Vorig jaar liet National Geographic serieliefhebbers al een kijkje nemen in het leven van Albert Einstein. Wie was deze genie en hoe verliep zijn leven? In een fantastische reeks van 10 afleveringen zagen we het leven van een van de bekendste genieën. Het succes smaakte naar meer en er werd een tweede seizoen besteld. Vanaf 22 april kunnen we een andere genie volgen. Niemand minder dan Pablo Picasso schittert op het ‘witte doek’ in seizoen 2 van National Geographic’s Genius.

De genieën der aarde

Seizoen 1 van Genius was een succes en al snel werd duidelijk dat er een tweede seizoen van deze National Geographic serie moest komen. Welke genie zou in seizoen 2 centraal staan? Lang gingen de geruchten dat het de -op 14 maart overleden- genie Stephen Hawking zou zijn. Echter was in 2014 nog de fantastische film The Theory of Everything uitgekomen en deze film legt de lat erg hoog. Hoofdrolspeler Eddie Redmayne won zelfs een Oscar voor zijn acteerprestatie. Het werd niet Stephen Hawking, maar een andere genie. In seizoen 2 Pablo Picasso het genie der genieën.

Picasso’s periodes

picasso-vrouwen-national-geographic

In seizoen 2 van Genius kruipt niemand minder dan acteur Antonio Banderas (o.a. de vroegere Zorro en Puss in Boots in Shrek) in de huid van deze bekende kunstschilder. De jonge Picasso wordt vertolkt door Alex Rich (bekend van GLOW en True Detective). Picasso’s schilderstijl is erg bekend door de periodes die Picasso doormaakte. Zo had hij een blauwe, roze, kubistische, klassieke, surrealistische, abstracte en latere periode.

Elke keer wanneer Picasso verliefd werd zorgde dit voor duidelijke verandering in zijn schilderstijl. Als vrouw kun je dus zien aankomen dat je er een concurrent bij had gekregen en wist je hoe laat het was. Tijdens zijn leven zijn er 7 geliefdes de revue gepasseerd: Olga, Marie-Thérèrese, Dora, Françoise en Jacqueline. Picasso is twee keer getrouwd geweest en had 4 kinderen bij 3 vrouwen.

Een oude bekende: Samantha Colley als Dora Maar

samatha-colley-dora-maar-genius-picassoEen van Picasso’s geliefdes was Dora Maar en de fans van Genius hebben misschien al een factcheck erop losgelaten. Actrice Samantha Colley speelde namelijk ook in seizoen 1 van Genius, waar ze Albert Einstein’s eerste vrouw Mileva Maric vertolkte.

Dora Maar was een van de muzes van Picasso en ze werd meerdere malen door Picasso op canvas vereeuwigd. Het bekendst is misschien wel haar aanwezigheid op het schilderij Guernica. Picasso werd gevraagd om een schilderij te maken dat een statement zou zijn tegen het fascisme van Franco. Maar Picasso had geen inspiratie. Er vond een bomaanslag plaats op de stad Guernica, dus eigenlijk moest dat het onderwerp worden. Maar het lukte Picasso maar niet om een begin te vinden… totdat er zich een bizarre situatie voordeed.

Picasso’s andere geliefde Marie-Thérèrese betrapte hem met Dora Maar in zijn atelier. De twee dames kregen ruzie en gingen rollend over de vloer. Picasso haalde de twee niet uit elkaar. Waarom zou hij? Dit was pure inspiratie en hij begon te schilderen terwijl de vrouwen bleven vechten.

genius national geographic picassoReview: Wat kan je verder van seizoen 2 verwachten?

Seizoen 2 van Genius zal de kijker dus meenemen door het leven van Picasso. Net als in seizoen 1 zal dit gebeuren door middel van flashbacks, waarbij de jonge en de oude Picasso te zien zijn. Het zorgt ervoor dat het verhaal niet altijd even duidelijk is. Er worden nogal veel flashbacks/forwards gebruikt waardoor het verhaal soms wat lastig te volgen is. Echter was dit bij seizoen 1 geen groot probleem, dus misschien is het weer even wennen.

In de eerste afleveringen van Genius waren al prachtige landschappen te zien en bleek weer dat de locatiescouts fantastisch werk hadden verricht. Het verhaal van Picasso heeft voldoende drama in zich voor een tv-serie. Dit liet Jeroen Krabbé nog zien in de documentairereeks Krabbé zoekt Picasso. Door extra achtergrondinformatie over het leven en het werk van Picasso kom je een stapje dichterbij de schilder en snap je meer uit zijn werk. De serie Genius draagt hieraan bij en leert je meer over het leven van Picasso.

antonio-banderas-pierre-bokmaOf Antonio Banderas de acteerprestaties van Geoffrey Rush (die vorig jaar de oude Einstein speelde) kan evenaren is nog maar de vraag. In de eerste paar afleveringen sprongen de acteerprestaties van Banderas er niet echt uit. Wellicht een onhandig toeval is dat Antonio Banderas in de serie heel erg veel wegheeft van de Nederlandse acteur Pierre Bokma. Als je het eenmaal ziet dan is het erg afleidend (al kunnen beide heren daar natuurlijk weinig aan doen). Wie wel indruk maakt zijn Alex Rush (de jonge Picasso) en Samantha Colley (Dora Maar) die een sterk staaltje acteerwerk neerzetten.

Voor de serieliefhebbers die de eerste afleveringen gemist hebben… dit jaar zullen de gemiste afleveringen ook online te zien zijn. Seizoen 2 zal wederom bestaan in totaal uit 10 afleveringen. Elke week is er een nieuwe aflevering te zien op zondagavond 21.30.

0

One thought to “De tweede Genius van National Geographic: Picasso”

• Marjan