Hoog tijd voor een nieuw kostuumdrama. Met smart zitten veel Netflix-kijkers te wachten op seizoen 3 van Outlander, maar voordat seizoen 3 in Nederland (of België) te zien zal zijn we al in de eerste maanden van 2018 aanbeland. Gelukkig komt Netflix 3 november met een ander kostuumdrama dat –net als Outlander- is gebaseerd op een roman dat zich afspeelt meer dan 100 jaar geleden: Alias Grace. Duik in het waargebeurde mysterie dat Canada eind 1800 in zijn greep hield. Was Grace guilty as charged of is ze onschuldig? Let op! Deze blog kan spoilers bevatten.

Is Grace een mastermind of erin geluisd?

Alias Grace Netflix blogHet is 1843 wanneer Ierse immigrant Grace Marks (Sarah Gadon) Canada bereikt. Ze gaat werken als dienstmeid, maar dan wordt gearresteerd. Ze wordt –met James McDermott (Kerr Logan)- verdacht van de moord op hun baas Thomas Kinnear en de huishoudster Nancy Montgomery. Grace is zich van geen kwaad bewust, want ze kan zich niets herinneren. Daar heeft de rechter niets mee te maken en zowel James als Grace voor deze dubbele moord veroordeeld. James wordt opgehangen, krijgt levenslang. Ze is immers nog maar 16 op het moment van de moord.

Dokter en geheugenverliesexpert Simon Jordan (Edward Holcroft) gaat na 15 jaar op onderzoek uit en raakt persoonlijk bij de zaak betrokken. Tot op de dag van vandaag als het verhaal rondom Grace een mysterie. Is ze erin geluisd of was ze inderdaad het mastermind achter de moord? Deze vraag hield Canada destijds in zijn greep… en nu alle serie-liefhebbers als het aan Netflix ligt.

Waargebeurd verhaal

Schrijfster Margaret Atwood heeft een waargebeurd verhaal gebruikt en dit verwerkt tot een roman. Grace was destijds een van de meest besproken vrouwen in het Canada van 1840. De details waren voor de meeste Canadezen destijds om van te smullen.

• De vermoorde Thomas Kinnear was destijds een rijke man met aanzien in Ontario. Dit zorgde ervoor dat de zaak veel aandacht kreeg.
  • De vermoorde vrouw was Nancy Montgomery: Thomas’ minnares. Ze was al eerder bevallen van Thomas’ kind en na haar autopsie bleek dat ze weer zwanger was.
  • Grace Marks was een echte beauty en met haar 16 jaar natuurlijk ontzettend jong. Na de moord vluchtte ze met James McDermot naar Amerika. Reden voor veel mensen om te denken dat Grace en James een stel waren.

De journalisten van weleer smulden van de combi tussen seks, geweld en het niet gehoorzamen van de lagere klasse waar Grace en James bij hoorden. Om te zien wat er destijds over de moord bekend was kun je kijken naar dit filmpje.

De blog gaat door onder de video.

Wat niet overeenkomt tussen de serie/roman en het waargebeurde verhaal is de rol van Dr. Simon Jordan. Er is geen bewijs van de onderzoeken die hij zou hebben gedaan om de herinneringen van Grace naar boven te krijgen. In de serie leidt dit tot de vrijlating van Grace, maar dit is dus nooit aangetoond. Laat staan zijn methodes om de herinneringen van gevangen te onderzoeken.

Vergelijkbare series van dezelfde schrijfster

Alias Grace doet veel serie-liefhebbers denken aan The Handmaid’s Tale van de Amerikaanse streamingdienst Hulu. The Handmaid’s Tale is ook van de hand van Margaret Atwood en geeft een inkijkje in een mogelijke toekomst waar vrouwen onderdrukt worden. Door milieuvervuiling is het grootste deel van de vrouwen onvruchtbaar geworden. Natuurlijk moet ‘de menselijke soort’ wel voortgezet worden en dus zijn de vruchtbare vrouwen (dienstmaagden) vogelvrij verklaard. De vrouw heeft geen rechten meer en behoort toe tot de man. Hoe heeft het zo ver kunnen komen? Een soort kijkje in de toekomst a la Black Mirror eigenlijk. Toevallig of niet: The Handmaid’s Tale wordt precies op 3 november gelanceerd op Videoland. Groot voordeel: actrice Samira Wiley (bekend als Poussey in Orange is the New Black) speelt ook een rol in The Handmaid’s Tale. Zowel Alias Grace als The Handmaid’s Tale zijn vanaf vandaag (3 november) te zien op ofwel Netflix ofwel Videoland.

De internationale reviews over Alias Grace zijn tot nu toe erg positief. De kijker wordt meegenomen in een waargebeurd verhaal –met wat verzonnen elementen- waarin de vraag centraal staat: Deed ze het of deed zet het niet? Was Grace guilty as charged of heeft Dr. Simon Jordan gelijk en verdient Grace de gratie na 30 jaar. Hoe het echt zit zullen we waarschijnlijk nooit zeker weten. Dat konden we ook al zien bij de waargebeurde verhalen: Making a Murderer of The Keepers. Ook daar is niet zeker wat er gebeurd is, maar mysterie is misschien juist de kracht van dit Netflix-series.