Het gonst in tv-serie land en ook wij zijn helemaal hooked. Bingewatchen is ons niet vreemd, maar het nam bij 13 Reasons Why wel extreme vormen aan. Seizoen 1 van deze Netflix serie is sinds 31 maart te zien en breekt vele records. Zo zijn er al 3,5 miljoen tweets over de serie verstuurd. Dat is een recordaantal tweets over een on demand serie. Natuurlijk helpt het dat producer Selena Gomez (bijna 47 miljoen twittervolgers) een echte social media queen is.

Huh: Is Selena Gomez de producent?

Kan Selena Gomez een tv-serie produceren? Ja dus. Ze geeft alle critici -onder wie ons- het nakijken, want Selena is meer dan alleen een popprinses. Selena kreeg op haar 16e (nu is ze 24 jaar) het gelijknamige boek van Jay Asher van haar moeder. Ze was onder de indruk van deze bestseller en bedacht met haar moeder een manier om het boek te verfilmen. Netflix had daar wel oren naar en een nieuwe Amerikaanse tienerdrama-serie was geboren.

Moeilijke thema’s op een highschool

We schreven al eerder over het tienerdrama Riverdale, maar 13 Reasons Why is wat ons betreft toch écht van een ander kaliber. 13 Reasons Why overstijgt het genre highschool drama. In deze Netflix-serie komen moeilijke thema’s als zelfmoord, verkrachting, depressie en pesten aan de orde. 13 Reasons Why vertelt in seizoen 1 het verhaal van Hannah op een indringende en bijzondere manier. Hierdoor wil je door blijven kijken. De vraag blijft altijd wel OF en HOE je zulke zware thema’s in beeld moet brengen, want het kan mensen op ideeën brengen. De zelfmoordscene is superheftig en ook wij konden er niet naar kijken. Maar de thema’s zijn te belangrijk om niet verteld te worden. En als ze onbespreekbaar blijven, blijven ze een taboe toch?

13 Reasons Why is de nieuwste Netflix must see!Het verhaal van seizoen 1: Zeven tapes en 13 A/B kantjes

Seizoen 1 van 13 Reasons Why vertelt over het leven en de zelfmoord van Hannah Baker (Katherine Langford). Als Clay Jensen (Dylan Minnette) thuiskomt uit school vindt hij een doos met 7 cassettetapes. De cassettetapes zijn genummerd van 1 t/m 13. Als Clay het eerste bandje aanzet hoort hij de stem van Hannah die vertelt dat elk kantje/nummer 1 van de redenen is dat ze zelfmoord heeft gepleegd. De tapes zijn via persoon 1 doorgegeven en zijn nu bij Clay belandt. Dit betekent dat Clay ook op 1 van de 13 tapes staat. Op welke tape Clay staat, komt hij achter als hij alle cassettes één voor één beluistert.

Seizoen 1 wordt verteld in 13 afleveringen. Je hoort en ziet Hannah’s kant van het verhaal door middel van de cassettetapes waar Clay deel van uit maakt. Clay is een echte mister nice guy. Het verlegen type die geen vlieg kwaad doet. Hij heeft een crush op Hannah, maar hij weet niet hoe hij ermee om moet gaan. De makkelijkste manier is om collega’s en vrienden te blijven. Juist omdat Clay zo aardig en vriendelijk overkomt vraag je je af wat er is gebeurd. Waarom staat Clay op een van de cassettes en welke is die van Clay? En wie worden er nog meer genoemd en zijn dus een reden geweest voor Hannah om zelfmoord te plegen?

Wie staan er op de cassettetapes?

Wij hebben de 13 reasons voor je op een rijtje gezet. Klik op het plusje voor een samenvatting van de tapes en anders sla je dit stuk gewoon over:

