt een sterke gozer, maar is dat wel zo?

Hopelijk blijft het bij de foto’s die Tyler heeft gemaakt, want aan het eind van seizoen 1 was te zien dat Tyler wapens en munitie verzamelde. Tyler was een echt buitenbeentje en zijn slaapkamerraam werd in seizoen 1 meer dan eens bekogeld met stenen. Zal Tyler in seizoen 2 wraak gaan nemen op alle leerlingen die hem zo gepest hebben? Hopelijk komt Tyler tot inkeer en zien we geen high school shooting.

7 nieuwe personages

13-reasons-why-season-2-trailer-1525186932Seizoen 2 maakt een kleine tijdsprong en overbrugt een paar maanden. Niet alleen nieuwe afleveringen, maar we zien ook een paar nieuwe gezichten in seizoen 2. Netflix heeft een paar nieuwe castmembers toegevoegd. We maken in seizoen 2 kennis met 7 nieuwe personages:

• Chloe: het populairste meisje van Liberty High. En zoals het populaire Amerikaanse highschool meisjes betaamt is Chloe natuurlijk een cheerleader.
  • Cyrus: de probleemjongere die erg cynisch en snel op zijn teentjes getrapt is.
  • Zijn zus MacKenzie heeft een duidelijke eigen mening en steekt die niet onder stoelen of banken.
  • Nina: een zeer getalendeerde ‘ster’ met een groot geheim
  • Sonya een zeer slimme en ambitieuze aanklager
  • Jackie is een gepassioneerde advocate die opkomt voor mensen die slachtoffer zijn geworden van pestgedrag.
  • Basketbalcoach Rick op Liberty High.

De castmembers kunnen zich opmaken voor een heftig jaar, want Netflix heeft al aangekondigd dat kijkers zich in seizoen 2 moeten voorbereiden op een seizoen waar aanranding en drugs/alcoholmisbruik voorkomt. Superheftige onderwerpen en dat weet ook Netflix, voor elke aflevering zal er een ‘viewing guide’ te zien zijn die mensen verwijst naar 13ReasonsWhy.info

Blijven doorgaan

Toch is het niet alleen maar ellende, want de nadruk van het nieuwe seizoen ligt volgens showrunner Brian Yorkey op herstellen. Er is na de dood van Hannah (ja, ze is ook te zien in seizoen 2) een heleboel te verwerken.

Onder andere Clay (Dylan Minette) en Jessica krijgen het dan ook zwaar in seizoen 2. Je moet verder na zo’n vreselijke gebeurtenis. Helemaal waar, maar natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan. Een van de thema’s in seizoen 2. Want hoe gaat Jessica om met de aanranding door Bryce in seizoen 1? Krijgt Bryce zijn verdiende loon? Aangezien er een aanklager en een advocate aan de cast worden toegevoegd lijkt het er wel op dat er een rechtszaak gaat plaatsvinden en hopelijk is Bryce degene die in het strafbankje verschijnt. In de officiële trailer van seizoen 2 is in ieder geval te zien dat de vertrouwenspersoon Mr. Porter op school al een dossier over Bryce klaar heeft liggen. In de trailer stopt hij het terug in zijn la, maar mogelijk komt het er toch uit en krijgt Bryce zijn verdiende loon.

Voor de mensen die het zich afvroegen… ja ook in seizoen 2 is popster Selena Gomez betrokken bij het produceren van de serie. Het succes van seizoen 1 smaakte naar meer en ze zet haar producers rol op dezelfde voet voort. Hoe Selena en de rest van de cast & crew seizoen 2 hebben vormgegeven is vanaf 18 mei –in wederom 13 afleveringen- te zien op Netflix.

0