Een serie genoemd naar een kledingstuk. Dat zal wel over mode gaan, mooi niet! Sinds de eerste aflevering in 2011 is Suits een aanrader. Deze langlopende hitserie uit de Verenigde Staten gaat over de briljante Mike Ross (Patrick J Adams) die zonder diploma een associate baan weet te bemachtigen bij één van de machtigste advocatenkantoren. Een suit (een maatpak) hoort bij een advocaat als een overal bij een automonteur.

Suits op RTL 5 en Netflix

Lopen we niet achter? Ja in Nederland lopen wij achter met de serie Suits. In de Verenigde staten is seizoen 7 klaar om uit gezonden te worden en via de officiële weg moeten we het in Nederland doen met seizoen 5. Hoe dat komt? Nederlandse fans van Suits hebben de kans gehad om in het najaar van 2016 de eerste 6 afleveringen te zien op RTL 5. RTL 5 dat de rechten voor seizoen 5 had gekocht vond de kijkcijfers van de eerste 6 afleveringen zo tegenvallen dat ze besloten om Suits, een 8,7 op de schaal van IMDb, te vervangen door het altijd gezellige (sarcasme) zon, zuipen, ziekenhuis. Daarmee waren de Nederlandse Suits fans veroordeelt om te wachten tot een andere zender of streamingdienst Seizoen 5 aankocht. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om up-to-date te blijven van de verdere seizoenen op de Nederlandse tv.

Sinds een maandje, begin juni, is seizoen 5 van Suits beschikbaar op Netflix. Seizoen 5 heeft 16 afleveringen van elk ongeveer 40 minuten. Dat seizoen 5 te zien is op Netflix is niet vanzelfsprekend. Netflix moest behoorlijk zijn best doen om de rechten te verlengen voor de serie. Aan het begin van 2017 dreigde de serie zelfs te verdwijnen van de streamingdienst. Gelukkig is alles goed gekomen en zijn Mike Ross, Harvey Spencer, Rachel Zane (Meghan Markle) en co ook in het nieuwe seizoen te bewonderen op Netflix.

Terugblik

Photo by: Robert Ascroft/USA Network

Suits gaat over de briljante maar niet juridische geschoolde Mike gespeeld door Patrick J. Adams. Voor de acteur is deze rol zijn doorbraak bij het grote publiek. Mike gebruikt zijn genialiteit en intelligentie om via valse voorwendselen binnen te komen bij een van de machtigste advocatenkantoren als stagiair. Hij valt op bij Harvey Specter (Gabriel Macht) en Harvey en Mike worden een onafscheidelijk sterk duo.

Bij het advocatenkantoor werkt ook de beeldschone Rachel. Mike is direct in haar geïnteresseerd. Zoals elke goede serie betaamt krijgen ze niet gelijk een relatie. Na enkele seizoenen om elkaar heen te hebben gedraaid vinden ze elkaar dan toch en zijn ze aan het begin van Seizoen 5 op en top gelukkig. Tijdens de verschillende seizoenen komen Harvey en Rachel achter Mike zijn geheim. Het hindert beide niet dat Mike geen advocaat is, voor beide is Mike nog steeds de Mike zoals zij hem kennen.

Aan het begin van seizoen 5 verbreekt Donna, Harvey zijn PA, de jarenlange samenwerking met Harvey en gaat werken voor zijn minder succesvolle kantoorgenoot & concurrent Louis. Hoe zal het Harvey vergaan zonder zijn vertrouwde assistente?

Mike en Rachel zijn op en top gelukkig, Mike heeft zijn grote liefde Rachel ten huwelijk gevraagd. Rachel zwijmelt van haar droomhuwelijk, maar is zich tegelijkertijd ook bewust dat een bruiloft het geheim van Mike kan onthullen. Bij een bruiloft wordt immers je echte identiteit gebruikt en niet je eigen zorgvuldige geconstrueerde werkelijkheid.

Koninklijk tintje

FameFlynet, Inc

In november 2016 bevestigde het Engelse koningshuis dat Prins Harry een relatie heeft met Meghan Markle. Daarmee won de serie enorm aan populariteit, in elke tv show/ magazine/ tabloid  stond vermeld de nieuwe vriendin van Prins Harry actrice is in de populaire serie Suits. Wat betekent dit voor de toekomst van Rachel in Suits? Nu is de relatie nog relatief pril, maar de vraag is wel actueel. Als ze met Prince Harry gaat trouwen dan moet ze stoppen met haar acteer carrière. Prins Harry staat netzo als zijn illustere naamgenoot Henry de achtste bekend als een liefhebber van prachtige vrouwen. Een samenvatting over Henry de achtste en de serie Tudors is te vinden op onze wall of fame. Hopelijk staat Meghan een betere toekomst te wachten dan elk van de 6 vrouwen van Henry de achtste.

Sneak peek

Seizoen 5 geeft ons 16 afleveringen vol met spanning en intrige. Er is naast een aanstaand huwelijk nog een rode lijn voor Mike in seizoen 5, hij wordt vervolgd door de openbare aanklaagster van de staat New York. Hij wordt aangeklaagd voor fraude, de beschuldiging is dat hij zich voordoet als iemand anders en geen advocaat is. Hoe verdedig je jezelf tegen een terechte aanklacht?  Het onderzoek en de rechtszaak zorgen ervoor dat zijn aanstaande schoonfamilie niet zo tevreden is over Mike zodra ze horen wat de aanklachten zijn. Mike en Harvey staan zij aan zij tijdens de verdediging. Harvey probeert een goed woordje te doen bij de openbaar aanklaagster, dit valt helemaal verkeerd. Het is persoonlijk geworden. Zij heeft gezwoegd en gezweet op de juridische opleiding af te ronden en Mike is een oplichter/ profiteur in haar ogen. Naast Mike zijn rechtszaak moet Harvey vechten voor zijn plaats in de advocatenfirma. Andere partners proberen Harvey een hak te zetten. Zal Harvey kunnen vertrouwen op de loyaliteit van Donna, ook al werkt ze officieel niet meer voor hem? Harvey en Mike moeten op meerdere borden tegelijk schaken. En ze moeten winnen. Hoe zal Mike zijn proces eindigen en zal hij met Rachel trouwen?

Wij zitten alvast klaar om hierachter te komen. Krijgen we een Princess of Suits? Wellicht is het een van de laatste keren dat we Meghan Markle kunnen zien als actrice en is het binnenkort Her Royal Highness Princes Meghan?