Hoe bereken je uit de covariante metrische tensor de contravariante metrische tensor en vice versa? Oke, laat maar. Natuurkunde wonderen zijn we niet. Wel zijn we benieuwd naar de ups en downs van een genie wiens naam iedereen kent: Albert Einstein. In 10 afleveringen duiken we in het leven van de genius die de relativiteitstheorie achter zijn naam kan schrijven. Iets met E=MC2. Knap, geniaal en van een hoger niveau: zo omschrijven we de nieuwe en eerste dramaserie van National Geographic.

De wonderen zijn de wereld (nog) niet uit

National Geographic? Ja, de zender waar we altijd geboeid kunnen kijken naar documentaires over de natuur en wetenschap komt nu ook met een serie op de proppen. En niet zomaar een serie, maar een serie over één van de grootste wetenschappers allertijden: Albert Einstein. De serie Genius is gebaseerd op de besteller van Walter Isaacson, ‘Einstein: His Life and Universe’. Isaacson schreef meer biografieën waaronder die van Steve Jobs. We zien hoe Einstein faalt zijn doctoraat te halen of een baan als leraar te bemachtigen, maar het wel voor elkaar krijgt om de mysteries van het universum te kraken.

Nazisme en liquidaties

Het is 1932 en de serie start met een oude Einstein (gespeeld door Academy Award winnaar Geoffrey Rush: bekend van Pirates of the Carribean en The Kings Speech) die een affaire heeft met zijn secretaresse op de universiteit. We zien Einstein als we hem zouden omschrijven: verwarrend haar, een grote snor en een beetje een gekke blik in zijn ogen. Het type genius die hele dagen in een laboratorium doorbrengt. Zijn onderonsje wordt ruw verstoord door een vervelend telefoontje. De man met wie hij een afspraak had, een bekend en erkende Joodse professor, is vermoord. Het zijn de eerste tekenen van het opkomende nazisme, zo blijkt later. Ook op straat is de sfeer grimmig. Einstein heeft tot dan toe zijn kop in het zand gestoken als het om het nazisme ging, maar hij begint het benauwd te krijgen. Want ook hij is Joods. Op de universiteit noemen sommige collega’s Einstein een bedreiging voor de Duitse natuurkunde. Einstein heeft een aanbod gekregen om les te geven op Princeton University en hij besluit naar de VS te ‘vluchten’. Echter blijkt hij met zijn links politieke ideeën daar niet zomaar welkom…De FBI hield zelfs een 1400 pagina’s tellend dossier over hem bij.

De mogelijkheid van chaos: De jonge jaren van Einstein

Door middel van flashbacks zien we een jonge, aantrekkelijke -ahuh, het kan- Einstein (Johnny Flynn) als student. Niets interesseerde Einstein meer dan natuurkundige vraagstukken. Het klinkt tegenstrijdig, maar leren was niets voor Einstein. Wat is het nut van het uit je hoofd leren van theorieën die toch al zijn bewezen? Zonde van de tijd. Albert zocht naar nieuwe ontdekkingen en werd al gauw gezien als een rebelse, onbeschofte student. Zelf was hij zich van geen kwaad bewust. Waar de meeste studenten ja en amen knikken, stelde Einstein kritische vragen om de wereld om hem heen te kunnen doorgronden: ‘What I want to know sir, is why!’. En ja, destijds konden ze nog geen antwoord geven op de vragen die Albert later wél zou kunnen beantwoorden. Ben jij ook benieuwd naar het why en how van deze serie? Neem dan een kijkje achter de schermen bij Genius.

