NET5 gaf het Britse kostuumdrama Poldark maar 2 seizoenen uit en trok na seizoen 2 de stekker eruit. Seizoen 2 werd geprogrammeerd op een onmogelijk tijdstip (zondagmiddag 17u). Geen wonder dat er niemand naar de serie keek in Nederland. Toch zijn er veel Poldark-fans in Nederland en vanaf 10 juni om 22.00 in Nederland kunnen zij hun hart ophalen met seizoen 4 van Poldark dat te zien zal zijn op BBC One. Wat kan je verwachten van seizoen 4 van Poldark? Overleven Ross en Demelza de huwelijkscrisis, groeien Caroline en Dwight weer naar elkaar toe en overwint Dwight zijn PTSS? En zal George nog steeds zo jaloers zijn op Ross? Je leest het in deze Poldark seizoen 4-blog!

Om je geheugen nog voor seizoen 4 begint even op te frissen is hier –naast de seizoen 3 blog– een korte recap. Let op: Spoilers!

Seizoen 3 recap: hoe zat het ook alweer?

Poldark seizoen 3 Nederland Demelza HughHet huwelijk van Ross en Demelza kwam in zwaar weer terecht. Ross had een nachtelijk bezoekje aan Elizabeth gebracht en is hoogstwaarschijnlijk –DNA tests bestonden nog niet in de 18e/19e eeuw- de vader van Elizabeth’s zoontje Valentine. Demelza was uiteraard not amused en besloot het ook buiten de deur te zoeken. Ze viel voor de charmes van officier Hugh Armitage. Ross bleef redelijk onverschillig en vond het blijkbaar belangrijker om George Warleggan een hak te zetten.

George denkt dat hij de vader is van Valentine en zowel Ross als Elizabeth laten hem in die waan. Via slinkse wijze heeft George een baantje bemachtigt in Londen waar hij in het parlement plaats zal nemen. Het lijkt erop dat Ross hem achterna gaat in seizoen 4 en zich ook in de Londense politiek zal storten.

Het huwelijk tussen Caroline en Dwight gaat niet van een leien dakje. Dwight is behoorlijk getraumatiseerd uit Frankrijk teruggekomen en houdt Caroline op afstand. Niet echt wat je van newly weds zou verwachten natuurlijk.

Opdringerige mannen en een baby in seizoen 4

Ook in seizoen 4 kunnen we veel bekende gezichten verwelkomen. Helaas moesten we in seizoen 3 afscheid nemen van good ol’ Aunt Agatha en ook Geoffrey Charles groeit als kool. Acteur Harry Marcus wordt vervangen door een ietwat oudere Louis Davison.

Monnik AdderleyEr zullen ook een aantal nieuwe personages ten tonele worden opgevoerd. Lady Whitworth (Rebecca Front) zal de moeder spelen van de opdringerige man van Morwenna. Daarnaast ontmoeten we een nieuwe vriend van George… dat kan niet veel goeds betekenen. En ja hoor, Monnik Adderley (Max Bennett) zal zijn ogen op Demelza laten vallen en dringt zich aan haar op. De monnik krijgt het zelfs zover dat hij de grootste rivaal wordt van Ross. Het is lastig voor te stellen dat je nog een grotere hekel aan een personage kan krijgen dan aan George Warleggan, maar deze monnik gaat zijn stinkende best doen. Naast deze grotere rollen zullen we ook kennis maken met de Britse premier William Pritt en anti-slavernij pleitbezorger William Wilberforce.

Demelza is niet de enige die te maken heeft met een man die zich aan haar opdringt. Morwenna’s man blijft zich aan haar opdringen ook de familie Enys wordt getest.

Op moederdag gooide de BBC een enorme spoiler de wereld in. Caroline was namelijk te zien met een baby op het strand. Het lijkt er dan ook op dat Dwight en Caroline ervoor hebben gekozen om een gezinnetje te stichten. Heel happy kijkt Caroline niet op de foto en het lijkt erop dat ze het –al dan niet tijdelijk- zonder haar man zal moeten doen. De scenarioschrijfster Debbie Horsfield heeft gezegd dat er ‘hele mooie en bevestigende verhaallijnen zich zullen afspelen, maar ook hele tragische verhaallijnen’. Of dit op het Caroline en Dwight slaat is niet duidelijk. Hopelijk hebben de twee wat gelukkigere tijden voor de boeg, want seizoen 3 was al zwaar genoeg voor de twee love birds.

Het eind is nog niet in zicht: seizoen 5 van Poldark is on it’s way

Nog voordat bekend werd wanneer seizoen 4 op BBC One uitgezonden zou worden liet BBC eten dat seizoen 5 gemaakt gaat worden. Acteur Aidan Turner (Ross in de serie) liet al weten dat het waarschijnlijk is dat seizoen 5 het laatste seizoen zal zijn. Ze zijn al aardig door de boeken –waar de serie op gebaseerd is- heen en daarmee is het verhaal na seizoen 5 wel verteld.

Voor nu kunnen we eerst genieten van Poldark seizoen 4 op BBC One op 10 juni om 22.00 uur Nederlandse tijd. Volgens IMDb zal seizoen 4 bestaan uit 8 afleveringen. Ondanks dat de Nederlandse tv het zomerschema alweer in lijkt te zetten kun je dus nog in ieder geval elke zondag 2 maanden lang genieten van de belevenissen van dit spectaculaire Britse kostuumdrama, want goede series maken… dat kunnen de Britten wel.

1Tweet about this on Twitter
0