Het is al jaren een fenomeen: ziekenhuisseries. Wat begon met ER – George Clooney is niet alleen bekend van de Nespresso-reclame- en Medisch Centrum West is tegenwoordig uitgegroeid tot een apart seriegenre. Vanaf 29 januari zijn RTL4 en Videoland gestart met het uitzenden van de nieuwe ziekenhuisserie The Good Doctor. En veel fans wachten er al een tijd op: seizoen 14 van Grey’s Anatomy is vanaf 19 februari op NET5 te zien. Tijd om de scalpels, röntgenfoto’s, drains en ECG’s weer uit de kast te trekken. Op naar 2 nieuwe seizoenen vol ingewikkelde ingrepen, bijzondere artsen, liefdesperikelen en onhandelbare patiënten.

Een Atypical Good Doctor op RTL4

The Good Doctor RTL VideolandThe Good Doctor is een ziekenhuisserie die gebaseerd is op een Koreaanse variant die al in 2013 te zien was. Amerika zag wel wat in de Koreaanse versie en producent ABC (ook de producent van Grey’s Anatomy) besloot om de rechten te kopen. Wat The Good Doctor anders maakt dan andere ziekenhuisseries is dat de hoofdrolspeler een dokter speelt met autisme. In Atypical zagen we al tegen wat voor obstakels mensen met autisme aan kunnen lopen en dat is voor dokter Shaun Murphey (Freddie Highbore) niet veel anders. Shaun heeft een moeilijke jeugd gehad en hij niet meer machteloos komen te staan als er iemand voor zijn ogen dood gaat. Hij zet alles op alles en wil chirurg worden. Dat gaat niet zonder slag of stoot, want niet iedereen heeft vertrouwen in een autistische dokter. Shaun’s mentor Aaron Glassman (Richard Schiff) moet praten als brugman om Shaun als dokter aan de slag te krijgen. Functioneert Shaun niet naar behoren belooft Aaron op te stappen als president van het San Jose St. Bonaventura ziekenhuis.

The Good Doctor RTL VideolandDoor zijn autisme kan Shaun de moeilijkste verbanden leggen. Hij ziet de kleinste afwijkingen op een hartfilmpje of een echo en weet hierdoor indruk te maken. Daarentegen is het voor Shaun moeilijk om te weten wat hij wel en niet kan zeggen. Shaun flapt er zo uit dat een patiënt misschien kanker heeft en dat stelt een patiënt natuurlijk niet bepaald gerust. Gelukkig weet collega Claire Browne (Antonia Thomas) langzamerhand om te gaan met Shaun en leert ze steeds beter waarom Shaun bepaalde dingen doet. Het autisme van Shaun heeft dus zijn voordelen, maar ook zijn nadelen in het dagelijkse ziekenhuisleven.

The Good Doctor RTL VideolandDe rol van Shaun wordt fantastisch neergezet door Freddie Highmore die in 2017 met deze rol genomineerd werd voor een Golden Globe voor beste acteur. Naast de hoofdrol is Freddie ook nog producent van de serie en daarmee heeft hij een belangrijk aandeel in het internationale succes van The Good Doctor. Het zou natuurlijk ook heel goed kunnen dat je Freddie ergens anders van kent. Freddie heeft namelijk ook de rol van Norman Bates (Bates Hotel) en Charlie Bucket (Tim Burton’s versie van Charlie and the Chocolate Factory) gespeeld. Ten tijde van de opnames van Charlie and the Chocolate Factory was Freddie nog maar 12/13 jaar oud. Een echte kindster die The Good Doctor nu ook aan zijn cv kan toevoegen.

The Good Doctor is vanaf 29 januari elke maandag om 21.30 te zien op RTL4. De eerste 9 afleveringen van seizoen 1 (tota al nogal afleveringen is in ieder geval 18) staan ook al op Videoland. Of er een seizoen 2 komt van The Good Doctor is nog niet bekend gemaakt door ABC. De kans is echter groot dat we dankzij het internationale succes toch nog lang van Dr. Shaun Murphy kunnen genieten.

Greys Anatomy seizoen 14 NET5Alweer het 14e seizoen van Grey’s Anatomy

Seizoen 14 gaat op 19 februari verder waar we gebleven waren. Grey Sloan Memorial Hospital heeft een flinke opknapbeurt nodig nadat het vuur heeft huisgehouden op de afdeling. Meredith (Ellen Pompeo) is in een driehoeksverhouding belandt met Nathan Riggs (Martin Henderson) en zijn eeuwige verloofde Megan Hunt. Meredith stimuleert Nathan om zijn relatie met Megan een kans te geven. Laat het nou net Megan zijn die op Meredith’s operatietafel belandt. Meredith moet al haar skills uit de kast trekken en zet een baanbrekend resultaat neer waar ze zelfs een Harper Avery Award mee in de wacht sleept. Toch moet het ziekenhuis in seizoen 14 ook met de nodige tegenslagen omgaan. De geldkraan lijkt te worden dichtgedraaid en Miranda Bailey (Chandra Wilson) wordt ontslagen. Geen reden tot acute hyperventilatie… het is van korte duur vanwege een sterfgeval. Wat zouden we ook moeten zonder dr. Miranda Bailey.

Greys Anatomy seizoen 14 NET5In seizoen 14 kunnen we weer een oude bekende verwelkomen. Teddy Altman (Kim Raver) keert terug naar Seattle en daar ziet ze haar oude vlam Owen (Kevin McKid). Owen en Amelia lijken niet zo gelukkig getrouwd en hier lijkt een medische reden aan ten grondslag te liggen. Ook voor de Alex-Jo fans zal er genoeg te zien zijn in seizoen 14. Alex (Justin Chambers) boort zijn Sherlock-skills en Jo komt een onverwachte bezoeker tegen op het moment dat Alex een fatale fout lijkt te begaan. In Amerika was dit de wintercliffhanger en Grey’s Anatomy fans kregen –zo zeiden velen zelf- een hartverzakking van deze plottwist (LET OP SPOILERS).

In seizoen 14 is het alweer tijd voor de 300e aflevering van Grey’s Anatomy. Daarmee nadert Grey’s het record van 331 afleveringen dat op naam staat van ER. Dat Grey’s ER van de troon gaat stoten lijkt al vast te staan. Actrice Ellen Pompeo heeft namelijk al getekend voor seizoen 15 en 16! Goed nieuws en niet alleen voor ons als kijkers. Ellen krijgt –naar verluidt- $550.000 per aflevering! Hiermee is ze de bestbetaalde actrice in een tv-drama. Met een seizoen Grey’s kan Ellen dus meer dan 11 miljoen dollar binnen harken!

Seizoen 14 van Grey’s Anatomy is vanaf maandag 19 februari om 20.30 te zien. Het seizoen start met een dubbele aflevering. A beautiful day to save lives everyone…

9Tweet about this on Twitter
0