Het is sidderen geblazen, want Halloween staat op de stoep. De griezelliefhebbers onder ons kunnen hun hart ophalen, want op 12 oktober is een van de engste series op Netflix gekomen. Hoog tijd voor een top 5 van beste/engste series om jou de Halloween door te helpen (als je van griezelen houdt natuurlijk ;))

1. hauntinghillhouseThe Haunting of Hill House

In 1959 schreef de Amerikaanse Shirley Jackson het boek The Haunting of Hill House. Het wordt gezien als een van de beste literaire spookverhalen uit de 20e eeuw en dit was natuurlijk een goede reden voor Netflix om het boek in een serie om te zetten. In The Haunting of Hill House wordt een familie gevolgd. De familie is opgegroeid in een duister en creepy huis en dat heeft z’n sporen nagelaten. De vloek heeft een behoorlijke impact gehad en om hiermee af te rekenen bezoeken ze de plek des onheils. De familie krijgt hierbij steun van expert Steven Crain. Hij heeft zich gespecialiseerd is op het gebied van onverklaarbare fenomenen. En zie daar, deze rol wordt gespeeld door Michiel Huisman.

Overgevende tv-kijkers en een lyrische Stephen King

Zowel recensenten als het tv-kijkend publiek is erg te spreken over de nieuwe serie van Netflix die op 12 oktober is uitgekomen. Thrillerschrijver Stephen King ging was zo idolaat van The Haunting of Hill House dat hij de serie ‘bijna het werk van een genie’ noemde. Dat zegt nogal wat als het uit de mond van deze bestsellerauteur komt.

Seriekijkers weten de serie ook te vinden, want het The Haunting of Hill House is al trending sinds de releasedatum. Wanneer is een serie goed? En zeker een thriller/horror? Op Twitter vertelde iemand: ‘ik moest huilen, wilde tegelijkertijd overgeven en alle lichten in het heelal aandoen’. ‘Het engste dat ik ooit heb gezien’ volgens een andere twitteraar. The Haunting of Hill House jaagt daarbij niet alleen de hoofdpersonen de stuipen op het lijf, maar ook de kijkers. In dat opzicht heeft The Haunting of Hill House zeker ook een effect, want veel seriekijkers durven na 1 aflevering niet meer verder te kijken.

Zelfs op IMDb weet The Haunting of Hill House de kijkers te overtuigen en met bijna 34.000 beoordelingen komt deze Netflix Original op een 9! Extreem hoog voor het genre horror/thriller. Toch is The Haunting of Hill House niet de enige serie die je de stuipen op het lijf kan jagen.

1. american horrorstoryAmerican Horror Story

American Horror Story is sinds 2011 te zien op FX Networks. Ieder seizoen vertelt een ander verhaal, ondanks dat sommige hoofdrolspelers wel in verschillende seizoenen te zien zijn. Inmiddels is de serie al aangekomen bij seizoen 8 dat onheilspellend Apocalypse heet. Inmiddels zijn er al 7 afleveringen van dit nieuw seizoen uitgekomen en staan alleen de afleveringen “Sojourn”, “Fire and Reign” en “Apocalypse Then” nog op het programma. Gelukkig voor de American Horror Story fans staat seizoen 9 ook al gepland. De seizoenen starten meestal in september of oktober, dus de kans is groot dat ook seizoen 9 rond september/oktober van 2019 te zien zal zijn. De kans is groot –ondanks dat er nog geen bevestiging is- dat Sarah Paulson ook in seizoen 9 te zien zal zijn. Aangezien elk seizoen een ander verhaal heeft zal het niet duidelijk zijn welke rol ze in seizoen 9 zal vertolken.

1. the-walking-dead-zombiesThe Walking Dead

Een serie die gaat over het moeten overleven tussen de zombies kan natuurlijk niet in het rijtje van Halloween-series ontbreken. The Walking Dead is in Nederland te zien op de zender FOX. Op 7 oktober ging seizoen 9 in première en inmiddels zijn er 3 afleveringen van het nieuwe seizoen te zien geweest. In totaal zal seizoen 9 bestaan uit 16 afleveringen die in tweeën wordt gesplitst. Deel 1 is eind 2019 te zien en het tweede deel zal voorin 2019 te zien zijn.

Spoilers: Andrew Lincoln (Rick Grimes) en Lauren Cohan (Maggie Greene) houden het in seizoen 9 voor gezien. De verwachting is dat Maggie aan het eind van het eerste deel (dus rond aflevering 8) de aftocht blaast, want ze heeft andere verplichtingen. Het zou kunnen dat ze in een volgend seizoen toch terugkomt, maar niets is zeker.

1. VampireThe Vampire Diaries

Misschien wat minder eng dan The Haunting House of Hill House, maar desalniettemin een echte horrorserie. The Vampire Diaries wordt sinds 2009 uitgezonden op CW Television Network en was in Nederland op NET5 te zien. De serie speelt zich af in het dorpje Mystic Falls. Zoals de naam al doet vermoeden is het geen gewoon dorpje, maar hebben er in het dorpje veel bovennatuurlijke gebeurtenissen plaatsgevonden. Elena wordt verliefd op de 162-jarige vampier Stefan. Dat moet wel voor problemen zorgen. Zeker als Stefan’s mysterieuze broer Damon terugkeert in het dorp. Hij heeft het plan opgevat om hun oude liefde Katherine Pierce weer tot leven te brengen. En laat Katherine nou precies lijken op Elena. Spooky…

1. VampireStranger Things

Met een 8,9 scoort Stranger Things ook zeer hoog op IMDb. De echte thrillerfans zullen de serie al gezien hebben, maar anders een mooie manier om met Halloween je voor te bereiden op het aankomende seizoen 3.

Voor de Stranger Things leken: De serie start met de verdwijning van Will Byers. Dit is natuurlijk ontzettend traumatiserend voor zijn moeder Joyce en ze draait langzaam door. Will’s vrienden van school willen weten waar Will is en ze beginnen – net als de politie- een onderzoek. De drie vrienden van Will – Mike, Lucas en Dustin- vinden op een dag een meisje met bijzondere gaven. Ze noemen haar Eleven. Met Eleven erbij ontdekken ze dat er bijzondere krachten in het spel zijn en dat er alles aan gedaan wordt om dit te verdoezelen.

Voor de doorgewinterde griezelfans: Ondanks dat er nog geen exacte datum bekend is wordt er gehint op de zomer van 2019. Het seizoen is iets vertraagd, maar de producenten beloven dat het de moeite waard zal zijn. Er wordt uiteraard –zoals bij veel Netflix Originals- zeer geheimzinnig gedaan over de inhoud. Er zal in ieder geval een donker geheim aan het licht komen en Lucas zijn zusje Erica zal hier een belangrijke rol in spelen. Ze zal het stadje Hawkins proberen te redden van een gevaarlijke en onverwacht gevaar. Spannnnend!

1Tweet about this on Twitter
0