Nederlandse fans kunnen sinds begin 2018 dan ook eindelijk het laatste seizoen van Reign bekijken. De laatste 16 afleveringen van de CW serie staan op Netflix en kunnen gebinged worden. Helaas zal seizoen 4 het laatste seizoen zijn. Queen Mary is uitgeregeerd. Hoef je seizoen 4 niet meer te kijken dan? Nee zeker niet! Er gebeurt voldoende en Reign-fans van het eerste uur kunnen uitkijken naar een fantastische finale. Let op! Deze blog kan spoilers bevatten over het laatste seizoen van Reign.

De strijd der Koninginnen

The battle was on… eigenlijk al vanaf seizoen 3 ligt Mary (Adelaide Kane) al in de clinch met haar nicht Queen Elizabeth I (Rachel Skarsten). Niet de Queen Elizabeth uit The Crown, maar een voorgangster. Queen Elizabeth I is namelijk de dochter van Henry VIII die we weer kunnen kennen uit de serie The Tudors. Elizabeth‘s vader was geen lieverdje, maar zijn dochter doet ook niet voor hem onder. Zij en Mary gaan de strijd aan. Mary wil dat Schotland onafhankelijk blijft. Elizabeth wil dat Schotland bij Engeland gaat horen.

Reign seizoen 4 Netflix laatste seizoenMary heeft in seizoen 4 nog meer aan haar hoofd. Ze moet haar thuisland regeren en moet zowel haar bondgenoten als haar vijanden onder controle houden. Dat is geen makkelijke opgave. Zoals dat gaat bij de koningshuizen destijds is een huwelijk een superhandig middel om een bondgenootschap te sluiten. Mary trouwt met Lord Darnley (ouch voor de Mary & Francis fans van het eerste uur) ook al houdt Lord Darnley eigenlijk al van Keira. Mary zet toch door want dit huwelijk lijkt een strategisch masterplan. Lord Darnley is een Engelse Katholiek die aanspraak denkt te maken op de Engelse troon. Daarmee zou Mary Elizabeth natuurijk een flinke hak zetten. Ondertussen is voormalig koningin Catherine (Megan Follows) in Frankrijk druk om haar zoon te beschermen tegen de overambitieuze plannen van haar dochter koningin Leeza van Spanje en haar zoon Henry. Aan koninginnen geen gebrek in Reign zeggen we dan maar.

Een seizoen vol kidnappingen, ontsnappingen en moordcomplotten.

Reign seizoen 4 Netflix laatste seizoenDat het leven van een koningin niet over rozen gaat hebben we in de verschillende Royalty-series al wel kunnen zien. Wie macht heeft is ook kwetsbaar en dat is ook terug te zien in seizoen 4 van Reign. Claude komt erachter dat Martel verantwoordelijk is voor de dood van Leith en Claude besluit om met haar moeder een bondje te smeden. Toch moet Claude uitkijken dat ze niet in het klooster belandt en trouwt ze met de zoon van Narcissus. Op haar huwelijksnacht duikt er echter een oude bekende op. Leith blijkt springlevend, maar wordt in de kraag gevat voordat hij kan vertellen aan Claude dat hij nog leeft. Het is niet mogelijk om de twee uit elkaar te houden en Claude’s man besluit dat een open huwelijk de beste oplossing is.

Ondertussen keert Greer terug en moet ze Mary het droevige nieuws brengen dat Lola dood is. Lang tijd om verdriet te hebben heeft Mary niet en ze smeed alweer een plan om Elizabeth van de troon te stoten. Elizabeth heeft ondertussen andere dingen aan haar hoofd. Ze is vurig op zoek naar een man en een troonopvolger. In die zoektocht gaat ze zelfs zo ver dat ze Gideon vraagt om met haar naar bed te gaan zodat ze kan zien of ze wel echt vruchtbaar is voor ze in het huwelijksbootje stapt… Uiteindelijk zal Elizabeth de verloving verbreken en zal ze nooit trouwen. Ze zal de geschiedenis ingaan als The Virgin Queen. Wil je meer zien over Elizabeth I? In de film Elizabeth vertolkt Cate Blanchett de hoofdrol fantastisch!

Het hiernamaals van Mary Queen of Schots

21 jaar zijn verstreken en Mary’s zoon met Lord Darnley is groot geworden. James VI smeekt Elizabeth om het leven van zijn moeder te sparen, maar Elizabeth is onverbiddelijk. Engeland en Schotland kunnen niet verenigd worden zolang Mary nog in leven is. Hij gaat in op het aanbod van Elizabeth om haar erfgenaam te worden en Mary wordt ter dood veroordeeld. Ze vraagt hoopvol of haar zoon er nog is om haar bij te staan in haar laatste minuten, maar haar zoon heeft gekozen voor de toekomst en zal de opvolger worden van Elizabeth I.

Zoals dat vroeger wel vaker gebeurde eindigt Mary’s hoofd op het hakblok en wordt ze ter dood veroordeeld. Dit einde is gelukkig niet zo gruwelijk als je zou denken. In Reign is er geen onthoofding te zien, maar wordt Mary in het hiernamaals wakker naast haar grote liefde Francis (Toby Regbo). Hun liefde blijkt zo groot dat ‘tot de dood ons scheid’ niet van toepassing is op de twee. Zelfs na de dood heeft Francis altijd op Mary gewacht en zie je wat Mary door de 4 seizoenen heen heeft meegemaakt. Ze kan in het hiernamaals terugkijken op het mooie leven dat ze heeft geleid.

Mary Queen of Schots gaat de geschiedenisboeken in. Al klopt Reign historisch gezien niet altijd. Wie wil de Reign versie van Mary en Francis nou niet geloven?

1Tweet about this on Twitter
0

2 thoughts to “Het einde voor Queen Mary in seizoen 4 van Reign

• Wilco Born

Series hoeven natuurlijk niet altijd historisch correct te zijn, maar bij een serie als deze zou je het wel verwachten. Zelf kijk ik Reign niet, maar na het lezen van deze review hoeft dat volgens mij ook niet meer :’)

• Vrouwen die van Series houden

Hi Wilco, Reign is zeker de moeite waard, maar historisch gezien kan je misschien beter The Crown kijken inderdaad. Reign heeft het verhaal geromantiseerd (wat voor veel series natuurlijk wel in zekere mate geldt), maar dat betekent niet direct dat het het kijken niet waard is ;).