Netflix is beroemd geworden om de eigen Originials die de streamingdienst maakt. Netflix behaalt grote successen met onder andere The Crown, Orange is the New Black, Narcos, Stranger Things, 13 reasons Why en House of Cards. Met deze kaskrakers zette Netflix zichzelf op de kaart in serieland. De verwachtingen zijn dat Netflix in 2018 zo’n 7 tot 8 miljard dollar in nieuwe Netflix Originals investeert. Deze Originals zullen niet alleen van Amerikaanse makelij zijn. In 2016 en 2017 kwamen al anderstalige series uit als Marseille (Frans), Las chicas del cable (Spaans) en Suburra: Blood on Rome (Italiaans). Sinds 1 december kunnen we daar ook Dark aan toevoegen. Wat kan je verwachten van deze Duitse Netflix Original? Dat seizoen 2 snel zal volgen belooft in ieder geval veel goeds.

De vergelijking met Stranger Things

Dark Netflix Original Duits Seizoen 1Als je de trailer bekijkt van Dark (onderaan de blog) dan kan het niet anders dan dat je denkt aan een andere Netflix Original. Dark heeft namelijk wel veel weg van Stranger Things.
1. Er raakt een kind vermist en daar blijft het niet bij
2. Er gebeuren ongewone en spooky dingen
3. De serie speelt zich af in een heel rustig saai dorpje
4. Uiteraard ontbreken ook het bos en uiteraard is er ook een grote kernreactor
Voor zover de vergelijkingen. Natuurlijk is Dark geen Duitse kopie van Stranger Things. In Dark is niet de vraag wat er is gebeurd, maar wanneer. De jaartallen 1953, 1986 en 2019 spelen een belangrijke rol. Voor de getal fanaten onder ons. Tussen elk jaartal zit 33 jaar. Er lijkt zich namelijk een patroon te ontstaan dat zich elke 33 jaar herhaalt.

Best bekeken niet-Engelse Netflix Original

Dark Netflix Original Duits Seizoen 1Dark krijgt in de pers vooral positieve reacties en haalt op IMDb een dikke 8,8 binnen. Best een prestatie als de serie van begin af aan al vergeleken wordt met Stranger Things. Die vergelijking is logisch, maar brengt ook verwachtingen met zich mee. Dat is niet altijd makkelijk om die hooggespannen verwachtingen waar te maken, maar Dark presteert volgens de IMDb-raters dus goed. Dat de kijkers Dark waarderen blijkt ook wel uit het feit dat Netflix aan heeft gegeven dat Dark de best bekeken niet-Engelse content is. Sehr gut gemacht . Toch is het niet alleen maar Hosanna in de pers. De meest gehoorde kritieken zijn dat de serie soms moeilijk te volgen is, maar zo zegt the Verge het is ook onmogelijk om het stop te zetten. Je raakt toch geïntrigeerd door het vreemde verhaal. Je snapt er maar weinig van, maar langzamerhand worden er dingen duidelijk. Dat voor veel mensen de clou nog niet helemaal duidelijk is blijkt wel uit Google. Typ je in Google Dark Netflix in verschijnt eronder als eerste zoekwoord: explained. Met andere woorden. Een van de meest gezochte termen is de uitleg. Dit geeft wel aan dat Dark de kijkers in verwarring achterlaat. Voor de lezers die Dark al hebben gezien en alsnog geen idee hebben hoe het nou precies in elkaar zit. Een van de verklaringen is hier te lezen.

Seizoen 2 is al in de maak

Dark Netflix Original Duits Seizoen 1Dark is zoals gezegd dus de best bekeken niet-Engelse content van Netflix. Logischerwijs besluit Netflix dan ook om deze Duitse Original te hernieuwen voor seizoen 2. De vice president van internationale Originals bij Netflix geeft aan dat we in seizoen 2 kunnen zien hoe het verhaal zich verder ontvouwd. Showrunners Baran bo Odar en Jantje Friese geven in ieder geval aan dat de Dark-fans in seizoen 2 genoeg verrassingen te wachten staat. Aan het eind van seizoen 1 konden we al zien dat Jonas waarschijnlijk naar de toekomst is gereisd. Het is niet meer het jaar 2019, maar hij is vermoedelijk 33 jaar later terecht gekomen. In het jaar 2052. De space shuttles vliegen hem al om de oren, dus welcome to the future. Dat Jonas ook in seizoen 2 te zien zal zijn is door de showrunners bevestigd. Wanneer seizoen 2 van Dark te zien zal zijn is vooralsnog niet bekend. Als dat bekend wordt gemaakt zal het in de nieuwsbrief verschijnen en wordt de premièrekalender uiteraard geüpdate.

Voor de seriefans die Dark nog niet hebben gezien en toe zijn aan een mysterieus verhaal. Zet de 10 afleveringen van seizoen 1 van Dark aan. Het is zeker de moeite waard en ondanks dat je misschien niet helemaal snapt hoe de vork nou echt in de steel zit: je blijft kijken en Dark blijft de aandacht vasthouden. Dat seizoen 2 al op de planning is in ieder geval een voorbode van nog meer mooie Duitse Netflix content.