Oh oh; is het eindelijk mooi weer, komt de ene na de andere geweldige serie uit. Op 30 mei zaten we al bingewatchend voor House of Cards. Op 9 juni komt Orange is the New Black uit, op 10 juni Orphan Black (vanaf 11 juni te zien op Netflix) en zojuist is bevestigd dat we seizoen 3 van Poldark vanaf 11 juni op BBC One (waarschijnlijk met ondertiteling) kunnen zien. De keuzestress slaat toe. We moeten ergens beginnen en trappen daarom deze week af met het laatste seizoen (5) van Orphan Black.

Wat kan je verwachten van seizoen 5? We kijken naar de geruchten rondom dit laatste seizoen en kijken naar het Orphan Black-personage waar we stiekem een zwak voor hebben: Helena. Ze is behoorlijk creepy –dat geven we toe- maar toch ook ontzettend fascinerend. Wie is Helena en waarom is ze ondanks haar knotsgekke karakter toch zo geliefd onder de Orphan Black fans?

Welcome to the ‘Clone Club’

Orphan Black is een sci-fi serie van BBC America en Canada’s Space Network. In Orphan Black ziet Sarah Manning een vrouw die sprekend op haar lijkt voor de metro springen. Aangezien de vrouw een tas op het perron heeft achtergelaten besluit Sarah in de tas te kijken en ze ziet dat de vrouw Beth heette. En Sarah had gelijk… Beth lijkt als twee druppels water op haar. Sarah gaat op onderzoek uit en doet zich voor als Beth. Tijdens haar ‘undercover actie’ komt Sarah erachter dat Beth niet haar enige dubbelganger is. Er zijn er nog veel meer…ze is een kloon.

orphan black karakters seizoen 5

Alle ‘zussen’ worden op onnavolgbare wijze gespeeld door Tatiana Maslany. In 2016 sleepte Tatiana een Emmy Award in de wacht voor haar vele rollen in Orphan Black. En terecht. Waar andere acteurs in de huid kruipen van 1 personage speelt Tatiana er minstens 10 in 1 serie! Elk personage is uniek en je vergeet dat alle zussen door dezelfde actrice worden gespeeld. We ontmoeten onder andere Sarah, Beth, Alison, Cosima, Rachel, Katja, Tony, MK, Krystal en onze persoonlijke favoriet Helena!

De fascinerende sestra: Helena

Helena is opgevoed in een Oekraïens klooster. Toen Helena 12 was kwam ze onder de hoede van Tomas en Maggie Chen. Zij vertelden Helena dat ze een kloon was en dat er dus nog meer klonen van haar op de wereld rondliepen. Helena’s pleegouders hadden een aparte carrière voor Helena in gedachten: moordenaar. Ze trainden haar en Helena ging op jacht naar deze kloon-familie. Een vrolijke familiereünie heeft Helena echter niet voor ogen.

In Europa schakelde Helena 3 klonen uit (Janika, Aryanna en Danielle) en ze had de smaak te pakken. Ze reisde naar Canada waar ze Katja uitschakelde. Helena doet wat ze altijd deed en gaat achter Sarah aan. Toch wordt Helena nieuwsgierig naar haar dubbelganger en ze denkt dat Sarah anders is en gaat Sarah als haar zus beschouwen. Helena noemt Sarah liefkozend -op z’n Helena’s dan- Sestra. Gelijk heeft ze want aan het eind van seizoen 1 komen we erachter dat Sarah en Helena dezelfde biologische moeder hebben en tweeling zijn!

Never a dull moment met Helena

Er is een ding dat je zeker weet als Helena in beeld komt. Never a dull moment. Helena:

• overleeft meerdere moordpogingen, waaronder gesmoord worden met een kussen en neergeschoten worden door haar eigen zus Sarah
  • wordt opgesloten in een kooi en een afgelegen boerderij,
  • schiet haar biologische moeder dood (en dus ook die van Sarah)
  • wordt zwaar gedrogeerd uitgehuwelijkt
  • is ineens zwanger van een tweeling door een experiment.

orphan black helena seizoen 5Oké, we snappen het. Het klinkt behoorlijk luguber dat dit ons favoriete Orphan Black kloon  is. Waarom is Helena zo fascinerend als ze zulke gekke dingen doet? Waarschijnlijk omdat ze de ene keer psycho is en soms heel kinderachtig en lief –op haar eigen manier natuurlijk. Ze probeert de gevoelens van Alison te sparen door in het bos te gaan wonen. Een beetje een aparte manier om je medeleven te tonen, maar ze bedoelt het goed. Helena is een beetje wereldvreemd en anders dan anders en juist dat vinden we zo leuk aan haar.

The Final Trip in seizoen 5

Orphan Black is toegekomen aan seizoen 5 en dat zal ook het laatste seizoen zijn. Bereid je voor op ‘The Final Trip’. In het laatste seizoen zien we sestras Sarah, Allison, Cosima en Helena de serie afsluiten met een flinke knal. Het Leda project zal toch een keer beëindigd moeten worden en daarvoor moeten de losse eindjes aan elkaar worden geknoopt. Elke sestra bevindt zich in een benauwde situatie en contact tussen de dames is soms moeilijk. In de trailer van seizoen 5 zien we Helena in een kerk een monnik neersteken. Dit blijkt echter ook een kloon. Oeps… Zal de rest het er wel levend vanaf brengen? Omdat dit het laatste seizoen is zijn we wel bang dat we afscheid zullen moeten nemen van één of enkele zussen. Elke situatie kan leiden tot een cliffhanger.

Wat we in ieder geval wél weten is dat Delphine (Evelyne Brochu) in dit seizoen te zien zal zijn. Goed nieuws dus voor de Cosima-Delphine fans! Rachel zal een belangrijke rol spelen in seizoen 5 en Sarah’s dochter Kira zal zich bij de zussen voegen. We zullen erachter komen waar de oorsprong van het Neolution experiment ligt en de laatste puzzelstukjes zullen zo op hun plaats vallen.

Hollands Glorie: Michiel Huisman

De Orphan Black fans weten dat er een Nederland tintje aan Orphan Black zit. Michiel Huisman heeft een (kleine) rol weten te bemachtigen als Cal Morrison. Cal en Sarah zijn de ouders van Kira en zo nu en dan verschijnt Cal in Orphan Black. Of Michiel ook in seizoen 5 te zien zal zijn is nog niet bevestigd.

Vanaf 10 juni zal het laatste seizoen (5) te zien zijn op BBC America en vanaf 11 juni wordt het seizoen gelanceerd op Netflix. Elke week zijn er nieuwe afleveringen te zien. Het seizoen zal bestaan uit 10 afleveringen en hierna sluit de Clone Club. Het zit erop. We zullen afscheid moeten nemen van Sarah, Alisson, Cosima en natuurlijk van Helena. We zijn bang dat niet alle klonen zullen overleven. Misschien offert Helena zich op voor een van haar sestra’s en transformeert Helena van moordenaar tot heldin.

Deel deze postShare on Facebook3Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0