Throwback Thursday is voor velen een bekend begrip. Het inspireerde om eens –ook al verschijnt de blog op vrijdag- te kijken naar een golden oldie. In 2004 toen er nog nauwelijks iemand van Netflix en bingewatchen gehoord hadden keek je series old school op tv of je kocht een dvd-box. Een van de grootste serie-successen van weleer was Desperate Housewives. Van 2004 tot 2012 konden we 8 seizoenen lang meegenieten van de perikelen in het fictieve Amerikaanse stadje Fairview. Hoog tijd voor een trip down Wisteria Lane. Wie waren de Desperate Housewives en hoe is het nu met de vier actrices die deze Housewives tot leven brachten?

Voormalig topmodel en pronkvrouw Gabrielle Solis (Eva Longoria)

Gabrielle Solis werkte als topmodel in New York totdat ze Carlos tegenkwam. Ze trouwden en gingen in Fairview wonen. Gabrielle was een snel en enerverend leven gewend en verveelde zich in Fairview. Om haar leven een boost te geven begon ze een verhouding met de minderjarige tuinman John. Als Carlos erachter komt zijn de rapen gaar. Zowel Carlos als Gabrielle zijn zeer gepassioneerd/opvliegend dus never a dull moment bij de familie Solis.

eva longoria desperate housewivesEva Longoria is van de vier Desperate Housewives misschien nog wel het meest in de spotlights gebleven. Door haar huwelijk met basketballer Tony Parker verscheen Eva regelmatig in de roddelbladen. In 2010 ging het stel uit elkaar en Eva hertrouwde in 2016 met José Antonio Bastón. Haar acteercarriers is niet per definitie een succes te noemen. Eva speelde in een aantal films, maar die waren geen van allen echt succesvol. Van 2015 tot 2016 dook Eva op in de NBC comedy Telenovela, was ze executive producer bij Devious Maids en regisseerde ze de seizoensfinale (3) van Black-ish. Een succesvolle acteerklus heeft Eva misschien niet meer te pakken gekregen, maar medelijden hoeven we niet met haar te hebben. Eva heeft als model miljoenencontract bij L’Oreal en was te zien in reclames voor Magnum en Heineken. Ze bezit een paar restaurants en haar vermogen wordt geschat op 35 miljoen dollar.

Supermoeder Lynette Scavo (Felicity Huffman)

Wanneer we Lynette leren kennen is ze de wanhoop nabij. Ze zit thuis met 4 superdrukke kinderen en is het huismoederschap he-le-maal zat. Ze wil weer aan het werk, maar haar man Tom is altijd weg en zij voedt de kinderen op. Lynette besluit de ADHD-medicatie van haar zoons te gebruiken om alle ballen in de lucht te houden. Dit is natuurlijk ook geen oplossing en Tom en Lynette proberen een balans te vinden tussen werk en privé.

In real life is actrice Felicity Huffman al 20 jaar getrouwd met acteur William Macy. Het stel heeft twee dochters. Ook Felicity zal werk en privé moeten combineren, want ze zit niet stil. Na Desperate Housewives speelde Felicity in de films Trust Me, Ruderless, Big Game, Cake, Stealing Cars en Zendog. Het grote succes kwam toen Felicity weer in een tv-serie ging spelen, namelijk ABC’s American Crime. De vertolking viel in de smaak en kon op verschillende nominaties rekenen. Ze werd onder andere drie keer genomineerd voor de Emmy Awards, twee keer voor de Golden Globe en een keer voor de Screen Actors Guild.

De perfecte huisvrouw Bree van de Kamp (Marcia Cross)

Bree ziet eruit om door een ringetje te halen en haar diners zijn tot in de puntjes verzorgd. Fouten en emoties komen niet in Bree’s woordenboek voor (of ze onderdrukt ze vakkundig). Bree is getrouwd met Rex en heeft een zoon Andrew en een dochter Danielle. Bree’s perfectionisme zorgt voor problemen. Rex wil scheiden en dit is natuurlijk not done voor de conservatieve Bree. Bree moet dealen met allerlei gebeurtenissen die haar perfecte leventje op de kop zetten.

Marcia Cross desperate housewives blogNa het succes van Desperate Housewives besloot Marcia Cross het een paar jaar rustig aan te doen. Ze nam een pauze van 2 jaar en speelde een rol in de FOX pilot Fatrick. Dit was geen succes, maar Marcia gaf niet op. Ze was te zien in een aflevering van Law & Order: Special Victims Unit in 2015 en ze ging spelen in de ABC thriller Quantico waar ze President Claire Haas speelt. In 2006 trouwde Marcia met aandelenhandelaar Tom Mahoney. Ze kregen twee kinderen (via een IVF-behandeling) net voordat Marcia 45 werd. Marcia laat vol trots haar gelukkige gezin zien in deze –ongelukkig uitgesneden- Instagrampost.

De klungelige romanticus Susan Mayer (Teri Hatcher)

Tijdens het begin van Desperate Housewives heeft Susan Mayer eigenlijk maar oog voor 1 man: loodgieter Mike Delfino. De dingen lopen vaak niet zoals Susan ze het het liefst zou zien. Na haar scheiding woont Susan met dochter Julie in Fairview. De onhandige Susan struikelt letterlijk en figuurlijk door het leven. Haar dochter Julie lijkt soms de volwassene van de twee, maar ze komen er samen wel.

Supergirl Teri HatcherNa Desperate Housewives heeft Teri Hatcher een paar rollen in andere series te pakken weten te krijgen. Ze speelde in seizoen 2 van The Odd Couple en in 2017 was ze te zien als Queen Rhea of Daxam in CW’s Supergirl. Een dikke vette knipoog naar haar acteerverleden waar ze Superman’s liefje Lois Lane speelde. Naast haar acteerwerk schrijft Teri een column voor het magazine Glamour en doet ze mee aan triatlons. Teri heeft een dochter uit haar tweede huwelijk dat in 2003 strandde.

Eigenlijk kan wel worden gezegd dat voor alle Desperate Housewives het succes van Gabrielle, Lynette, Bree en Susan moeilijk te overtreffen is. Desperate Housewives was destijds zo’n grote hit dat nieuwe rollen al snel in het niet vallen. Toch zijn de dames elk hun eigen weg ingeslagen. Ze leven elk een ander leven, net als hun alterego’s in het ooit zo levendige Wisteria Lane.