2017 kon niet beter beginnen. Op 1 januari wordt seizoen 4, aflevering 1 van Sherlock uitgezonden op BBC First en BBC One. BBC First heeft zelfs Nederlandse ondertiteling! Want wie wil het jaar nou niet beginnen met Benedict Cumberbatch als Sherlock? In Groot-Brittannië is een heuse hype rondom seizoen 4 van de serie Sherlock. Zo werd deze Sherlock parodie van de Hillywood Show al 3 miljoen keer bekeken op YouTube. Tijd om ons weer te begeven in de wereld van Sherlock Holmes: Op naar Baker Street 221B!

Sherlock Holmes

De meeste mensen kennen de naam Sherlock Holmes wel. Deze beroemde fictieve detective is zelfs de meest verfilmde fictieve figuur e-v-e-r! Er zijn bijna 200 films over hem gemaakt en Sherlock laat zijn speurneus ook geregeld zien in tv-series (ook als bijrol).

Sinds 2010 zendt de BBC de serie uit met Benedict Cumberbatch in de rol van Sherlock. Martin Freeman kruipt in de huid van Dr. John Watson. Met hedendaagse technologieën speuren ze zich een weg door –voornamelijk- Londen (op Sherlockology zie je waar er in Londen gefilmd is) en lossen ze allerlei mysteries op. Sherlock is superintelligent en gebruikt zijn talenten om logisch te redeneren en minieme details te zien om te achterhalen wat er gebeurd is. Laten die eigenschappen voor een detective nou net heel handige zijn ;).

SPOILER ALERT

The Six Thatchers

Seizoen 4 begint met wat huiselijke taferSherlock Holmes BBC Londen season 4elen. Dr. John Watson en zijn vrouw (‘voormalig’ huurmoordenares) Mary hebben een dochter gekregen die ze Rosie noemen. Rosie wordt gedoopt en Sherlock wordt haar peetvader. Heel zoet allemaal, maar uiteindelijk maak je Sherlock maar met een ding heel blij: een interessante zaak.

Er ontploft een auto op de oprit van een landhuis en in die auto zit een jongen. Sherlock en Watson worden naar de crime scene gebracht om onderzoek te doen. Sherlock heeft de zaak binnen no time opgelost (BORING in Sherlock-taal), maar zijn oog valt op een tafeltje waar hij iets mist. En inderdaad… een beeld van Margareth Thatcher –de eerste Britse vrouwelijke premier- zou zijn gevallen tijdens een inbraak. Nee, dat kan niet: Het is kapotgeslagen. Iemand had het dus op het beeld voorzien.

Zoals de titel van de aflevering doet vermoeden, blijken er 6 dezelfde beelden te zijn. Eén voor één worden ze vernield en Sherlock weet het laatste beeld op tijd te achterhalen. Hij laat zich insluiten en komt oog in oog te slaan met de beeldenbreker. De man (die A.J. heet) ontsnapt en Sherlock ziet dat hij het niet op het beeld had voorzien, maar op de usb-stick die in het beeld zat. Laat dat nou dezelfde USB-stick zijn die vorig seizoen in de haard was gegooid. Zelfs Sherlock had dit niet zien aankomen! Shocker!

There’s something about Mary

Sherlock confronteert Mary met de USB-stick en Mary vertelt dat ze bij een elite team hoorde. Dit team volbracht missies en op de USB-stick staat persoonlijke informatie van alle teamleden. De USB-stick zorgde ervoor dat geen van de teamleden het team zou verraden. Mary voelt zich niet veilig, vreest voor haar gezin en slaat daarom op de vlucht. Ze belandt in Marokko en natuurlijk is een zeer slimme speurneus haar voor. “Hoe heb je me gevonden? Ik ben Sherlock Holmes.” Voor ze terug kunnen keren naar Londen duikt A.J. ineens op. Hij vertelt dat hij gemarteld is en daar houdt hij ‘The English Woman’ verantwoordelijk voor. Voor hij kan uitleggen wie hij bedoelt, wordt hij doodgeschoten door de politie. Lekker handig!…

De kogel voor Sherlock

Sherlock loopt in Londen en krijgt ineens een ingeving. ‘The English Woman’ is niet Mary maar Mrs Norberry (de secretaresse van Sherlocks broer Mycroft). Sherlock vindt haar in het London Aquarium en appt Dr. Watson en Mary dat ze moeten komen. Mrs Norberry vertelt dat ze staatgeheimen voor veel geld doorverkocht. Om zichzelf te beschermen gebruikte ze Mary’s eliteteam. De politie arriveert en wil Mrs Norberry arresteren, maar Mrs Norberry haalt de trekker over. De kogel gaat recht op Sherlock af… totdat Mary ervoor duikt en de kogel haar raakt…

John stormt de ruimte binnen en wil Mary redden. Mary zegt echter dat ze denkt dat dit het is en dat John haar zo gelukkig heeft gemaakt. Mary Watson zijn was het enige leven dat ze het leven waard vond. En dan sterft Mary.. *Snik! John’s hart is gebroken en hij is woedend want Sherlock zou haar beschermen.

In de nasleep van dit drama zien we dat Sherlock thuis een cd tussen de post vindt. De cd met ‘Miss me?’ (verwijst naar Sherlocks aartsvijand Moriaty) trekt zijn aandacht en hij bekijkt de cd. Mary heeft nog een na-de-dood-boodschap opgenomen, just in case. “Save John Watson”. Dat zal echter niet zo gemakkelijk worden, want John Watson wil niet door Sherlock geholpen worden. *Zucht…

Onze bevindingen

Een enerverende aflevering; zeg dat wel! Als je in de eerste aflevering een hoofdpersonage laat doodgaan heb je lef! De aflevering is superspannend en het acteerwerk is echt fenomenaal. Benedict Cumberbatch steelt echt de show en IS Sherlock.

De verhaallijn gaat wel een beetje van hot naar her. Door de vele twists is het verhaal soms wat verwarrend. Er worden verschillende zaken onderzocht, die dan weer onderdeel blijken te zijn van een andere zaak. Verwarrend! Maar door alle geweldige scènes, de mooie decors en de uitmuntende Benedict Cumbebatch weten we waarom we kijken. Het draait voor ons maar om een ding: Sherlock!

Update: aflevering 2 “The Lying Detective” wordt uitgezonden op zondag 8 januari. Aflevering 3 “The Final Problem” is te zien op BBC First en BBC One op zondag 15 januari om 22.00 uur.

Deel deze postShare on Facebook0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest3