Of Poldark op de Nederlandse televisie zou worden uitgezonden was lange tijd onduidelijk. De NPO durfde het niet aan, maar NET5 wel. In Groot-Brittannië heeft de serie gemiddeld 5 miljoen kijkers per aflevering, in Nederland keken gemiddeld 200.000 mensen naar seizoen 1. NET5 vond dat niet genoeg en het uitzendtijdstip werd vervroegd van zondag 20.00 uur naar 17.00 uur. De communicatie hierover liet wat te wensen over. Op Twitter vroegen kijkers zich af waarom ‘hun’ serie er niet op was en zelfs wij konden het terugvinden in onze blogstatistieken. Sinds het nieuwe tijdstip is Poldark ongeveer 25% van de kijkers kwijt. Superzonde, deze prachtige serie verdient een groot Nederlands kijkerspubliek! Update: Seizoen 3 van Poldark is inmiddels al te zien op BBC One. Lees alvast onze Poldark seizoen-3 blog om te zien wat je daarvan kan verwachten!

Poldark in Love & War

Voor de mensen die het kostuumdrama Poldark -gebaseerd op de boeken van Winston Graham- nog niet kennen: In Poldark reizen we af naar Cornwall (Engeland) van de 18e eeuw. Kapitein Ross Poldark (Aidan Turner) keert terug uit de oorlog en komt erachter dat zijn jeugdliefde Elizabeth (Heida Reed) verloofd is met Ross’ neef Francis. Not cool! Ross moet zijn leven weer helemaal uit het niets opbouwen. In Poldark zie je de arbeidsomstandigheden in de kolenmijnen en kan je je vergapen aan de adembenemende filmlocaties in Cornwall. Ook de kostuums zijn fantastisch, al is dat wel logisch voor een kostuumdrama ;).

Poldark NET5 Seizoen 2 Blog Ross en DemelzaWe zien hoe Ross de pittige Demelza (Eleanor Tomlinson) in huis neemt en haar tegen haar vader in bescherming neemt. Demelza en Ross worden een stel, maar Demelza twijfelt er soms aan of ze wel goed genoeg is voor Ross. De love story tussen Ross en Demelza is een van mijn favorieten, dus veroverde het stel een plekje in Valentijn Blog. Hierin werd hun love story beschreven in woorden en in emoji’s.

Dood, een huwelijksaanzoek en overspel in seizoen 2 (SPOILERS)

Afgelopen zondag zagen we dat Francis dacht dat hij koper had gevonden in de donkere dieptes van de mijn. Dit bleek geen echte koper, hulp kwam te laat en Francis verdronk. Elizabeth rouwt om de dood van haar man en huilt uit bij Ross, uiteraard tot groot ongenoegen van Demelza. Die ziet wel dat Ross nog een zwak heeft voor zijn jeugdliefde Elizabeth en hij is niet de enige geïnteresseerde. Ook de onuitstaanbare George Warleggan (Jack Farthing)-we love to hate him- probeert Elizabeth te veroveren. Onder het mom van ‘vrienden zijn’. Jaja.

Al vrij snel doet George Elizabeth een huwelijksaanzoek en Elizabeth stemt in. Daarmee kiest ze voor een financieel onbezorgd leven. Ze besluit Ross dit te vertellen in een brief. Ross is furieus en rijdt naar Elizabeth waar zijn woede ineens omslaat en de twee belanden bij elkaar in bed. In Groot-Brittannië waren de kijkers met stomheid geslagen én in de war. Was het een verkrachting of wilden Ross en Elizabeth dit allebei? Hoe dan ook; een enorme plottwist. Ross keert terug naar huis en Demelza ziet zijn walk of shame. Ze weet genoeg, ondanks Ross zijn excuses zint Demelza op wraak. Ze probeert aan te pappen met kapitein McNeil, maar als puntje bij paaltje komt, krabbelt ze toch terug.

Ingewikkelde liefde tussen Dr. Enys en Caroline

Een andere ingewikkelde liefde in seizoen 2 is die tussen Dr. Dwight Enys (Luke Norris) en Caroline Penvenen (Gabriella Wilde). Dr. Enys heeft zijn hart verloren aan de rijke erfgenaam Caroline, maar Caroline behoort als erfgenaam met een rijke man te trouwen. Dr. Enys lijkt daarom geen geschikte kandidaat, maar de twee zijn dolverliefd en besluiten om Cornwall te ontvluchten om bij elkaar te zijn. Dit plan loopt mis en Dr. Enys moet kiezen; of naar zijn geliefde Caroline of Ross waarschuwen voor ….. Hij waarschuwt Ross en komt daarom te laat op de afgesproken plek aan. Caroline is onverbiddelijk, is vertrokken naar Londen en laat hem per brief weten dat ze hem niet meer wil zien. Niet alleen Dr. Enys’ hart is gebroken, want ook Britse fans hebben medelijden en delen dit op twitter. Gelukkig speelt Ross aan het eind van seizoen 2 voor cupido en hij brengt de twee tortelduifjes weer bij elkaar. Bedankt Ross, want dit is echt een superleuk stel!

Seizoen 3 vanaf Juni te zien op BBC One

Seizoen 3 Poldark BBC One- Wie is de vader van Elizabeths kind?
(C) Mammoth Screen – Photographer: Mike Hogan

BBC One is bezig met het filmen van seizoen 3 en heeft bekend gemaakt dat Poldark al in Juni uitgezonden zal worden! Waarschijnlijk zendt de BBC vroeger in het jaar uit om dit jaar een clash met het populaire Brits kostuumdrama Victoria te voorkomen. De opnames zijn al bijna afgerond en Elizabeth is al gespot met een babybump. Wie de vader is weet nog niemand, want vaderschapstesten hadden ze natuurlijk niet in de 18e eeuw ;). Dit zal vast een belangrijke verhaallijn worden in seizoen 3! Stel je eens voor hoe boos George zal zijn als hij hoort dat zijn vrouw Elizabeth het bed heeft gedeeld met haar oude liefde Ross.

Dr. Enys zal in het leger dienen, omdat de Franse Revolutie is uitgebroken. Het is dus nog even wachten op meer Dr. Dwight-Caroline scenes. Gelukkig zullen beide acteurs in seizoen 3 te zien zijn, dus met die gezamenlijke scenes komt het vast wel goed 😉 .

Wil je alvast een klein voorproefje van seizoen 3? Dan hebben wij hier de trailer voor je:

Of NET5 seizoen 3 zal uitzenden is nog niet duidelijk, maar daar hoef je niet op te wachten. BBC One zendt Poldark uit en is gewoon in Nederland te ontvangen. Vanaf juni zullen Ross en consorten elke zondag op BBC One te zien zijn. Wij zitten al klaar voor een tripje naar de 18e eeuw.