Veel serieliefhebbers hebben het over de nieuwe Netflix serie Riverdale. Netflix zendt sinds 26 januari elke week een nieuwe aflevering uit. Wel even wennen, want Netflix series kan je normaal gesproken bingewatchen. Niet bij Riverdale dus, want elke week komt er een nieuwe aflevering uit van dit high school tienerdrama. Was je fan van Pretty Little Liars, The Vampire Diaries of Gossip Girl? Dan vind je Riverdale vast ook geweldig. Maar waar gaat deze nieuwe Netflix serie over? Er zijn best veel personages, daarom hebben we een overzicht voor je met de belangrijkste hoofdrolspelers:

Riverdale: de nieuwe high school serie van Netflix

Wat is er gebeurd met Jason Blossom?

Het verhaal –gebaseerd op het stripverhaal Archie- begint met de mysterieuze verdwijning van Jason Blossom. Jason, een arrogante, rijke football ‘hunk’, gaat op the 4th of July met zijn zusje Cheryl  varen op de rivier vlakbij Riverdale. Cheryl wordt in tranen teruggevonden en Jason is spoorloos. Wat er is gebeurd is een groot mysterie. De verdwijning van Jason heeft natuurlijk een grote impact op de lokale high school. Riverdale lijkt zo’n rustig dorpje, maar zo rustig en onschuldig is het blijkbaar niet.

De leerlingen van Riverdale High

We leren de populaire Archie Andrews (K.J. Apa) kennen. Archie speelt ook football, werkt in het bedrijf van zijn vader, maar zijn echte passie is muziek maken. De perfecte jongen zou je denken, maar Archie heeft een groot geheim. In de zomer kreeg hij een verhouding met zijn muzieklerares Miss Grundy. Een groot probleem, want Archie is nog niet volwassen. Miss Grundy kan haar baan kwijtraken en in de gevangenis belanden, want seks met een minderjarige is hartstikke strafbaar. Daarnaast hebben ze ook nog eens een schot gehoord op 4 juli. Niet echt handig om getuige te zijn van een mogelijk misdrijf. Zeker niet als je zelf iets te verbergen hebt en met een minderjarige leerling naakt aan de rand van een rivier ligt…

Archie is niet alleen populair bij muziekleraressen. Archie’s buurmeisje Betty Cooper (Lili Reinhart) heeft eindelijk de moed verzameld en wil Archie de liefde verklaren. Tijdens deze liefdesverklaring in de typisch Amerikaanse dinner Pop’s Chock’lit Shoppe komt Veronica Lodge (Camila Mendes) binnen en Archie heeft alleen nog maar oog voor Veronica. Niet bepaald leuk voor Betty. Veronica woonde met haar ouders in New York, maar door de smoezelige praktijken van vaderlief zijn Veronica en haar moeder die zomer naar Riverdale verhuisd. Toch ontstaat er een vriendschap tussen Betty en Veronica, want tijdens een cheerleadersauditie komt Veronica voor Betty op tegen de gemene Cheryl (moet die niet met haar vermiste broer bezig zijn?). Cheryl wil alleen Veronica bij het team, maar that’s not gonna happen. Of allebei; of geen van beide, aldus Veronica en een vriendschap is geboren.

Alle zomerse gebeurtenissen worden opgeschreven door Archie’s voormalig beste vriend Jughead. En dan wordt het levenloze lichaam van Jason in het water gevonden… met een kogelgat in zijn hoofd.

Getuigenverklaring

Er is waarschijnlijk sprake van een misdrijf en Archie en Miss Grundy zitten in een lastige situatie. Jughead betrapt de twee en hij confronteert Archie. Archie wil het goede doen en legt een getuigenis af. Hij is niet de enige die iets opbiecht. Tijdens een benefietwedstrijd breekt Cheryl in tranen uit. Veronica en Betty volgen haar en Cheryl vertelt Veronica dat Jason ‘terug zou komen’. Blijkbaar weet Cheryl meer van de verdwijning van haar broer. Als de resultaten van de autopsie bekend worden, blijkt ook nog eens dat Jason een week ná 4 juli vermoord is. Wat is er nou gebeurd met Jason Blossom?

De bangalijst van Riverdale High

Niet alleen bij Vindicat hebben ze een bangalijst, want ook Riverdale High schijnt er een te hebben. Betty, Veronica en Cheryl ontdekken van het bestaan van deze lijst als Veronica’s date niet zo leuk lijkt te zijn als ze had gedacht. Op de lijst hielden een aantal jongens van het footballteam (waaronder de dode Jason) scores bij over de meisjes waarmee ze wat hebben gedaan. Maar… de dames slaan terug en Veronica en Betty lokken Veronica’s date in de val. Als hij bekent besluiten Veronica en Betty het bewijs te verbranden. De bangalijst gaat in vlammen op.

Gelukkig is niet iedereen bezig met het bijhouden van zulke vieze lijstjes. Archie schrijft liedjes met de band Josie and the Pussycats en Jughead komt erachter dat het schot op 4 juli is gelost door een scoutingleider die indruk wilde maken op zijn pupillen. De scoutingleider legt een bekentenis af bij de sherrif en zegt dat hij Miss Grundy’s auto heeft gezien. Ohoh…

Wat gaat er nog gebeuren in Riverdale? SPOILERS

De vriendschap tussen Betty en Archie wordt op de proef gesteld als Betty meer te weten komt over Miss Grundy. Betty’s moeder ontdekt informatie waarmee ze Archie’s golden boy imago kan verpletteren. Veronica confronteert haar moeder wanneer ze ziet dat haar moeder een ontmoeting heeft met “the Southside Serpents”. Jason wordt begraven en tijdens de voorbereidingen  lijkt zijn familie een verborgen agenda te hebben. Betty en Jughead proberen nog steeds te achterhalen wat er met Jason is gebeurd en stuiten daarbij ook op duistere feiten over Betty’s familie. Ze komen bij een huis voor probleemjeugd waar ze Betty’s zusje Polly ontmoeten.

Kortom: er staat nog genoeg te gebeuren in de serie Riverdale. Wil zelf ontdekken hoe het afloopt? Kijk dan elke vrijdag een nieuwe aflevering op Netflix… En heb vooral geduld, want je moet elke week wachten op een nieuwe aflevering. Laat dat nou net niet mijn sterkste eigenschap zijn 😉

2 thoughts on “Riverdale: de nieuwe high school serie van Netflix

• Irene

Haha ik had nog niet eens alles gelezen en ik dacht: ‘moet ik kijken!’. Dus dat ga ik zometeen doen!