Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd de Russische tsaar en zijn gezin vermoord met zijn gezin. Er kwam een einde aan een eeuwenlange dynastie. Wie de tekenfilm ‘Anastasia’ heeft gezien weet het al, maar er gaan een heleboel geruchten over nog levende familieleden. Is er nog een Romanov/Romanoff die de massamoord heeft overleefd? Dit is de vraag die centraal staat in de nieuwe Amazon Prime serie The Romanoffs die vanaf 12 oktober wekelijks te zien zal zijn.

Amazon Prime zet niet de eerste de beste op de productie van deze nieuwe serie. Emmy Award winnaar Matthew Weiner (Mad Men) creëerde, schreef, regisseerde en produceerde deze gloednieuwe serie. Het verhaal draait om 8 personen die geloven dat ze afstammen van de Russische koninklijke familie: de Romanoffs.

Het tragische einde van de Romanoffs

Voor de lezers die niet bekend zijn met deze Russische familie: De familie Romano zwaaide de scepter over Rusland tussen 1613 en 1917. In 1917 was het Russische volk het zat. Ze leefden in bittere armoede en er waren miljoenen oorlogsslachtoffers. De koninklijke familie trok hier zich niets van aan en leefden hun leven in luxe. En zo ontstond de Russische Revolutie waarin de tsaar en zijn familie afgezet werden en het gezin werd uit Sint-Petersburg verbannen.

De familie werd in april en mei van 1917 naar Jekaterinenburg gebracht en verbleef daar in het Ipatjev-huis. In de nacht van 16 op 17 juli 1918 werd de koninklijke familie opgetrommeld uit bed en naar een kamer gebracht. Daar werd de familie en wat van hun bedienden geëxecuteerd. De lichamen werden in het bos in meerdere kuilen gegooid. Halverwege de jaren ’70 werden de lichamen gevonden en geïdentificeerd.

De executie verliep destijds niet vlekkeloos, want de dochters van de tsaar waren moeilijk te doden. Ze hadden diamanten in hun korsetten gedaan, met als gevolg dat de kogels terug ketsten. Ook tijdens de opgraving van de lichamen ontstonden er verhalen. De tsaar, zijn vrouw en 3 van hun kinderen konden geïdentificeerd worden. De botresten van twee kinderen waren spoorloos en werden pas in 2007 teruggevonden. Het ging hierbij om de troonopvolger Aleksej en Maria of Anastasia. In de tussentijd draaide de geruchtenmachine natuurlijk overuren, want waar was er gebeurd met de ontbrekende leden. Hadden ze de executie overleefd?

De Romanoffs als middelpunt

Hoewel er een heleboel royalty-series zijn is de Russische tsarenfamilie nog niet eerder het middelpunt van een dramaserie geweest. Films over de Russische familie zijn er wel. De pareltjes hiertussen zijn toch wel de animatiefilm Anastasia (1997), Rasputin (1996; met Alan Rickman als de beruchte monnik)! De tekenfilm is enorm populair en wordt zelfs in het theaterseizoen 2018/2019 naar het Circustheater gehaald om daar de musical The Lion King te vervangen.

De Romanoffs worden veelvuldig in documentaires geportretteerd, maar een echt bekende Engelstalige serie bestaat eigenlijk nog niet echt. Hoewel Netflix eind 2017 geld heeft uitgetrokken voor een historisch drama met een groot budget – getiteld The Last Czars- lijkt het erop dat ook deze serie voor een groot deel niet-gescript zal zijn. Geen serie zoals The Crown dus. Tot nu… want Amazon Prime maakt een serie op basis van het mysterieuze verhaal rondom de Romanoffs.

Afstammelingen over de hele wereld

In de Amazon Prime-serie The Romanoffs volgen we verhalen die zich afspelen over de hele wereld. Zo denken mensen in o.a. Parijs, New York en Mexico City dat ze afstammen van de Romanoff-familie of zelfs dat ze de executie hebben overleefd. Amazon Prime gaat verder dan de executie en verkent nieuw terrein, waar de tekenfilm Anastasia misschien een klein voorzetje heeft gegeven. Of het merendeel van de fans niet liever historisch drama hadden gezien a-la The Crown is natuurlijk altijd de vraag.

De cast van The Romanoffs bestaat uit een lange lijst met namen. Elke aflevering vertelt namelijk een apart verhaal. Enkele van de castleden die in de serie te zien zullen zijn, zijn: John Slattery (Roger Sterling in Mad Men & Victor Lang in Desperate Housewives), Paul Reiser (Getty in Red Oaks & Dr. Sam Owens in Stranger Things), Annet Mahendru (Nina Krilova in The Americans), Corey Stoll (Peter Russo in House of Cards) en David Sutcliffe (Christopher Hayden in Gilmore Girls).

Ben je benieuwd naar The Romanoffs? Vanaf 12 oktober zal de serie aftrappen met een dubbele aflevering en vanaf dan zal er elke week een nieuwe aflevering van The Romanoffs te zien zijn. In totaal zal seizoen 1 van The Romanoffs bestaan uit 8 afleveringen.

1Tweet about this on Twitter
0