Goed nieuws voor Ed Westwick fans, want de voormalig Gossip Girl acteur is vanaf 17 augustus op Netflix te zien in White Gold. Deze serie is gefilmd in de jaren 80 stijl en kon al bekeken worden BBC Two, maar vanaf 17 augustus is seizoen 1 van White Gold ook op Netflix te bekijken. Zal Ed Westwick’s personage Vincent Swan net zo glad en arrogant/zelfverzekerd zijn als Chuck Bass uit Gossip Girl? Met afleveringen genaamd “Salesman are like vampires” en “Smell the Weakness” zou je denken van wel.

Wolf of Wall Street van de dubbele beglazing

White Gold BBC seizoen 1 2
© BBC Two

White Gold speelt zich af in 1983 en vertelt het verhaal van salesman Vincent Swan. Vincent is slim, ziet er goed uit en is behoorlijk zeker van zichzelf. Goh; dat zou zo een omschrijving kunnen zijn van Chuck Bass uit Gossip Girl. Vincent leidt een team van verkopers en werkt samen met Martin Lavender (Joe Thomas) en Brian Fitzpatrick (James Buckley) voor Cachet Windows. De salestoppers doen alles om de deal te sluiten en de klanten van dubbel glas te voorzien. En verkopen dat kunnen ze. De mannen sluiten de ene deal na de andere. Het dubbel glas vliegt over de toonbank.

Bij de titel van de serie zou je misschien eerdere denken aan het witte goud cocaïne, maar in dit geval wordt er toch echt het raamkozijn bedoeld. De link met drugs is wel aanwezig, want wat krijg je als mensen veel geld verdienen… Dan komt het voor dat geld aan drugs en sex uitgegeven wordt. Benieuwd geworden naar seizoen 1 van White Gold? Dan kun je hier alvast een voorproefje zien in de vorm van een trailer.

Grote gelijkenissen

White Gold maakt gebruik van een aantal succesvolle serie-ingredienten. Hierdoor zijn er grote gelijkenissen en liggen vergelijkingen op de loer met:

1. Gossip Girl’s Chuck Bass
Ed Westwick speelt het personage Vincent en Vincent lijkt wel erg op een ander personage dat Ed Westwick ooit speelde: Chuck Bass uit Gossip Girl. Sommige fans geven aan dat ze tijdens de serie steeds zitten te wachten op een verklaring dat Vincent Chuck is. De gelijkenissen zijn groot…erg groot.

White Gold vs The Inbetweeners2. The Inbetweeners
Het viel Britse fans op dat White Gold wel wat weg heeft van een andere serie: The Inbetweeners. Dat deze vergelijking wordt gemaakt is niet zo gek, want White Gold is gemaakt door de makers die destijds ook verantwoordelijk waren voor The Inbetweeners.

3. The Wolf of Wall Street

Sneaky verkoop skills worden in zowel The Wolf of Wall Street als in White Gold regelmatig toegepast. Daarbij wordt niet gekeken naar de moreel en wat de eventuele consequenties zijn. Helaas komen de consequenties van de koop vaak bij de klant te liggen en worden de verkopers er zelf alleen maar beter van.

Of White Gold een slap aftreksel wordt van Gossip Girl, The Inbetweeners en The Wolf of Wall Street moeten we nog even afwachten. Op zich is er natuurlijk niets mis met gebruiken van succesvolle ingrediënten, maar de serie moet wel ‘eigen’ genoeg zijn. Niet iedereen is er in het Verenigd Koninkrijk over eens, dus kijk seizoen 1 van White Gold en oordeel zelf. Uiteraard zijn alle reacties over de serie welkom in de reacties onderaan de blog!

De seriemachine van de BBC

Dat de Britten een neus hebben voor goede tv-series is wel gebleken, want de een na de andere mooie serie rolt uit de seriemachine van de BBC. The Fall, Poldark, Sherlock, Taboo en The Last Kingdom zijn maar een paar BBC series waar menig serieliefhebber graag naar kijkt. Of White Gold ook zo’n succes is in Nederland is natuurlijk nog even afwachten. Als we kijken naar eerdere BBC-successen denken we dat White Gold wel een goede kans maakt.

Seizoen 2: deals sluiten aan een zonnig Spaans strand

Seizoen 1 is met 6 afleveringen voor de echte bingewatchers natuurlijk peanuts. De kijkcijfers in het Verenigd Koninkrijk zijn goed en seizoen 2 van White Gold is al besteld voor 2018. In seizoen 2 zullen de verkoopmannen Het Kanaal oversteken. Ze belanden in de timeshare huizenmarkt in Spanje. De kans is groot dat we Ed Westwick kunnen zien in een zwembroek, want de temperaturen in Spanje zijn natuurlijk wel wat anders dan in het regenachtige Verenigd Koninkrijk. De 6 nieuwe afleveringen van White Gold seizoen 2 zullen vanaf volgend jaar te zien zijn (op BBC Two en vermoedelijk daarna op Netflix). De opnames zullen later dit jaar van start gaan en er wordt in ieder geval ook nog in Essex gefilmd.

Hoewel seizoen 1 van White Gold dus volgende week op Netflix verschijnt wordt door veel Britse fans al uitgekeken naar seizoen 2. De belofte van Ed Westwick in een strakke jaren 80/90 zwembroek is dan ook wel een unique selling point. Veel fans zullen alleen door deze belofte al verkocht zijn voor nog een seizoen.