Het zal niemand ontgaan zijn. Kevin Spacey was verwikkeld in #metoo en Netflix ontsloeg hem. Hij zal niet te zien zijn in zijn rol als de onberekenbare Frank Underwood en daarom is het de beurt aan zijn vrouw Claire (Robin Wright). Zij neemt het stokje maar wat graag over. Claire is net als haar man Frank dol op macht, verraad en vuile spelletjes. Dus zij neemt dus met alle ‘liefde’ de honneurs waar in het laatste seizoen –seizoen 6- van de Netflix Original House of Cards dat vandaag -2 november- op Netflix verschijnt.

House Of Cards Season 6Kevin Spacey en #metoo

Toen het #metoo-balletje eenmaal aan het rollen was, was er voor Kevin Spacey geen ontkomen meer aan. De acteur zou zich meerdere keren schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik. Toen ook House of Cards-medewerkers aangaven dat Kevin grensoverschrijdend gedrag had vertoond besloot Netflix dat het stilleggen van de opnames niet meer voldoende was. De acteur moest noodgedwongen afscheid nemen en Netflix gooide het plot voor seizoen 6 radicaal om. Kevin’s personage Frank Underwood was een van de twee hoofdrollen en de serie is moeilijk voor te stellen zonder de slinkse plannen van Frank. Toch hebben de schrijvers het voor elkaar gekregen en Claire neemt de macht over: ‘Now it’s my turn’. Op twitter lanceerde Netflix de hashtag #MyTurn. Of het een verwijzing is naar #MeToo is natuurlijk nooit helemaal te achterhalen, maar het lijkt er wel ontzettend veel op. En niets is toeval bij de streaminggigant.

House Of Cards Season 6De 8 afleveringen in het laatste seizoen

Door alle perikelen rondom –de nog niet veroordeelde- Kevin Spacey is het laatste seizoen behoorlijk kort. Het is zelfs het kortste seizoen van House of Cards. Het seizoen zal namelijk maar uit 8 afleveringen bestaan. Gelukkig voor de schrijvers had Claire aan het eind van seizoen 5 al de macht naar zich toegetrokken en konden de schrijvers daar in ieder geval op  voort borduren. Maar de vraag die nu bij alle House of Card-fans in hun hoofd opkomt is natuurlijk: Wat gebeurt er met Frank Underwood?

In de trailer die eerder dit jaar uitkwam is bekend geworden dat Frank tussen zes plankjes is beland. Claire staat tijdens de trailer bij zijn graf en de minachtig voor haar voormalige partner in crime straalt van het scherm af. Toch zal het karakter –alleen zijn naam zal in het seizoen aanwezig zijn- nog wel een rol spelen in het verhalen. Iemand ineens doodzwijgen zou natuurlijk heel raar zijn. Maar het is Claire’s ‘turn’ om te ruiken aan de macht en ze neemt maar wat graag in The Oval Office plaats! Het lijkt erop dat Frank in de nacht aan zijn einde is gekomen, maar Claire weet van niets. Uiteraard. Ze zegt zelf dat ze niet bij Frank in de buurt was, maar of je Claire moet geloven… dat valt natuurlijk zeer te betwijfelen. Zomaar dood gaan is namelijk niets voor Francis. Dat zou wel te goed uitkomen.

Wat is er te zien in het laatste seizoen van House of Cards?House Of Cards Season 6

• De dood van Frank zal Claire nog meer afsluiten van de anderen. Ze staat er echt alleen voor
  • Als president moet Claire ervoor zorgen dat ze de oligarchen tegenwicht biedt en dat ze haar serieus nemen.
  • Claire moet ook op haar tellen passen voor Doug (Michael Kelly). In de trailer lijken de twee niet echt goed met elkaar op 1 lijn te zitten. Zal Doug dan degene zijn die ervoor zorgt dat ook de tweede Underwood ‘valt’ door de smerige praktijken van het echtpaar aan het licht te brengen? De meest recente trailer eindigt met “Everything must end”….luidt dit het einde in van het Underwood-tijdperk?
  • De rijke Shepherd-familie zullen veelvuldig in de afleveringen voorkomen. Ze bekokstoven het een en ander en wanneer de nood hoog is zullen ze ook gedurfde middelen niet schuwen. Met de vice-president Mark Usher (Campbell Scott) onder hun sneltoets levert dit de nodige problemen op.

House of Cards seizoen 6 (tevens het laatste seizoen) is vanaf vandaag te zien op Netflix. De 8 afleveringen zullen allemaal tegelijk online komen, zodat je het hele weekend hebt om het plot van deze Netflix Original te kunnen ontrafelen. Claire heeft maar 8 afleveringen om indruk te maken als president. Of ze het voor elkaar krijgt, dat zie je in het laatste seizoen van House of Cards.

0