Amazon zet de serie turbo aan. Er zijn verschillende serie-pilots die 10 november op Amazon Prime Video te zien zijn, de geruchtenmachine rondom een Lord of the Rings-serie draait op volle toeren en vanaf 29 november lanceert Amazon The Marvelous Mrs. Maisel. Met de bedenkster van Gilmore Girls als producente zijn de verwachtingen hooggespannen. Let op! Deze blog kan spoilers bevatten.

Joodse huisvrouw in het New York van de jaren ‘60

Miriam –Midge- Maisel (Rachel Brosnahan: bekend als Rachel uit House of Cards) heeft alles wat ze zich kan wensen. Ze is heeft de perfecte man aan de haak geslagen, heeft twee mooie kinderen en woont in de Upper West Side in New York. Ze woont in een huge appartement en gaat regelmatig met haar man naar stand-up comedyclubs waar haar man graag als comedian optreedt. Om ervoor te zorgen dat haar man op een goed tijdstip aan de beurt is koopt Miriam de medewerkers bij de comedyclub om met haar kookkunsten. Alles voor manlief Joel (Michael Zegen).

marvelous-mrs-maisel-amazon-blogDe mensen liggen regelmatig dubbel om de grappen en grollen van haar man, maar Miriam komt er tot haar grote schrik achter dat haar man de act schaamteloos heeft gekopieerd. Pure plagiaat dus… Zo grappig is haar oh zo geliefde husband dus niet. Wanneer Joel zelf iets probeert te improviseren gaat het mis. Terugvallen op zijn gejatte act werkt ook niet meer en Joel gaat af als een gieter. Zijn droom valt in duigen en hij heeft er genoeg van. Joel besluit Miriam te verlaten en biecht en passant ook op dat hij een affaire heeft met zijn secretaresse.

marvelous-mrs-maisel-amazon-blogOntdek je eigen talent

Miriam mag het zelf aan haar ouders vertellen en het nieuws valt niet goed. Ze besluit het op een drinken te zetten en gaat naar de comedyclub waar ze eerst altijd met haar man kwam. In een behoorlijk beschonken toestand belandt ze op het podium. Ze improviseert wat en dat valt in de smaak. Miriam blijkt zelf een enorm comedytalent te hebben. Het slotstuk van de act is dan misschien wat controversieel, want Miriam flasht het publiek (waarom zou haar man daar niet voor kiezen en wel voor zijn secretaresse). Dit is natuurlijk niet helemaal de bedoeling en Miriam wordt afgevoerd naar het politiebureau. Gelukkig zit ze niet al te lang achter de tralies, want Susie Myerson (Alex Borstein) die werkt in de comedyclub betaalt haar borg. Waarom? Ze ziet in Miriam een groot comedytalent en daar kan ze wel wat mee. En zo geschiede… een comedytalent is geboren en ze heet Mrs. Maisel.

Review aflevering 1 en 2

Amazon maakte het mogelijk om de eerste twee afleveringen van The Marvelous Mrs. Maisel al te bekijken voordat ze op Amazon Prime Video te zien zijn. De serie speelt zich af in het New York van de jaren ’60. In een drukke stad als New York zal het niet makkelijk geweest zijn om opnames te maken waarbij de jaren 60 herleven. Voor iedereen die eens in New York is geweest zijn er voldoende shots waarin je Central Park of de bekende wolkenkrabbers te zien krijgt. Dat is natuurlijk nooit verkeerd.

Marvelous Mrs Maisel blogHoewel de eerste aflevering wat langzaam op gang komt blijft de serie voldoende intrigeren. Je blijft kijken en dat wordt aan in het tweede deel van aflevering 1 zeker beloond. Het klinkt een beetje gek, maar het uiteenvallen van het huwelijk tussen Joel en Miriam is een perfecte kickstart, want daar wordt Miriam’s comedytalent ontdekt. Natuurlijk heeft de scheiding een behoorlijke impact en in aflevering 2 zien je bijvoorbeeld dat de vader van Miriam –Abe- de scheiding zelfs tijdens zijn wiskundeles niet van zich af kan zetten. Miriam’s moeder bezoekt een waarzegster… ieder heeft zo zijn eigen manier om met het nieuws om te gaan.

Gelukkig staat Miriam haar mannetje en trekt ze haar eigen plan. Behoorlijk indrukwekkend voor een vrouw in de jaren 60 wiens leven net in elkaar stort. Ze kan er het komische van inzien. Op IMDb zijn de mensen die al wat hebben kunnen zien ook positief, want The Marvelous Mrs. Maisel krijgt nu al een 8,7 (met 1400 stemmen). Onderaan de blog is een trailer te zien zodat je zelf ook een indruk krijgt van de jaren 60 sfeer die The Marvelous Mrs. Marvel zo goed neer weet te zetten.

The Marvelous Mrs. Maisel is vanaf 29 november te zien op Amazone Prime Video. Seizoen 1 zal bestaan uit 10 afleveringen en seizoen 2 is ook al besteld. Met een sterproducer als Amy Sherman-Palladino is het niet zo gek dat Amazon haar direct vastlegt voor een tweede seizoen. Het is verfrissend om de komische noot te kunnen vinden tussen al de meeslepende zware drama’s en thrillers die er dit jaar al zijn gemaakt. Mrs. Maisel is gewend om een plekje te moeten veroveren in een wereld waar dat niet vanzelfsprekend is. Dus dat zal de serie dan vast ook gaan lukken!