Inmiddels is het de langstlopende primetime dramaserie in de geschiedenis van tv-gigant ABC. Ondanks dat Grey’s Anatomy alweer het 15e seizoen in gaat lijkt de fanbase nog steeds niet genoeg te krijgen van de perikelen in Grey Sloan Memorial. De serie blijft onverminderd populair en is daarom wederom verlengd. Actrice Ellen Pompeo lijkt nog even door te willen gaan met haar personage Meredith Grey, want ze heeft in januari een tweejarig contract getekend, zodat er waarschijnlijk ook nog een 16e seizoen komt. Maar fans kunnen eerst genieten van seizoen 15 van Grey’s Anatomy dat vanaf gisteravond in Amerika (vanochtend Nederlandse tijd) te zien zal zijn.

De ophef over de cast voor seizoen 15

Meredith wordt in seizoen 15 bijgestaan door een paar castleden van het eerste uur: Alex Karev (Justin Chambers), Miranda Bailey (Chandra Wilson) en Richard Webber (James Pickens Jr.) zullen ook in seizoen 15 te zien zijn en behoren inmiddels tot de inboedel van Grey Sloan Memorial. Ook Owen, Jackson, Amelia, Jo, Maggie en Andrew zullen hun skills laten gelden in alweer het 15e seizoen.

Eind seizoen 14 ontstond er een hoop rumoer. Arizona Robbins (Jessica Capshaw) en April Kepner (Sarah Drew) werden uit de serie geschreven en dit viel niet goed bij een groot deel van de fans. En niet alleen fans waren not amused. De acteurs die Jackson, Jo en Alex vertolkten lieten weten dat ze het erg jammer vonden dat Arizona en April uit de serie werden geschreven.

Actrice Ellen Pompeo bleef heel stil en dit viel niet in goede aarde bij de fans. Fans vroegen zich af of het salaris van Ellen – $20 miljoen per seizoen!- de reden kon zijn voor het eruit schrijven van April en Arizona. Het feit dat Ellen Pompeo de bestbetaalde tv-actrice ter wereld is, was volgens Ellen zelf niet de reden voor het vertrek van de andere twee castleden.  Ellen gaf aan dat de ontslagen actrices niet achter de ‘bagger’ zouden staan die Ellen vanwege hun vertrek over zich heen had gekregen.

De samenstelling van de cast voor seizoen 15 had dus nogal wat voeten in de aarde. Dat de twee uit de serie geschreven karakters nog leven (Arizona verhuist naar New York en April gaat na haar bijna-dood-ervaring werken in een dakloze opvang in Seattle) bewijst volgens Ellen dat ze niets verkeerd hadden gedaan. “When your behaviour is bad, characters get killed off badly. If you are a nice actor, you die nice”. Best een vreemde uitspraak als je kijkt dat haar on-screen husband Dereck Sheppard (Patrick Dempsey) toch vrij abrupt en bruut overleed door een auto-ongeluk.

De terugkeer van Teddy & de komst van een Nashville-ster

Wie terug zal keren in seizoen 15 is Teddy Altman (Kim Raver). In de cliffhanger van seizoen 14 was te zien dat Teddy zwanger is en de functie van Miranda overneemt, aangezien Miranda een sabbatical neemt. “Terugkeren naar Shondaland is hemels. Er is een speciaal plekje in mijn hart voor Teddy en ik ben blij dat ik de kans krijg om haar verhaal verder te vertellen”, aldus actrice Kim Raver.

Wie de cast ook zal versterken in seizoen 15 is Nashville-ster Chris Carmack. In Nasvhille speelt Chris de homoseksuele Will die moet opboksen tegen de toch wel traditionele wereld van de countrymuziek. Chris speelt een orthopedisch chirurg die zo getalenteerd is dat hij zelfs de “ortho-god” genoemd wordt door collega’s.

De verhaallijn

Wat kan je verder verwachten in seizoen 15? In het gloednieuwe seizoen zien we Meredith persoonlijk ontwikkelen. Ze maakt behoorlijk wat mee op persoonlijk vlak en daarbij staat haar familie centraal. Meredith lijkt zich meer te richten op wie ze is als alleenstaand moeder en wie ze is als chirurg. Ze zal onderzoek doen naar een medische aandoening die ook in haar familie lijkt voor te komen.

Toch staat Meredith’s liefdesleven ook niet stil. Showrunner Krista Vernoff zegt dat seizoen 15 het seizoen van de liefde is en in de trailer wordt gehint op een romantisch moment in bed tussen Meredith en Andrew DeLuca (zie onderaan de blog). Na Nathan Riggs vonden de schrijvers het wel tijd voor een nieuwe vlam in Meredith’s leven. Of de fans daar erg blij mee is, valt nog te bezien, want alleen de trailer zorgde al voor veel ophef.

Copyright: ABC

De terugkomst van Teddy zal voor Owen daarentegen behoorlijk complex zijn. Teddy is in verwachting van Owen’s kind. De twee h

adden in het vorige seizoen nog een knallende ruzie waarbij Teddy zei dat ze Owen ‘nooit meer wil spreken en ze geen vrienden meer zijn’. Dat Teddy’s terugkomst veel voeten in de aarde zal hebben lijkt daarom wel behoorlijk zeker.

Met seizoen 15 komt Grey’s Anatomy al aardig in de buurt van het magische getal van 600 afleveringen. Of de serie dat zal halen is de vraag. Schrijfster Shonda Rhimes gaf aan dat als hoofdrolspeelster Ellen Pompeo er geen zin meer in heeft, ze ermee stoppen. Voor het geld hoeft Pompeo het niet meer te doen, want in 1 jaar 20 miljoen dollar binnen harken zou toch genoeg moeten zijn om met vervroegd pensioen te gaan. Als Ellen stopt, stopt Grey’s Anatomy. En als dat gebeurt dan zal de show stoppen met een knal volgens Shonda. Gelukkig voor de fans is de kans zeer klein dat dat in seizoen 15 zal plaatsvinden.

0