Waar in Alias Grace de vraag centraal staat OF Grace de moord gepleegd heeft is dat in The Sinner wel duidelijk. Cora Tannetti (Jessica Biel) zit op het strand met haar gezin. Ze ziet een stelletje zoenen en hoort muziek. Loopt naar ze toe… en vermoordt de jongen in koelen bloede met het mes waar ze zojuist nog het fruit voor haar zoontje mee schilde. Wat bezielde deze jonge moeder en waarom kwam ze tot deze vreselijke moord?

De grote vraag: Waarom?

Je kunt je voorstellen dat bij een steekpartij op klaarlichte dag het niet zo moeilijk is om vast te stellen wie de dader is. Het was een zonnige dag en vele strandgasten waren getuige. Wat natuurlijk wel om een nadere uitleg vraagt is de vraag waarom Cora de moord heeft gepleegd. Op het eerste gezicht lijkt het een volstrekt willekeurige steekpartij, maar waarom? Is ze getriggerd door de muziek en het kussende stel en komt er een trauma naar boven? Zit ze aan de medicatie? Kent ze de jongen op het strand? Allemaal vragen waar rechercheur Harry Ambrose (Bill Pullman) zijn tanden in zet. Cora mag dan wel schuld bekennen voor de rechtbank, maar was het moord of handelde ze uit een vlaag van verstandsverbijstering en is ze ontoerekeningsvatbaar? Cora lijkt niet in het profiel van een impulsieve moordenares te vallen. De zoektocht begint.

Vage herinneringen

Zonder al te veel te willen verklappen zullen er in The Sinner de nodige losse eindjes aan elkaar moeten worden geknoopt. Door de muziek en het kussende stel op het strand lijkt het of Cora werd getriggerd en misschien wel lijdt aan het Post Traumatisch Stress Syndroom. Probleem is dat Cora veel vage herinneringen heeft en zelf ook niet zo goed kan zeggen waarom ze tot deze daad is gekomen. In de 8 afleveringen van The Sinner komen we samen met rechercheur Ambrose erachter wat ertoe heeft geleid dat Cora’s dagje strand eindigde in een slachtpartij. Cora herinnert zich gebeurtenissen met vlagen en het motief achter deze slachtpartij wordt ontrafeld. De twee glansrollen zijn weggelegd voor rechercheur Ambrose en hoofdrolspeelster Jessica Biel, die zowel voor als achter de schermen een grote rol heeft gespeeld bij deze serie.

Het multitalent van Jessica Biel

Dat Jessica Biel een gevierd actrice is, heeft deze Amerikaanse de afgelopen jaren wel bewezen. Ze speelde in de film The Illusionist, de romcoms Valentine’s Day en New Year’s Eve en liet haar acteertalenten zien in series als Family Guy en New Girl. Voor The Sinner is Jessica ook in de rol van executive producer gekropen. Dit betekent dat Jessica samen met de gedelegeerd producent verantwoordelijk was voor het maken van deze serie. Het maken van een productieplan en het coördineren van het productieteam behoren tot het takenpakket. Alsof dat niet druk genoeg is speelt ze en-passent ook nog de hoofdrol. En eerlijk is eerlijk; ook dat doet ze met verve. Hubby Justin Timberlake heeft al aangegeven dat hij supertrots is op zijn vrouw. Zijn woorden “You could say she killed it”.

Lovende reviews dus opgepikt door Netflix

In Amerika was The Sinner al in de zomer op de Amerikaanse tv te zien.  Het was zelfs de best bekeken nieuwe serie op het uitgezonden tijdstip. Netflix hoefde dan ook niet lang na te denken om de serie aan te kopen en vanaf 7 november kunnen Nederlandse kijkers dit moordmysterie bekijken. Met een 8.0 op IMDb en een gemiddelde score van 91% (publiek 88% en de critici 94%) valt toch wel te zeggen dat The Sinner in de smaak valt.

The Sinner Jessica Biel Rechter

Ook de Nederlandse pers is lovend. Tijdschrift Elle beschrijft The Sinner als een Netflix serie die niemand durft te kijken. Dat is misschien wat overdreven, want zo angstaanjagend is de serie ook weer niet. In de aflevering 1 zie je vrij expliciet hoe Cora de jongen op het strand neersteekt. Inderdaad heftig, maar vergeleken met de slachtpartijen in Game of Thrones zullen veel serieliefhebbers hier niet echt wakker van liggen. The Sinner is in ieder geval een bingewatchwaardig. Het liefst kijk je de 8 afleveringen in 1 keer uit, want het waarom van deze ogenschijnlijk impulsieve daad is fascinerend en The Sinner bouwt dit perfect op in de 8 afleveringen van het eerste seizoen.

Seizoen 2 is in de maak

Wanneer je door de 8 afleveringen van The Sinner seizoen 1 bent wil je natuurlijk weten of het verhaal doorgaat. Komt seizoen 2 van The Sinner er? Het antwoord is ja. Of Jessica Biel ook bij seizoen 2 betrokken zal zijn is nog niet bekend, want ze heeft eigenlijk alleen voor seizoen 1 getekend. Wat ze er wel over kan zeggen is dat het team from scratch kijkt wat ze met seizoen 2 kunnen doen. Of Cora haar rentree maakt in seizoen 2 van The Sinner is dan ook nog maar zeer de vraag. Jessica lijkt er in ieder geval wel voor open te staan. Dat is al een mooi begin.

In het Engels is er een woord voor dit soort series: whydunnit. Het waarom van de moord kan nog wel eens tegenvallen, maar dat kan van The Sinner absoluut niet gezegd worden. Het mysterie wordt elke aflevering –mede door het speurwerk van rechercheur Ambrose- stukje bij beetje opgelost. Het is als een puzzel die aan het eind een verrassend eindresultaat geeft. Zowel de puzzelstukjes, de zoektocht ernaar en het eindresultaat mag er zijn. Een echte aanrader! Ben je nou benieuwd geworden naar The Sinner? Dan kun je hieronder alvast de trailer bekijken.