Er is een serie waar eigenlijk niemand meer omheen kan: De Luizenmoeder. De AVROTROS-serie trekt elke zondagavond een groot publiek en dat publiek wordt steeds groter. De Luizenmoeder ging op 14 januari van start en trok 750.000 kijkers. Er werd veel over gesproken, want maar liefst 844.000 mensen keken de aflevering terug. Inmiddels is de vierde aflevering van De Luizenmoeder uitgezonden en keken er bijna 3,5 miljoen mensen. Een ongekend groot succes voor NPO3, want niet eerder haalt een programma zulke hoge kijkcijfers op NPO3.

Luizenmoeder NPO 3 blogDe Luizenmoeder voor newbies

Waarschijnlijk heb je mensen al horen praten over De Luizenmoeder. De net gescheiden moeder Hannah (Jennifer Hoffman) brengt haar dochter Floor voor het eerst naar basisschool De Klimop. Op De Klimop wordt kennis gemaakt met de andere moeders – de moedermaffia- op het schoolplein, directeur Anton (Diederik Ebbinge), de voorzitster van de ouderraad (Bianca Krijgsman) en met de juf van groep 3: juf Ank (Ilse Warringa). Voor ze het weet zit Hannah in meerdere app-groepjes, beheert ze het lief & leedpotje en als haar dochter luizen blijkt te hebben wordt Hannah gebombardeerd als De Luizenmoeder.

Hallo allemaal, wat fijn dat je er bent…Juf Ank De Luizenmoeder NPO3

Juf Ank laat niet alleen de kinderen glanzen, zelf geeft ze de serie ook extra glans. Juf Ank houdt van duidelijke regels, rust, reinheid en regelmaat. Ze is vaak wat gestrest en niet bepaald politiek-correct. Ze begint de dag met het geroemde/geruchte liedje “Hallo allemaal”. Het teken voor de kinderen dat de les begint en misschien nog wel belangrijker…. voor de ouders dat ze moeten ophoepelen. Toch blijven ouders zwaaien en daar bedenkt juf Ank het oranje zwaailicht op. Dat het oranje is zorgt echter voor verwarring, want stop je met zwaaien bij oranje of mag je nog even doorgaan?

De rol van juf Ank wordt met verve neergezet door actrice Ilse Warringa. Dat de serie zo’n succes zou worden had Ilse totaal niet verwacht. Ze vertelde tegen het NOS Jeugdjournaal dat ze zelfs bang was dat niemand zou kijken. Nou juf Ank: het tegendeel is waar kunnen we toch wel stellen. Het liedje van Ank is al getransformeerd naar een echte Carnavalskraker door André van Duin. Dit werd later opgepikt door de Gebroeders Rossig en DE Carnavalshit van 2018 is geboren.

(De blog gaat verder onder de video)

Waarom is De Luizenmoeder zo’n succes?

Een serie over een basisschool… waarom kijken daar inmiddels bijna 3,5 miljoen mensen naar? Het antwoord is simpel: herkenbaarheid en humor. Er zijn ongeveer 1,5 miljoen kinderen die naar de basisschool gaan in Nederland. Tel daar de vaders, moeders, opa’s, oma’s en alle juffen en meesters bij op en je hebt een ongelofelijk grote doelgroep. En al heb je zelf geen kinderen, iedereen heeft vroeger op school gezeten, dus je kunt je iets bij de situaties en personages voorstellen.

Door alles te benaderen met een enorme knipoog kijken er veel mensen naar De Luizenmoeder. Iedereen wordt op de hak genomen. De gekke directeur die eigenlijk weinig van lesgeven af weet en zit te flirten met de te jonge stagiaire. De juf die het allemaal niets kan schelen en eerder weg moet. De juf die juist heel strikt is en waar alle ouders een hekel aan hebben en natuurlijk de verschillende type ouders. Ben jij benieuwd op welk personage uit de serie jij lijkt? Doe dan Ik-ben-Ank-en-wie-ben-jij-Luizenmoeder-test.

De grappen in de serie zijn niet bepaald politiek-correct en dit vinden veel mensen toch stiekem wel wat grappig. Want gaan sommige dingen tegenwoordig niet wat ver? De Luizenmoeder geeft voor een groep mensen een mooi tegenwicht in een wereld waar zelfs in het NOS-journaal niet meer gesproken wordt over blank, want dat roept associaties op met schoon en rein. De serie heeft lak aan deze politieke correctheid en een geadopteerd Chinees meisje wordt “het meisje met de oogjes” genoemd. Dat ze twee vaders heeft “vinden wij niet raar, maar dat vinden wij bijzonder”. Een van haar vaders (die donker is) wordt aangezien voor de schoonmaker als hij later is bij de klassenavond. Voor Voetbal Inside is dat een probleem, maar De Luizenmoeder komt ermee weg.

Winterklaas is in aantocht

Winterklaas De Luizenmoeder NPO3In de aflevering van zondag 11 februari zal Winterklaas zijn intrede doen. Winterklaas komt van de Noordpool en heeft daarom ijsberen als hulpjes. Als Kenneth -de vader van Rianne- zich wil opgeven als ijsbeer ontstaat een volgend probleem, want kan een donkere vader wel een ijsbeer spelen?

In totaal zal seizoen 1 van De Luizenmoeder bestaan uit 10 afleveringen. De afleveringen die nog te zien zullen zijn, zijn:
Aflevering 5: Winterklaas
Aflevering 6: De rat en de ezel
Aflevering 7: Lentekriebels
Aflevering 8: Zon maan ster
Aflevering 9: Flip de beer
Aflevering 10: Send in the clowns.

De Luizenmoeder is een ongekend succes voor NPO3. Na 4 afleveringen zit de serie al op 3,5 miljoen kijkers, dus is het de vraag of de ruim 4 miljoen kijkers van Boer Zoekt Vrouw vermorzeld worden in de nog resterende afleveringen? Wat je ook van de serie vindt… de komende zondagen zullen er hordes Nederlanders voor de buis zitten om te zien wat juf Ank en Hannah nu weer mee gaan maken.

De serie krijgt in Nederland al een tweede seizoen en het format is al verkocht aan België. De moeders op het plein gaan wel iets anders met elkaar om in België. Hopelijk wordt het in België net zo’n grote hit als in Nederland. Een ding hebben ze niet… onze juf Ank. Of die moet emigreren naar België, omdat ze de Nederlandse kindjes op de Klimop niet meer aankan…. Wie weet…

De Luizenmoeder is elke zondag te zien om 20.25 uur op NPO3.

32Tweet about this on Twitter
0

3 thoughts to “DE Nederlandse serie van het moment: De Luizenmoeder op NPO3

• Marjan

Wat een super leuke blog over ‘ de luizenmoeder’ en alles wat daarbij komt. Zo herkenbaar als juf maar ook als ouders. Leuk om te lezen…..

• Stephanie

Echt zo’n onwijs leuke serie! Ik was eerst een beetje terughoudend, want normaal gesproken heb ik echt een hekel aan Nederlandse series. Maar deze serie heeft mij blij verrast 🙂

• Vrouwen die van Series houden

Hi Stephanie, wat leuk om te horen. Dit is ook de eerste Nederlandse serie waar we aandacht aan besteden 😉 Leuk om te lezen dat je ook verrast was over De Luizenmoeder. Nog een aantal afleveringen genieten van Juf Ank &co.