Botsende moleculen

De jonge Albert is erg slim, maar zakt voor zijn toelatingsexamen voor de universiteit. Hoewel hij veruit het beste scoort op wis- en natuurkunde, presteert hij ondermaats op onder andere Frans en literatuur. Koste wat het kost wil hij toegelaten worden. Hij neemt bijles bij een knappe Franse dame en Einstein blijkt een heuse womanizer. Genius serie National Geographic Albert EinsteinHij haalt zijn toelatingsexamen en valt tijdens de colleges op de Zürich Polytechnic Universiteit voor de enige vrouw uit zijn jaar, Mileva Marić. Mileva, (Samantha Colley) was een Servische natuurkundige, de eerste echtgenote van Albert Einstein die later ook de moeder van zijn drie kinderen wordt. ‘I’m in love with your mind’. Mileva begrijpt hem tenminste.
Mileva raakt onverwacht zwanger en haar toekomst als succesvol natuurkundige staat op het spel. Einstein wil professor worden aan de universiteit, maar zijn reputatie als rebel doet hem geen goed. Dan blijkt ook zijn vader nog eens ernstig ziek en komt te overlijden. En tot overmaat van ramp krijgt Mileva een miskraam.

And the story continues…

In de volgende afleveringen zien we hoe Einstein en Mileva veel moeite hebben om het gezinsleven te combineren met hun ambities in de wetenschap. Einstein probeert op te vallen bij de wetenschappelijk gevestigde orde en het lukt hem uiteindelijk om een baan als professor te bemachtigen. Dan ontmoet hij de wetenschapper die hem ondersteunt in zijn doorbraak: de relativiteitstheorie. Maar niet iedereen is even enthousiast. Zijn relativiteitstheorie gaat tegen de gevestigde overtuigingen in. Zou zijn geloof in deze theorie zijn eigen ondergang betekenen?

Een bewezen theorie en succesvol in praktijk

Genius is de eerste en meteen een zeer succesvolle serie uit de koker van National Geographic. De serie scoort een verdiende 8.4 op IMDb en doet niet onder aan de grote Hollywood producties. Productiebedrijf 21 Century FOX, regisseur Ron Howard (A Beautiful Mind & The Da Vinci Code) en hoofdrolspeler Geoffrey Rush blijken een gouden combinatie. Ook op de muziek is niet bezuinigd, want de klanken van Hans Zimmer (o.a. Pirates of the Caribbean, Gladiator, Batman en de serie The Crown) tillen deze serie naar een nog hoger niveau.

SCOOP: Seizoen 2 voor Genius

Het schijnt dat National Geographic nadenkt over seizoen 2 van Genius. Elk seizoen zal gaan over een ander genie en wij zijn dus erg nieuwsgierig wie we in seizoen 2 leren kennen. Is het sir Iscaac Newton of misschien een hedendaags genie à la Stephen Hawkins? Update: we hebben geruchten gehoord dat het Picasso zal zijn. Jeroen Krabbé heeft er al een mooi tv-programma overgemaakt (Krabbé zoekt Picasso), dus we hebben al een mooi voorproefje kunnen zien over wat ons in Seizoen 2 te wachten staat.

De eerste 3 afleveringen van seizoen 1 zijn al op televisie uitgezonden, maar geen paniek. Veel tv-providers hebben de mogelijkheid om afleveringen op te nemen of terug te kijken. Herhalingen zijn de hele week door te zien op National Geographic. Het was even zoeken, maar we zien ingeplande herhalingen van Genius op o.a.:
– Zondag: 20.30 en 23.30
– Maandag: 20.00
– Dinsdag: 18.00
– Woensdag: 17.00 en 22.00

Elke zondagavond om 21.30 uur is op de National Geographic Channel een nieuwe aflevering te zien van de serie Genius. Seizoen 1 bestaat uit 10 afleveringen die elk ongeveer 45 minuten duren. Wees slim en ga kijken!

2 thoughts on “Genius: de geniale National Geographic serie over Albert Einstein

• Elise Hendriks-Reynders

Wat jammer! Ik heb de serie tot nr 6 gezien maar ging toen op vakantie. Alle afleveringen ingetoetst. Helaas heeft mijn opneemapparaat de geest gegeven dus ik miste de laatste 4 afleveringen. Heb inmiddels gezocht naar een dvd oid. Niet te krijgen! Kunnen jullie me verder helpen a.u.b……

Hi Elise, we zullen even navraag voor je gaan doen!