Seizoen 2 van Poldark is uitgezonden op zowel de Nederlandse (NET5) als Belgische televisie (Eén). Het kostuumdrama is populair en meer dan 6000 (!) bezoekers hebben de weg naar onze eerdere Poldark blog gevonden. Seizoen 3 van Poldark stond gepland voor het najaar, maar BBC One besloot de uitzenddatum te vervroegen naar juni. In het najaar zou Poldark de concurrentie moeten aangaan met een ander Brits kostuumdrama: Victoria. Twee kostuumdrama’s op één avond is gewoon ‘too much to handle’.

En dat is het toch al, want seizoen 2 liet ons in verwarring achter. Is Elizabeth zwanger van Ross of van haar man George? Houdt het huwelijk van Ross en Demelza stand na de buitenechtelijke escapades van Ross? Zet vanaf 11 juni elke zondag om 22.00 uur BBC One aan en je ziet de ontwikkelingen in het schilderachtige Cornwall. Off we go.

Elizabeth bevalt een maand ‘te vroeg’

Ross en Demelza proberen hun leven weer op te pakken in seizoen 3. Veel rust krijgen ze hier niet voor, want zoals we gewend zijn van dit Britse kostuumdrama gebeurt er veel. Demelza’s (Elanor Tomlinson) vader ligt op sterven en ondanks hun slechte band besluit Demelza hem toch nog op te zoeken. Toch zijn er ook lichtpuntjes voor Demelza. Ze is weer zwanger –hoera- en ze is met Ross getuige van het zeer besloten huwelijk tussen Caroline en Dr Dwight Enys –dubbel hoera-.

Als je denkt dat Ross erg druk is met de huwelijksvoorbereidingen van zijn vriend Dr Enys dan heb je het mis. Ross heeft andere dingen aan zijn hoofd. Zijn aartsrivaal George Warleggan (Jack Farthing) is zo ‘loaded’ dat hij zijn eigen bank heeft geopend. Het lijkt George voor de wind te gaan, maar hij is nog niet op de hoogte van het nachtelijke bezoekje van Ross aan zijn vrouw Elizabeth (Heida Reed).

Medelijden hoef je niet met George te hebben. George probeert al in aflevering 1 van seizoen 3 Elizabeth’s zoontje en tante Agatha uit huis te werken. Die twee zorgen alleen maar voor afleiding en Elizabeth moet zich uitsluitend bekommeren over de toekomstige Warleggan-erfgenaam. Die tijd is sneller aangebroken dan gedacht, want Elizabeth krijgt weeën. Probleempje… want het is een maand te vroeg. Zou Ross dan toch de vader van haar kindje zijn? Elizabeth veinst een val van de trap, omdat die val de te vroege bevalling nog kan verklaren. Dr Enys wordt op zijn huwelijksnacht -before the magic happened- weggeroepen om Elizabeth te verzorgen. De hemel wordt donker en er is een ‘rode maan’ te zien. Geen goed teken.

Seizoen 3 Poldark BBC OneVive la France. Of toch niet…

In seizoen 3 zijn er een aantal dingen die we kunnen verwachten. De Franse Revolutie is in volle gang, waardoor de wittebroodsweken voor Dwight en Caroline iets anders lopen dan gedacht. Ross, Demelza en Caroline gaan naar Parijs, maar zelfs in de stad van de liefde bloeit de liefde tussen Ross en Demelza niet op. Demelza voelt zich steeds meer buitengesloten en wanneer een man in uniform zijn oog op haar laat vallen, bevalt deze aandacht Demelza wel. Er zullen een aantal nieuwe personages in seizoen 3 aan de cast worden toegevoegd? Volgens de makers zal dit de boel lekker opschudden. Toch is er maar een vraag écht belangrijk. Wie is nou de vader van Elizabeth’s baby: George of Ross?

Rijke erfgenaam of een bastaard?

George_Warleggan_Seizoen_3_PoldarkHelaas kunnen we je niet met 100% zekerheid uitsluitsel geven op deze vraag, maar er lijken meerdere hints te zijn. De uitvoerend producent van de serie geeft aan dat er niets in de boeken te vinden is over wie de vader is. Ze kunnen dus vrij kiezen. Voor het dramagehalte zou het natuurlijk goed zijn als Ross de vader is. Dan kunnen we een heleboel vetes tussen Ross en George verwachten.

Acteur Aiden Turner –die Ross speelt- schijnt tijdens een interview gehint te hebben op een litteken die de baby zou hebben. Nou kennen we Ross met een duidelijk litteken op zijn hoofd, dus dit zou erop kunnen duiden dat Ross de vader is van de baby. Of dit een slip of the tong is of dat hij het nog iets wil aandikken weten we niet. Ons lijkt dit wel de meest voor de hand liggende optie. Als Ross daadwerkelijk de vader is zal dit wel een flinke tegenslag zijn voor de Romelza (Ross & Demelza) fans. Ook dat kan voor drama zorgen want actrice Heida Reed –die Elizabeth speelt- krijgt al regelmatig nare opmerkingen naar haar hoofd.

The story continues; seizoen 4 en 5

BBC One heeft al een tijd geleden opdracht gegeven voor seizoen 4 van Poldark. Seizoen 4 gaat er dus komen. Hoofdrolspeler Aidan Turner heeft aangegeven dat hij Ross wil blijven spelen. Winston Graham heeft in totaal 12 Poldark boeken geschreven en met seizoen 3 zijn we bij boek 5 en 6 beland. Er zijn in ieder geval nog heel wat boeken die verfilmd kunnen worden, maar uiteraard zijn ook de kijkcijfers belangrijk. Aflevering 1 van seizoen 3 begon in het Verenigd Koninkrijk met 5,5 miljoen kijkers en dat is zeker geen slecht begin.

Seizoen 3 van Poldark zal vanaf 11 juni elke zondagavond worden uitgezonden op BBC One. In totaal zal seizoen 3 uit 9 afleveringen bestaan. Enige minpuntje is de ondertiteling en natuurlijk heb je daar geen last van als je wacht tot Poldark ook op de Nederlandse televisie bij NET5 wordt uitgezonden. Denk maar niet dat wij daar op kunnen wachten! Wij zijn veel te benieuwd naar de ontwikkelingen rondom onze de Mr. Darcy van de Britse kostuumdrama’s van dit moment: Onze eigen Ross Poldark.

Deel deze postShare on Facebook1Tweet about this on TwitterPin on Pinterest0