Netflix maakt steeds meer niet-Engelstalige series. Na het enorme succes van La Casa del Papel staat er sinds 1 september een nieuwe Spaanse serie op Netflix: La Catedral del Mar. Wat kan je van deze 8-delige Spaanse serie verwachten?

De serie is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Ildefonso Falcones. Het boek kwam in 2006 uit en meer dan 6 miljoen exemplaren vlogen over de toonbank. Zo’n groot succes schreeuwde natuurlijk om een verfilming en Netflix besloot om het boek om te zetten naar een serie van 8 afleveringen. De serie werd ook daadwerkelijk in Spanje opgenomen en dit is eerder uitzondering dan regel, want de opnamelocaties zijn vaak niet wat je verwacht. Niet bij La Catedral del Mar, want er werd gefilmd in het Spaanse Extremadura, Castilla-La Mancha, Castilla y Leon, Madrid, Aragon en natuurlijk in Barcelona en Catalonië.

La Catedral del Mar Arnau BernatOverleven in het Middeleeuwse Barcelona

In La Catedral del Mar reizen we terug in de tijd naar de 14e eeuw. De Middeleeuwen waren wreed en dat wordt al snel duidelijk. Bernat Estanyol trouwt, maar op zijn trouwdag wordt zijn bruid verkracht. Bernat moet direct daarna met zijn vrouw naar bed, zodat er toch ook een kans is dat het zijn kind is. De verkrachter kan niet te veel bastaards rond hebben lopen en DNA-testen waren er in de Middeleeuwen natuurlijk nog niet. Het kind wordt geboren en wordt Arnau genoemd. Moeder Francesca gaat gebukt onder de traumatische ervaring en het wordt haar ook niet makkelijk gemaakt. Zodra ze bevallen is wordt ze opgehaald en moet ze het kind van iemand anders gaan voeden en zo wordt ze gescheiden van haar gezin. Bernat ziet geen andere keus en vlucht met de jonge Arnau naar Barcelona. Alles voor een beter leven. Toch blijkt dat een flinke kluif. Aangezien Bernat geen geld heeft moet hij hard werken. Gelukkig kunnen ze bij Bernau’s zus terecht. Niet iedereen staat te springen van geluk, maar Bernat en Arnau hebben in ieder geval een dak boven hun hoofd.

La Catedral del Mar NetflixDe kathedraal van de Heilige Maagd

Arnau groeit op in Barcelona en ontmoet daar Joan. Ze worden vrienden en uiteindelijk besluit Bernat om Juan te adopteren. Arnau en Juan zijn altijd in de straten van Barcelona te vinden en ze zien dat er gebouwd wordt aan een grote kathedraal. Deze kathedraal wordt gebouwd in naam van de Heilige Maagd Maria. Bernat vertelt Arnau dat Maria ook zijn moeder is. Ze woont in de hemel en waakt over Arnau, omdat hij geen echte moeder meer heeft. Arnau besluit dat hij zijn spreekwoordelijke steentje wil bijdragen en hij heeft een droom: stenendrager worden en zo de kathedraal voor de Heilige Maagd afbouwen. Het moet een plek worden waar Maria aanbeden kan worden. Arnau’s droom wordt werkelijkheid en hij wordt stenendrager. Joan ziet dat stenen dragen niet zo zitten en wordt ‘gescout’ om in het klooster van alles te leren. Hij leert rekenen, schrijven en leert over het geloof. Zijn roeping is om te dienen in het klooster.

La Catedral del Mar NetflixWie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje

De beide jongens volgen beide hun eigen droom. Arnau (Álvaro Villaespesa) probeert zich op te werken en steeds een beter leven te krijgen. Hij wil een vrij man worden en weet steeds iets hoger op de sociale ladder te komen. Helaas zorgt dit ook voor argwaan en achterdocht. Dat Arnau een vrij man is en dit gedachtengoed ook uitdraagt wordt namelijk niet door iedereen gewaardeerd. In de Middeleeuwen werkten de meeste mensen voor de adel. De ongelijkheid was enorm en Arnau’s verkregen vrijheden werden met achterdocht bekeken. De adel roert zich, Arnau moet leven met beslissingen van de koning en hij maakt zelf een zeer ongelukkige keuze. Een die hem niet in dank wordt afgenomen, maar die wordt aangemoedigd door zijn broer Juan (Álvaro Villaespesa).

Met La Catedral del Mar heeft Netflix weer een nieuwe Spaanse serie afgeleverd die het zeker waard is om te kijken. Aangezien er Spaans wordt gesproken moet je goed opletten. Iets op je telefoon opzoeken tijdens deze Spaanse serie is eigenlijk niet te doen. Voor je het weet heb je wat gemist en wordt het toch weer terugspoelen.

Een historisch drama maken kun je wel aan Netflix overlaten en de decors en kostuums zien er fantastisch uit. Met 8 afleveringen is de serie goed te overzien. De serie is zo gebingewatchd en misschien heb je zelfs nog een paar nieuwe Spaanse woorden geleerd.

0