We mogen onszelf weer opsluiten ‘behind bars’, want vandaag is het zover! Orange is the New Black (OITNB) en Netflix waren zelf slachtoffer van een gijzeling, want hackers wisten seizoen 5 al eerder te bemachtigen. Omdat we niet in Litchfield willen belanden hebben we netjes gewacht op de officiele release (vandaag vrijdag 9 juni) van seizoen 5. Zijn die regenachtige zomeravonden toch niet zo erg. Wij trekken onze -al dan niet oranje- onesie aan en zijn erg benieuwd hoe de cliffhanger van seizoen 4 afloopt. Deze keer staat niet Piper Chapman (Taylor Schilling) centraal, maar zijn wij vooral benieuwd wat Daya gaat doen.

Een ijzige cliffhanger aan het einde van seizoen 4Schiet Daya in seizoen 5 van Orange is the New Black

In seizoen 4 zagen we onderlinge spanningen die voortkwamen uit rassenverschillen. Bovendien komen er nieuwe gevangenisbewaarders in Litchfield en deze ex-militairen hanteren een bijzonder streng regime. In de laatste paar afleveringen verschuift de focus van onderlinge verschillen naar de manier waarop de gevangen worden behandeld.

De gevangenen komen in geweldloos verzet door in de kantine op de tafels te gaan zitten. Als de bewaarders het protest met geweld beëindigen laat met name Piscatella zich gaan. In een poging het protest te beëindigen geeft hij Bayley de opdracht om de onberekenbare Suzanne –a.k.a. Crazy Eyes (Uzo Aduba)- onder controle te krijgen. Poussay wil Suzanne helpen maar ze wordt door Bayley tegen de grond gedrukt en hij blijft op haar zitten. Terwijl hij met andere gevangenen bezig is, sterft Poussay door verdrukking. Drama!!

Wat kunnen we van seizoen 5 verwachten?

Zit je er klaar voor? Alle afleveringen van seizoen 5 zich zullen afspelen over een tijdsbestek van drie dagen. Of we krijgen een hele saaie serie met een langdradige verhaallijn, of er gebeurt zoveel dat ze daar 13 afleveringen mee kunnen vullen. Wij gokken op optie twee.
Schiet Daya in seizoen 5 van Orange is the New Black

Seizoen 4 eindigde met de enorme cliffhanger. In de laatste scene komt Taystee (Danielle Brooks) de zaal binnengestormd, begint te smijten met stoelen en is duidelijk op oorlogspad. De andere gevangenen volgen haar. Tv ster en chef kok Judy King wordt net vrijgelaten en twee gevangenisbewaarders, waaronder Humphrey,  begeleiden haar naar de uitgang. Doordat de gevangenen van alle kanten komen worden ze ingesloten. Judy en de gevangenisbewaarders kunnen geen kant op. Humphrey (Michael Torpey) wil zijn verborgen pistool in zijn schoen pakken, buigt voorover en wordt op de grond geduwd. Zijn pistool glijdt door en komt precies onder de neus van Daya (Dascha Polanco) terecht. Ze bedenkt zich geen seconde, pakt het pistool en houdt beide bewaarders onder schot.

Doet Daya het of doet ze het niet?

Alhoewel Daya geen lieverdje is, snappen wij goed dat niemand rouwig zou zijn als ze de trekker over zou halen, want Humphrey is een vreselijke man. Als ze Humphrey doodschiet dan zullen er strenge maatregelen volgen. Judy King zou vrijgelaten worden, maar wij voorspellen dat ze nog een tijdje zal zitten. Hoe zouden de drie dagen zich daarna dan ontwikkelen? Ook de trailer van seizoen 5 geeft geen uitsluitsel, dus zetten wij alvast zes mogelijke scenario’s voor je op een rijtje.

• Scenario 1. Daya schiet op Humphrey
    Humphrey is een onuitstaanbare, gemene gevangenisbewaarder. Geen wonder dat deze uitkomst de meest waarschijnlijke is. In de laatste shots van seizoen 4 kunnen we zien dat Daya haar pistool op Humphrey richt. Aangezien Daya nu niets meer te verliezen heeft (haar relatie met gevangenisbewaarder Bennett is stuk gelopen en ze is haar baby kwijt) kan het goed zijn dat ze haar gevoelens nog moet afreageren. Genoeg redenen waarom Daya het schot af zou kunnen vuren.
  • Scenario 2. Een waarschuwingsschot
    De spanningen in de gevangenis lopen hoog op. Als Daya Humphrey onder schot houdt, moedigen de andere inmates haar aan om te vuren. Ze wordt hierdoor duidelijk afgeleid. Omdat ze zich niet kan concentreren, zou het kunnen zijn dat ze uit frustratie een shot in de lucht afvuurt, om iedereen stil te krijgen. Pas dan kan Daya een weloverwogen keuze maken…
  • Scenario 3. Versterking
    Dat Daya Humphrey onder schot houdt, betekent nog niet dat zij ook daadwerkelijk zal schieten. In de laatste scène van seizoen 4 zien we dat een gevangenisbewaarder versterking oproept. De versterking kan arriveren en een schot lossen om de aandacht af te leiden. Hiermee zetten ze Daya buiten spel, om zo vervolgens in te kunnen grijpen.
  • Scenario 4. Een ander slachtoffer
    Er bestaat veel onenigheid, pesterijen en vals gedrag in Litchfield. Dit is ook Daya niet bespaard gebleven. Het kan zijn dat ze iemand anders op haar vizier heeft en diegene doodschiet.
  • Scenario 5. Ongeluk
    De situatie is, op het moment dat Daya Humphrey onder schot houdt, hooggespannen. Door alle spanningen kan het zijn dat ze Humphrey wel wil schieten, maar per ongeluk iemand anders neerschiet.
  • Scenario 6. Overmeesterd
    Iedereen is boos en opgewonden en de adrenaline stroomt door de aderen. Humphrey heeft veel slachtoffers gemaakt met zijn gemene praktijken. Denk bijvoorbeeld aan Maritza die dode vliegen moest eten. Daya houdt Humphrey onder shot, maar het duurt te lang. Eén van de andere vrouwen pakt het pistool en schiet. Het kan natuurlijk ook nog dat een van de andere vrouwen Daya onderschept, het pistool afpakt en er helemaal niet geschoten wordt. We kunnen het vandaag zelf ontdekken in het nieuwste seizoen van Orange is the New Black!

Uiteraard geven we je nog wel een scoop voor seizoen 5 mee, want niet iedereen in de Litchfield gevangenis zal seizoen 5 overleven. Eén van de karakters gaat de serie verlaten. Maar wie?

Ben je overigens kwijt wat ook alweer waar gebeurd is en door wie in de vorige seizoenen? Stylight heeft een supertof overzicht gemaakt.

Orange is the New Black is te zien op Netflix. Seizoen 5 kent maar liefst 13 afleveringen. Seizoen 6 van Orange is the New Black is nog niet bevestigd, maar zo’n hitserie wordt vast weer vernieuwd. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en je hoort het direct als Seizoen 6 van Orange is the New Black een feit is. Wij zitten voor nu op de eerste rij voor seizoen 5. Shotgun!