Afgelopen maandagochtend werden de Emmy Awards voor de 70e keer uitgereikt. Wat de Oscar is voor de filmwereld, is de Emmy Award voor tv-series. Het is –naast goede kijkcijfers- DE erkenning die er toe doet. Dit jaar werden de Emmy’s dus voor de 70e keer uitgereikt. De winnaars zijn bekend, maar wat kan je nog van deze winnaars en de gewonnen series verwachten in het nieuwe serieseizoen?

Beste dramaserie: Game of Thrones

Misschien wel de meest prestigieuze prijs, want de concurrentie was moordend. The Crown, The Americans, The Handmaid’s Tale, Stranger Things, This is us en Westworld grepen naast het gouden beeldje, want HBO’s Game of Thrones ging er met de buit vandoor. Acteur Peter Dinklage won voor de derde keer een Emmy als beste bijrol in de meest gedownloade serie ter wereld. In totaal kon Game of Thrones 9 Emmy’s bijschrijven.

GOT-fans zitten al met smart te wachten en het wachten duurt wel lang. De opnames zijn nagenoeg afgerond en het laatste seizoen (8) belooft episch te worden. Fans zullen moeten wachten tot de eerste helft van 2019. Een lancering in april lijkt het meest logisch.

De meest voorkomende GoT-geruchten:

• Het lijkt logisch dat Jon Snow erachter komt waar hij vandaan komt. Het zou kunnen dat halfbroer Bran hem dat nieuws vertelt. Dit compliceert de romance met Daenerys natuurlijk wel behoorlijk.
  • Volgens geruchten zal Jaime Lannister (Nikolaj Coster-Waldau) maar in 4 van de 6 afleveringen te zien zijn. Ohoh
  • Eindelijk zal duidelijk worden wie de ‘beloofde prins’ is.
  • Geruchten gaan dat er een bloederig familiedrama op stapel staat. Zal Jamie zijn zus Cersei vermoorden? Er is ooit een voorspelling gedaan dat Cersei al haar kinderen zou verlieven (check) en dat ze uiteindelijk vermoord wordt door haar kleine broer (Valonqar). Nou ligt haar broertje Tyrion natuurlijk het meest voor de hand, maar in Game of Thrones is niets wat het lijkt.
  • De vraag is sowieso of er überhaupt iemand het laatste seizoen 8 overleeft. Als je de tweet van Maisie Williams (die Arya speelt) moet geloven: “It all ends next week”.

Beste comedyserie: The Marvelous Mrs. Maisel

Amazon’s The Marvelous Mrs. Maisel liet zien wat ze waard was en sleepte maar liefst 5 awards in de wacht: beste actrice (Rachel Brosnahan), beste vrouwelijke bijrol (Alex Borstein), beste script, beste regie en dus beste comedyserie. Seizoen 1 werd dus heel goed ontvangen en gelukkig blijft het niet bij een seizoen. Seizoen 2 is besteld en later dit jaar exclusief beschikbaar op Amazon Prime Video. Wederom zal hoofdrolspeelster Rachel Brosnahan (ook bekend als Call Girl Rachel Posner uit House of Cards) de rol van Miriam Maisel op zich nemen.

Beste vrouwelijke hoofdrol in een dramaserie: The Crown’s Claire Foy

Claire Foy was in 2017 al genomineerd, maar dit jaar kon ze het beeldje mee naar huis nemen voor haar rol als Koningin Elizabeth in Netflix’ The Crown. Helaas zal Claire in seizoen 3 niet meer in de huid van Koningin Elizabeth kruipen aangezien de cast voor seizoen 3 (en 4) wordt vernieuwd. Claire was dolblij met haar gouden beeldje en richtte haar dankwoord aan haar tegenspeler Matt Smith die in The Crown haar echtgenoot Philip speelde.

In het nieuwe seizoen van The Crown – waarschijnlijk in december op Netflix- zullen Olivia Colman en Tobias Menzies de rol van koningin en prins-gemaal vertolken. Daarnaast zal ook Helena Bonham Carter (Bellatrix in de Harry Potter-reeks en the Queen mum in de film The Kings Speech) onderdeel worden van de nieuwe cast, aangezien ze de zus van de koningin zal spelen: Prinses Margaret. Het zal Helena waarschijnlijk weinig moeite kosten, want met The Kings Speech is ze al gewend aan het spelen van iemand met koninklijk bloed.

Sandra Oh Killing EveEen eervolle vermelding voor Sandra Oh (Killing Eve)

Een speciale en eervolle vermelding in deze categorie gaat naar actrice Sandra Oh. Sandra is namelijk de eerste actrice met een Aziatische achtergrond die genomineerd is voor beste actrice in een dramaserie. Ze werd genomineerd voor haar rol als Eve Polastri in Killing Eve. Sandra was maar liefst 10 jaar te zien als Dr. Cristina Yang in Grey’s Anatomy. Met deze hoofdrol gooide ze hoge ogen en dit vierde de actrice door haar ouders mee te nemen naar de uitreiking en de mensen op twitter vonden het fan-tas-tisch!.

Wees gerust, seizoen 2 van Killing Eve zal er komen. Wanneer is nog niet bekend, maar het is wel duidelijk dat Sandra in het nieuwe seizoen te zien zijn. Hopelijk levert dat haar weer een nominatie op en sleept ze dan wel die Emmy in de wacht.

The_Assassination_of_Gianni_Versace_Screenshot_600_by_400

Beste miniserie: The Assassination of Giani Versace: American Crime Story

Het beeldje voor de beste miniserie ging naar de miniserie over de moord op Gianni Versace (Édgar Ramírez). Deze beroemde modeontwerper werd op 15 juli 1997 vermoord door Andrew Cunanan (Darren Criss) bij zijn huis in Miami. Natuurlijk heeft ook Gianni’s zus Donnatella (Penelope Cruz) een rol in dit geheel. Een onverwacht castlid is zanger Ricky die in de huid kruipt van Antonio D’Amico: een Italiaans model, modeontwerper en partner van Versace. Hoewel de serie dit jaar 3 Emmy’s wint – beste miniserie, beste regisseur en acteur van een miniserie – is het modehuis zelf niet echt blij met de serie.

De miniserie was het tweede seizoen van American Crime Story. In seizoen 1 stond O.J. Simpson centraal in: The People vs. O.J. Simpson (deze won ook al de Emmy voor beste miniserie). Inmiddels heeft zender FX aangegeven dat er ook een 3e seizoen zal komen van American Crime Story. De basis voor seizoen 3 is het boek Five Days at Memorial van Douglas Brinkley en zullen thema’s als klimaatsverandering en gezondheidszorg centraal staan rondom de orkaan Katrina.

3Tweet about this on Twitter
0