1. Justin: Hannah’s eerste zoen, maar Justin (Brandon Flynn) verspreidt het gerucht (en een foto) dat er meer zou zijn gebeurd. Echte slutshaming.
  2. Jessica: Hannah en Jessica zijn allebei nieuw op school en ze worden vriendinnen. Deze vriendschap houdt geen stand als Jessica een relatie krijgt met nummer 3.
  3. Alex: Deze nieuwe leerling vormde met Hannah en Jessica een hecht trio. Tot Alex niet meer op hun hangout bij Monet’s komt opdagen en Jessica’s vriendje blijkt te zijn. Klassiek geval van: Three is a crowd.
  4. Tyler: Deze onopvallende jongen blijkt stiekem foto’s te maken van Hannah. Hannah eist de foto’s terug, maar ze komen toch in verkeerde handen.
  5. Courtney: Hannah is op zoek naar een nieuwe BFF en dat wordt Courtney. Ze beleven een gekke nacht en dit wordt op de gevoelige plaat vastgelegd door Tyler. Courtney wil de aandacht van zichzelf afleiden en verspreidt daarom leugens over Hannah.
  6. Marcus: De Valentijndate die Hannah eerst laat zitten maar later toch komt opdagen, omdat hij denk dat ze ‘makkelijk’ is.
  7. Zach: Deze populaire footballspeler ziet Hannah wel zitten. Dat is niet wederzijds en Hannah laat hem een blauwtje lopen. Zach is not amused en hij zet Hannah voor schut.
  8. Ryan: Om haar gedachten te verzetten, sluit Hannah zich aan bij een dichtersgroep. Mededichter Ryan publiceert een kwetsbaar gedicht van Hannah. Ondanks dat het anoniem is, wil iedereen weten wie het geschreven heeft.
  9. Justin (alweer): Op een wild huisfeest is Hannah stille getuige van een verkrachting. Justin kan de verkrachting tegenhouden, maar doet dit niet. Dit toch walging van Hannah.
  10. Sherry: Na het feest rijdt Sherry Hannah naar huis. Sherry rijdt een stopbord om en dit zorgt voor een dodelijk ongeluk.
  11. Clay: Het bandje van Clay is dus tape nummer 11! Eindelijk lijkt het smooth te verlopen voor Clay en Hannah. Tot Hannah ineens flashbacks krijgt naar redenen 1 t/m 10. Ze stuurt Clay weg en hij gehoorzaamt.
  12. Bryce: Hannah belandt na een rotdag op een feestje. Onder de party animals is Bryce. Bryce en Hannah blijven alleen over in het bubbelbad en Bryce dringt zich op en verkracht Hannah.
  13. Mr Porter: In een laatste poging om haar leven nog een kans te geven, stapt Hannah naar de vertrouwenspersoon op school. Mr Porter hoort Hannah’s verhaal aan, maar lijkt haar niet echt serieus te nemen. Hij stuurt haar weg en dit blijkt de laatste druppel. Hannah brengt zichzelf om het leven.
  14. De verklaring. Er was nog 1 leeg kantje. Clay besluit om dit kantje te gebruiken om verklaringen op te nemen zodat sommige mensen verantwoordelijk kunnen worden gehouden. Go Clay!

Dylan Minnette 13 reasons Why Prison BreakEr is zoveel over deze Netflix serie te vertellen. Zo heeft de acteur die Clay speelt ook een jonge Michael Scofield gespeeld in Prison Break en heeft Selena Gomez heeft met 2 andere leden uit de cast een speciale 13 Reasons tattoo laten zetten. Wil je nog meer interessante weetjes over de serie lezen? Neem dan een kijkje op Popsugar.

Komt er een Seizoen 2 voor 13 Reasons Why ?

Jazeker. Seizoen 2 komt er! Netflix heeft het nieuws bevestigd. Het verhaal is nog niet klaar. Ook seizoen 2 zal bestaan uit 13 afleveringen en er lijkt wederom een rol weggelegd te zijn voor Hannah Baker. Seizoen 2 zal verder gaan na de dood van Hannah en zal zich richten op het herstel en verwerken van Hannah’s dood. We moeten wel even wachten, want het zal pas in 2018 zijn dat seizoen 2 van 13 Reasons Why op Netflix te zien zal zijn.

De tekenen waren al goed en de lichten voor seizoen 2 leken al op groen te staan. Selena Gomez en de auteur van het boek zagen seizoen 2 wel zitten. En Netflix dus ook, want 13 Reasons Why is een hit. Er zijn voldoende verhaallijnen die verteld zouden kunnen worden. Zo zien we aan het eind van seizoen 1 een doodongelukkige Justin en Alex die in kritieke toestand in het ziekenhuis ligt. Is het zelfmoord of heeft iemand hem neergeschoten? Tyler beschikt over een angstaanjagende verborgen wapencollectie, die mogelijk ook nog kan uitdraaien op een massale schietpartij op de highschool. Hoe verloopt de rechtzaak die de ouders van Hannah hebben aangespannen tegen de school en wordt Bryce veroordeeld voor wat hij heeft gedaan?

Allemaal onbeantwoorde vragen waar de 13 Reasons Why fans mee blijven zitten na seizoen 1. Als seizoen 2 net zo indrukwekkend is als seizoen 1 dan zijn wij erg benieuwd. Toch zijn we ook een beetje bang dat het nu alleen nog maar tegen kan vallen. Het verhaal wordt op een bijzondere manier verteld, de cast is fantastisch, het verhaal heeft diepgang en zorgt ervoor dat je wilt blijven kijken. Natuurlijk vragen we ons wel af of er zoveel verkeerd kan gaan in een korte tijd en Hannah reageert soms wel iets overdreven, maar desondanks is het een echte aanrader. Deze Netflix serie komt absoluut in onze Wall of Fame. Want daar hoort hij zonder twijfel tussen te staan.

PS. Wil je op de hoogte blijven over 13 Reasons Why en andere series? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief (zie zijbalk). Zodra seizoen 2 eraan komt zullen wij weer een 13 Reasons Why blog schrijven.

2 thoughts on “13 Reasons Why is dé nieuwste Netflix must see!

• Vivian