De bioscoopzomerhit van 2018 is waarschijnlijk wel Mamma Mia 2: Here We Go Again. En ondanks dat iedereen het heeft over Cher die de show steelt, is er nog een actrice die alle ogen op zich weet te vestigen: Lily James. Deze blonde schone kruipt in de huid van een jonge Donna Sheridan (de ‘oudere’ versie wordt gespeeld door Meryl Streep). Ze speelt niet alleen in filmkaskrakers, maar was ook al te zien in verschillende series. Wie is Lily James en in welke tv-series kan/kon je haar zien schitteren?

Lily James is een 28-jarige Engelse actrice die haar acteer carrière begon in Londen. Ze studeerde af aan de precieuze Guildhall School of Music and Drama studeerde en bemachtigde diverse tv- en filmrollen.

Secret-Diary-of-a-Call-Girl-Lily_JamesPoppy in seizoen 4 van Secret Diary of a Call Girl

In Secret Diary of a Call Girl speelt Lily de dochter van Stephanie: Poppy. Poppy heeft geen idee wat haar moeder dagelijks doet om aan haar geld te komen. Het is dan ook een behoorlijke shock als Poppy achter het geheime leven van haar moeder komt. Lily James is in 8 afleveringen te zien als Poppy en rolt na Secret Diary of a Call Girl direct door naar de volgende tv-serie. En wat voor een… Downtown Abbey.

Downton-Lily_James_Lady_RoseLady Rose in Downtown Abbey

De Crawley-familie bezoekt de familie van Rose in Duneagle Castle en aangezien Rose’s ouders naar India gaan zal ze meegaan met de Crawley-familie meegaat. Dat deze blonde lady behoorlijk populair is blijkt al snel. Ze weet het hart van menig Downtown Abbey-heer op hol te laten slaan, want ze heeft affaires met Samuel Thawley, John Bullock en Jack Ross. In 1923 is het tijd voor het serieuzere leven en Rose wordt gepresenteerd op het debutantenbal. In de zomer van 1924 ontmoet ze Atticus Aldrigde (Matt Barber). Ze trouwt met hem en verhuist naar New York waar ze bevalt van een dochter. Met oud en nieuw 1925-1926 keren ze terug naar Downtown Abbey.

Lily is in 21 afleveringen van Downtown Abbey te bewonderen. Na 6 seizoenen hield de serie op, maar de cast besloot er nog een film achteraan te plakken. Helaas zal Lily James niet te zien zijn in deze nieuwe Downtown Abbey-film. Zonde want Lily won met haar vertolking een award voor Outstanding Performance by an Ensemble in a Drama Series.

Lily_james_war-peaceNatasha in War & Peace

Na Downtown Abbey hoefde Lily James niet lang zonder werk te zitten, want in 2016 kwam War & Peace uit. Deze BBC-One serie is gebaseerd op een Russische roman van Leo Tolstoy. In War & Peace speelt Lily James de mooie Natasha. Natasha behoort tot de Russische adel en zoekt naar de liefde van haar leven. Haar broer Nikolai (Jack Lowden) gaat het leger in en vecht tegen Napoleon. Er bestaat maar 1 seizoen van War & Peace (aanrader!) met 6 afleveringen. Natasha vindt -na wat omzwervingen- haar prins op het witte paard en sticht ze een gezin met de liefde van haar leven.

lily-james-as-cinderellaAssepoester in Cinderella

OK; geen tv-serie, maar grote kans is dat de meeste mensen Lily James zullen kennen van haar hoofdrol als Assepoester in de live-action verfilming van de Disney klassieker Cinderella. In april 2013 werd Lily gevast voor de hoofdrol en op 13 februari 2015 ging de film in première. Ook met deze film gooide Lily hoge ogen, want ze won de Breakthrough Award van Harper’s Bazaar Women of the Year voor haar rol als Cinderella/Assepoester. Hoewel er helaas weinig werd gezongen in de verfilming van dit aloude sprookje zong Lily wel in “A Dream is a Wish Your Heart Makes” mee.

Na Cinderella speelde Lily in een aantal films en deze zomer zingt, acteert en danst ze in de vrolijke film Mamma Mia. Dat ze een grote rol te pakken heeft blijkt wel uit het feit dat ze in 10 van de 18 liedjes meezingt. Momenteel is Lily bezig met een nieuwe film waar ze de rol van Ellie zal spelen. Dat we nog veel van deze dame zullen horen en zien lijkt wel zeker. Mamma Mia: here we go again heeft haar carrière misschien net dat volgende zetje gegeven. Op naar de volgende mooie rol.

Heb je Mamma Mia: here we go again nog niet gezien? Bekijk de onderstaande video voor Lily James’ vertolking van de soundtrack.

0