Tegenwoordig worden de beste componisten ingehuurd om series te voorzien van de mooiste muziek. Maar wie wist dat Jeff Beal verantwoordelijk was voor de tune van House of Cards, Hans Zimmer voor The Crown en Ramini Djawadi voor Game of Thrones? Componisten staan nou eenmaal niet vaak centraal bij een serie…. behalve bij Amazon Prime’s Mozart in the Jungle. De serie sleept de ene na de andere Golden Globe of Emmy Award in de wacht. Seizoen 4 is sinds eind februari te zien op Amazon Prime Video. Verwacht een seizoen met dirigerende robots, hartstocht (play with the blood), een dirigeerwedstrijd, een maestro zonder zijn muze en vooral een serie vol muziek. Let op spoilers.

Hailey en maestro Rodrigo

Mozart-in-the-jungle-seizoen-4Het heeft even geduurd, maar sinds de laatste aflevering van seizoen 3 is het zover. Rodrigo (Gael Garcia Bernal) en Hailey (Lola Kirke) zijn hevig in love en dat mag iedereen weten. Rodrigo noemt zichzelf te pas en te onpas Hailey‘s boyfriend en noemt haar zelfs voor een volle zaal zijn ‘significant lover’. Niet echt handig, want Rodrigo mag wel een gevierd dirigent zijn, Hailey’s dirigeercarrière staat nog in de kinderschoenen. Als je gaat met iemand die ‘boven’ jou staat krijg je de schijn natuurlijk wel tegen. Toch laat Hailey zich niet te veel afleiden en legt ze haar focus vooral op de baton. Ze wil doorbreken als vrouwelijke dirigente, want vrouwen delven het onderspit in dirigentenland. Een echte uitdaging voor Hailey die haar naar een dirigeerwedstrijd in Japan brengt. Het is zeker geen gelopen race in het land van de rijzende zon.

Mozart-in-the-jungle-seizoen-4Gelukkig voor Hailey hoeft ze niet alleen in Japan te verblijven. Rodrigo reist met het bestuur van het orkest ook af naar Japan. Waarom? Na een probleem met het concertgebouw in New York is het belangrijk dat een Japanse investeerder zijn geld niet terugtrekt uit het project. Gloria (Bernadette Peters), Betty (Debra Monk) en Thomas (Malcolm McDowell) doen er alles aan om de Japanse investeerders tevreden te stellen. De Japanse investeerder heeft eigenlijk één grote wens: maestro Rodrigo moet een speciale –behoorlijk moderne- versie uitvoeren van het Requiem van Mozart. Maar Rodrigo zit dit op z’n zachts gezegd niet zitten.

De voltooiing van Mozarts Requiem

Het Requiem (dodenmis) was het laatste stuk dat Wolfgang Amadeus Mozart schreef voor hij stierf. In de film Amadeus – een echte aanrader (8,3 IMDb) – kon je zien dat Mozart de laatste noten van het Requiem schreef op zijn sterfbed. Hij stierf voordat hij het stuk kon afmaken en het werk werd voltooid door zijn oud-leerling, vriend en collega Frans Xaver Süßmayer. Het Requiem werd een van de meest geliefde werken van Mozart. Niet alleen liefhebbers van klassieke muziek zijn gek op het stuk. Het Requiem wordt o.a. gebruikt The Crown, Sense8, Gotham en The Originals. Hedendaagse componisten zijn er ook gek op. Al weten veel serieliefhebbers niet dat ze naar een klassiek stuk luisteren van meer dan 250 jaar oud.

Mozart-in-the-jungle-seizoen-4De Japanners in Mozart in the Jungle hebben voor dit onvoltooide werk een andere oplossing gevonden. Ze hebben een robot ontwikkeld die geprogrammeerd is met alle werken van Mozart. Voeg daar alle uitvoeringen van zijn werken aan toe en de robot WAM –Wolfgang Amadeus Mozart- kan het werk voltooien zoals Mozart dat zou hebben gedaan. En dit is niet alles, want WAM kan ook dirigeren. Tot ieders grote verbazing

doet WAM dit niet onverdienstelijk. Alles rondom WAM staat de eigenzinnige maestro Rodrigo niet aan. Het aangepaste stuk, de robot en tot overmaat van ramp wordt Rodrigo ook niet meer bezocht door Mozart in zijn visioenen. Rodrigo’s versie van het Requiem is in ieder geval een zeer waarheidsgetrouwe versie van Mozart’s onvoltooide werk. En daar blijft het niet bij: Rodrigo neemt vervolgens rigoureuze maatregelen die de financiering van het orkest in gevaar kunnen brengen.

De sterren van de klassieke muziek

Mozart-in-the-jungle-seizoen-4Klassieke muziek krijgt relatief weinig aandacht wanneer je het vergelijkt met popmuziek. Dit is niet zo gek, want er luisteren nou eenmaal meer mensen naar popmuziek. Toch is er ook een groot publiek dat houdt van klassieke muziek. De wereld kent zijn eigen sterren en die sterren weten de weg naar de serie Mozart in the Jungle ook te vinden. Zo speelde de wereldberoemde pianist Lang Lang een gastrol in seizoen 2. Hij liet daar ook zijn piano skills zien en speelde de Hongaarse Rapsodie Nr 2 van Liszt. Andere beroemde cameo’s zijn die van pianist Emanuel Ax en solist Joshua Bell. Mozart in the Jungle zorgt ervoor dat klassieke muziek ook via een serie bij mensen in de huiskamer kan komen. En daar dragen klassieke wereldsterren graag een steentje aan bij.

Ben je benieuwd geworden naar seizoen 4 van Mozart in the Jungle? Bekijk hier de trailer van seizoen 4. Mozart in the Jungle is sinds 16 februari in Amerika op Amazon Prime te zien. In Nederland is seizoen 4 sinds eind februari beschikbaar.

2Tweet about this on Twitter
0