Het is morgen Koningsdag en Nederland viert de verjaardag van de koning met hem mee. We verkopen oude spullen op de vrijmarkt, drinken een biertje op een festival, eten oranje tompoezen, of zitten voor de buis om te zien hoe de koning en koningin een stad bezoeken -dit jaar Groningen  – voor Koningsdag. Het koningshuis heeft een bijzondere aantrekkingskracht en dat is ook te zien in series. Er zijn tientallen series en films gemaakt waarin echte royals centraal staan. In deze blog lees je welke 5 royalty-series je echt moet zien.

1.  Bernhard, schavuit van Oranje: Prins Bernhard (Nederland)

Oranje boven: dus de lijst begint met een serie over de Nederlands Koninklijk Huis. In de VPRO-serie Bernhard, schavuit van Oranje uit 2010 zagen we (een interpretatie van) het turbulente leven van prins Bernhard. De oude Bernhard (Eric Schneider) vertelt zijn levensverhaal aan –dan nog- prinses Máxima (Loes Haverkort). Bernhard’s adellijke jeugd, de mogelijke banden met de NSDAP, IG Farben, de verloving en het turbulente huwelijk met prinses Juliana: alles komt in deze VPRO-serie aan bod.

Prins Bernhard heeft erop los geleefd en dus waren er voldoende spraakmakende onderwerpen om 4 afleveringen mee te vullen. De rol van de jonge Bernhard wordt gespeeld door Daan Schuurmans en hij deed dit–net als Eric Schneider als oude Bernhard- met verve.

1. The Crown: Koningin Elizabeth II (Groot-Brittannië)

Het Engelse Koningshuis is in de meeste films en series te zien. Netflix besloot om een serie te maken over iemand die zelfs nog op de troon zit. In Netflix’ The Crown volgen we het leven van Koningin Elizabeth II. Netflix heeft een echt pareltje te pakken met The Crown. Seizoen 1 werd gemaakt met een budget van 110 miljoen en bleek een daverend succes. Seizoen 2 werd besteld en momenteel zitten veel fans te wachten op seizoen 3. Koningin Elizabeth (Claire Foy) en prins Philip (Matt Smith) worden vanaf seizoen 3 gespeeld door acteurs Olivia Colman en Tobias Menzies.

De overige rollen moeten nog gecast worden, maar de geruchten gaan dat Helena Bonham Carter de rol van Prinses Margaret op zich zal nemen. Helena Bonham Carter was al als royalty te zien in de film The Kings Speech (aanrader!) en ze speelde twee keer een van de vrouwen van koning Henry VIII (Jane Grey en Anna Boleyn). Toch zullen de meeste mensen haar kennen uit andere films, zoals Harry Potter (Bellatrix van Detta), Sweeney Todd, Les Miserables of Alice in Wonderland. Wordt ze het daadwerkelijk? Dan lees je het zeker in een blog of in de nieuwsbrief!

1. The Tudors: Koning Henry VIII (Groot-Brittannië)

De meest beruchte koning is wel de Britse koning Henry VIII. Waarom? Hij heeft maar liefst zes vrouwen gehad. Twee van zijn vrouwen liet hij onthoofden, twee overleden en bij de andere twee vroeg hij een scheiding aan. Dit leidde zelfs tot een grote crisis waarbij de koning zich afscheidde van de Katholieke kerk, omdat ze de scheiding niet wilden steunen.

In de Iers-Canadese serie The Tudors neemt Jonathan Rhys-Meyers de rol van koning Henry VIII op zich. Vele persoonlijke intriges en internationale politieke problemen staan centraal in The Tudors. De serie telt 4 seizoenen en was tot 2016 nog te zien op Netflix. Helaas heeft Netflix The Tudors in Nederland eraf gehaald (Schande!). Het is een van de mooiste royalty series by far en interessant voor ieder die een bezoek aan (en met name The Tower of Londen) gaat brengen. Het geeft een beeld van een koning die maar liefst 500 jaar geleden geleefd heeft.

1. Reign: Maria I (Schotland)

Misschien wel de meest geromantiseerde serie van dit rijtje is Reign. In Reign zien we in 4 seizoenen het leven van Mary Queen of Schots (Adelaide Kane) ofwel Maria I van Schotland. Dit is de beruchte koningin waar de cocktail Bloody Mary haar naam aan te danken heeft. De  CW serie zit daarentegen vol romantiek, mooie beelden en knappe acteurs/actrices.

5-beste-series-koningshuis-reignMary wordt in Reign uitgehuwelijkt aan de Franse prins Francis (Toby Regbo). Bijzonder aan de serie is dat er veel moderne muziek te horen is. Geen passende 16e eeuwse muziek, maar muziek van The Lumineers, The Goo Goo dolls, Kodaline en de Nederlander Jake Etheridge (te zien met Ilse DeLange in de serie Nashville). De 4 seizoenen van Reign zijn momenteel nog op Netflix te zien.

1. Versailles: Zonnekoning Lodewijk XIV

De Britse royals zijn veruit het populairst, maar het is toch gelukt om nog een Franse koning te vinden. In Versailles volgen we het leven van de Franse Zonnekoning Lodewijk XIV. Hij besloot in 1667 op 28-jarige leeftijd dat hij het grootste paleis ter wereld wilde bouwen: Versailles. De bouw van zo’n kolossaal gebouw gaat niet zonder slag of stoot. Het budget, affaires en politieke intriges maken het een ingewikkeld project. Gelukkig is dat ideaal voor een serie.

Deze Frans-Canadese productie is te zien sinds eind 2015 en de opnames van seizoen 3 zijn sinds deze maand gestart. Helaas was de serie nog niet te zien in Nederland, maar hopelijk komt daar verandering in. Series over koningen en koninginnen zijn uitermate populair, dus misschien ziet een zender of streamingdienst het licht en kopen ze Versailles aan.

0